مدیر انتشارات آوای رها با اشاره به اینکه یک اتفاق به او تلنگر زد تا به عنوان یک شیعه رسالتش را درباره قرآن کریم انجام دهد، از چاپ درشت‌خط‌ترین قرآنی که تاکنون در جهان اسلام به چاپ رسیده است خبر داد.

درشت‌خط‌ترین قرآن جهان اسلام منتشر شد/ تلنگری که منجر به چاپ این قرآن شد

 میثم حصارکی، مدیر انتشارات آوای رها در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین با اشاره به چاپ و انتشار درشت‌خط‌ترین قرآن جهان اسلام اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید در کشورهایی غیر از ایران، قرآن هایی چاپ می‌شود که اکثراً با خط عثمان طه و در ۶۰۴ صفحه به رشته تحریر در می‌آید و به غیر از این نیز، مابقی خط‌هایی که چاپ و تولید می‌شود نیز به خط عربی بوده که عمدتاً از ۸۰۰ صفحه تجاوز نمی‌کنند. البته در ایران نیز قرآنی بوده که با هزار و ۱۲۸ صفحه تولید شده است.  

وی در ادامه افزود: اما قرآنی که توسط انتشارات آوای رها به چاپ رسیده ۱۲۳۲ صفحه است و ابتدا و انتهای این قرآن ۱۶ صفحه معطر هم دارد و هر دو صفحه آن برابر یک صفحه از قرآن عثمان طه است و می‌توانم بگویم هیچ قرآنی در کل دنیای اسلام به این درشتی خط وجود ندارد و تاکنون به چاپ نرسیده است. این قرآن توسط استاد مصطفی اشرفی تبریزی خطاطی شده و ترجمه آن برعهده استاد ابوالفضل بهرام‌پور بوده است.

وی درباره مدت زمانی که برای به پایان رسیدن این جلد از قرآن کریم صرف شده گفت: فقط  پنج سال خطاطی این قرآن و آماده سازی آن طول کشید. خطاطی قرآن زمان بسیاری می‌برد و دوسال هم این قرآن در دارالقرآن در حال تصحیح شدن بود و یک سال نیز اسکن، روتوش و بازسازی تذهیب‌ها زمان برد. استاد مصطفی اشرفی تبریزی تاکنون نسخه‌های بسیاری را کتابت کرده و خطاطی‌های فراوانی انجام دادند اما قرآنی که خطاطی کردند و امروز به چاپ رسیده به خط نسخ است و به نوعی فارسی نوشته شده و رسم الاملاء است و خوانندگان هم به راحتی و بدون غلط می‌توانند این قرآن را بخوانند و ترجمه آن هم به روز است و در ۱۱ رنگ هم چاپ شده است.

حصارکی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این قرآن روان‌خوانی آن است. بر این اساس سعی کردیم اعراب ها را دقیقاً روی کلمات بگذاریم، به گونه‌ای که افراد کهنسال و کم سواد هم بتوانند به راحتی قرآن را بخوانند. شاید نسل جوان بیشتر به برنامه‌های مجازی و اپلیکیشن‌هایی که به راحتی روی تلفن‌های همراه قابل دسترسی است رو می‌آوردند اما افراد کهنسال خواندن کتاب را ترجیح می‌دهند و این کتاب به دلیل سهولت در خواندن برای آنها مناسب است.

مدیر انتشارات آوای رها ادامه داد: البته تنها این موضوع هدف ما نبوده و سعی کردیم این کتاب را به گونه‌ای طراحی کنیم که نظر همه را جلب کند و بسیار نفیس طراحی شده است و جلد چرم زیبایی دارد که خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین تذهیب آن در ۱۱ رنگ توسط استاد آقامیری انجام شده و قاب لیزری هم برای این قرآن در نظر گرفته شده است.

حصارکی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به چاپ قرآن های نفیس تاکید کرد: به نظرم هرچقدر برای قرآن هزینه کنیم و آن را در نفیس ترین و شکیل ترین شکلش به دست مردم بدهیم کم است. شاید بد نباشد خاطره‌ای از سال های گذشته را یادآوری کنیم. ۱۰ سال قبل برای خرید لباس به فروشگاهی مراجعه کردم که همراه لباس یک بسته هم به من دادند. در این بسته کتابی در راستای تبلیغ مسیحیت وجود داشت و همین مسئله مرا به فکر انداخت که برخی اقلیت‌ها در کشور شیعه در حال تبلیغ دین خود هستند چرا من نباید به عنوان یک مسلمان و شیعه کاری درباره قرآن انجام ندهم تا نظر همه را جلب کند؟ من می‌توانم کاری کنم که هرکس این قرآن را ببیند مورد توجه اش قرار گیرد و با همین هدف سعی کردم در تولید این قرآن از هیچ تلاشی دریغ نکنم.

وی درباره حمایت بخش‌های فرهنگی و سازمان‌های مربوطه در تولید این قرآن گفت: متاسفانه از سوی هیچ نهادی مورد حمایت واقع نشدیم و هرچقدر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان‌های مرتبط نامه نگاری کردم، پاسخی دریافت نکردم و عنوان کردند که بودجه ندارد و نمی‌توانند کمکی کنند. من هم با لطف خدا و دعای امام زمان(عج) این پروژه را آغاز کردم و خوشبختانه به سرانجام رسید.  

وی در پایان یادآور شد: توزیع این قرآن نفیس آغاز شده است و در حال حاضر این قرآن در قطع وزیری چاپ شده و قطع‌های جیبی، نیم‌جیبی و رحلی آن طی چند روز آینده چاپ می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این قرآن می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۸۵۴۵۵۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.