سخنگوی فرماندهی پلیس استان بلخ در شمال افغانستان اعلام کرد که با فرار «نظام الدین قیصاری» در شهر مزار شریف عملیات برای دستگیری وی نیز بعد از حدود ۲۰ ساعت در این محل پایان یافته است. قیصاری یک فرمانده سابق محلی است که به اتهام زورگیری و فساد مالی تحت تعقیب نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد.

«نظام الدین قیصاری» کجاست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا «عادل شاه» روز دوشنبه به رسانه های محلی افغانستان گفت که عملیات ساعت ۲۲ شب گذشته به پایان رسید و نیروهای امنیتی وارد منزل و پایگاه نظام الدین قیصاری شدند اما وی را نیافتند.

فرمانده پلیس بلخ، مدعی شد که نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پیشین ولسوالی قیصار ولایت فاریاب با ۱۵۰مرد مسلح در برابر نیروهای دولتی در ناحیه پنجم شهر مزارشریف اقدام به جنگ کردند.

نیروهای ویژه پلیس در یک عملیات ۲۰ ساعته، ازشنبه شب گذشته منزل قیصاری را محاصره کردند و شامگاه گذشته بالگردهای ارتش نیز به کمک نیروهای ویژه شتافت و منزل این فرمانده محلی را بمباران کرد.

حزب جنبش ملی افغانستان به رهبری «ژنرال عبدالرشید دوستم» گفته است که قیصاری به محل امن منتقل شده و شش تن از افراد وی در درگیری های ۲۰ ساعته کشته و ۱۱ تن از آنها هم زخمی شده اند.

«ادریس برنا» عضو تیم مطبوعاتی حزب جنبش ملی به خبرگزاری «صدای افغان» گفته است که عملیات برای دستگیری قیصاری سیاسی است و نخست نیروهای وابسته به عطامحمد نور استاندار سابق بلخ و عضو رهبری حزب جمعیت به منزل قیصاری حمله کرده بودند و پس از آن نیروهای دولتی عملیات علیه وی را آغاز کردند.
«اجمل فایز» فرمانده پلیس بلخ اما دلیل عملیات برای دستگیری قیصاری را حکم دادگاه عنوان کرده و گفته است که وی متهم به زورگویی، بی نظمی و غصب زمین است.

اما خود قیصاری در گفت وگوی تلفنی با یکی از رسانه ها گفت که نیروهای ویژه بدون اطلاع قبلی و یا داشتن حکم جلب به منزل وی حمله کرده اند. وی می گوید که نیروهای دولتی نمی توانند وی را دستگیر و یا بکشند.

سید نجیب الله هاشمی رییس بخش اجتماعی حزب جنبش اسلامی افغانستان نیز تایید می کند که نظام‌الدین قیصاری به شیرغان منتقل شده و از "صحت کامل برخوردار است.

نظام‌الدین قیصاری پس از آنکه از بند امنیت ملی رها شد به مزارشریف آمد. او به غصب زمین و زورگویی‌ها در این شهر متهم شده‌است.

قیصاری در سال ۱۳۹۷ فرماندهی پلیس شهرستان قیصار فاریاب را برعهده داشت اما نیروهای امنیتی در یک نشست وی را بازداشت و با بالگرد به کابل انتقال داد.

وی در آن زمان یکی از افراد ژنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان شمرده می شد و خود ژنرال دوستم در آن وقت در یک تبعید خودخواسته در ترکیه بسر می برد.

قیصاری پس از چند ماه که در زندان امنیت ملی افغانستان بسر برد، پس از یک تظاهرات گسترده در شمال افغانستان در آذرماه همین سال تحت ضمانت از زندان رها شد اما در کابل در حصر خانگی بسر می برد.

وی امسال از حصر خانگی رها و به شمال افغانستان رفت که در کمپین های انتخابات ریاست جمهوری نیز نقش ایفا کرد و اکنون بار دیگر دولت افغانستان می خواهد وی را دستگیر کند.

اما این بار وی حمایت ژنرال دوستم را با خود ندارد، زیرا وی پس از رهایی بشدت با دوستم ابراز مخالف می کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.