اراک-سهمیه بندی بنزین هرچند بنا بر ادعای مسئولان تأثیر بسزایی در کاهش وابستگی به واردات و کنترل ذخایر ملی و یارانه آن کمک‌حال اقشار آسیب‌پذیر است اما تبعات این اقدام در برخی از حوزه‌ها مانند آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی دردسرساز شده است.

آموزشگاه‌های رانندگی سهمیه بنزین می خواهند/چرخ تعلیم رانندگی نمی‌چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: خودروهای تعلیم آموزش رانندگی که از محل آموزش با استفاده از خودرو آن‌هم با پیمودن مسافت‌های طولانی کسب درآمد می‌کنند از سهمیه سوخت محروم بوده و لذا بنا بر گفته بسیاری از مربیان سهمیه ۶۰ لیتری عادی در کارت آن‌ها کفاف سه روز رانندگی را هم نمی‌دهد.

مربیان آموزشگاه‌های رانندگی در استان مرکزی که پیش‌ازاین هم خواستار افزایش قیمت تعرفه‌ها و نرخ خدمات بودند به دلیل اینکه تاکنون نتوانستند در راستای تحقق مطالبات خود نظر مسئولان را جلب کنند لذا با توقف خودروها مقابل استانداری اراک بدین‌وسیله از سعی کردند تا نظر مسئولان را به این موضوع جلب کنند.

سهمیه ۶۰ لیتری کفاف نمی‌دهد

در این رابطه یکی از مربیان آموزشگاه‌ها به خبرنگار قدس گفت: دولت مربیان آموزشگاه‌های رانندگی را نه جزء حمل‌ونقل عمومی حساب کرده و نه در قالب آموزشگاه‌ها به آن‌ها سهمیه بنزین داده‌ لذا سهمیه ۶۰ لیتر بنزین کفاف چهار روز فعالیت ما نیست.

مریم مقدسی ابراز کرد: یک مربی آموزشگاه رانندگی با خودرو شخصی فعالیت کرده و کارش بسته به خودرو خود و هزینه‌های آن است.

وی افزود:در شرایط عادی درآمد ما ناچیز است، حال اگر قرار باشد هزینه سه برابری بنزین نیز اضافه شود مشکلات ما دوچندان می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که برای مربیان آموزشگاه‌های رانندگی نیز مانند سایر مشاغل سهمیه بنزین در نظر گرفته شود یا یارانه‌ای برای پوشش هزینه‌هایی که به دنبال گرانی بنزین بر ما تحمیل‌شده به ما بپردازند.

نرخ خدمات را افزایش دهید

محمود اسدی نیز یکی دیگر از فعالان این حوزه به خبرنگار ما گفت:  در دور قبلی سهمیه‌بندی ۳۰۰ لیتر سهمیه داشتیم اما در دور جدید گفته شد که سهمیه خودروهای آموزش رانندگی متعاقباً اعلام می‌شود که چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است.

وی یادآور می‌شود: ظاهراً قرار بر این نیست که سهمیه به خودروهای آموزش رانندگی داده نشود.

وی ابراز می‌کند: درحالی‌که نرخ خدمات در سایر استان‌ها از استان مرکزی بالاتر است اما در این استان متولیان آموزشگاه‌ها برای اینکه از مشتریانشان کم نشود حاضر نیستند افزایش نرخ بدهند.

 وی بیان می‌کند: در استان مرکزی و به‌خصوص شهرستان اراک مدیران آموزشگاه‌ها از اجرای این نرخ نامه جدید امتناع می‌کنند که ضرر و زیان این مهم تنها متوجه مربیان می‌شود.

لوازم‌یدکی گران است

یکی دیگر از مربیان آموزش رانندگی در این رابطه گفت: با گران شدن دلار لوازم‌یدکی هم به‌شدت گران شده و ازآنجاکه بخشی از هزینه آموزش را مدیران آموزشگاه‌ها برمی‌دارند لذا مبلغ باقی‌مانده به‌صرفه نیست.

لشکری افزود: تا یک سال و نیم پیش دیسک و صفحه پراید با دستمزد تعویض فقط ۱۵۰ هزار تومان خرج برمی‌داشت اما الآن حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد یعنی حدود ۵ برابر!

وی گفت: آیا نرخ خدمات تعلیم رانندگی نیز از یک سال و نیم پیش تا حالا ۵ برابر شده که حالا نرخ بنزین هم به لوازم‌یدکی و سایر گرانی‌ها افزوده‌شده است؟

وی اذعان کرد: خدمات ارائه‌شده توسط آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی کمتر از تاکسی‌تلفنی‌ها و سرویس مدارس نیست که برای آن‌ها سهمیه دیده‌شده است اما ما از آن محروم هستیم!

تجدیدنظر در نرخ نامه

یک مربی دیگر نیز بابیان اینکه در حال حاضر تعرفه آموزشگاه ۵۲۶ هزار تومان است که با افزایش نرخ بر اساس تعرفه به ۷۹۱ هزار تومان افزایش می‌یابد افزود: این در حالی است که از ۵۲۶ هزار تومان، ۳۰۰ هزار تومان سهم مربی است که برای ۲۴ ساعت آموزش باید دو باک بنزین معادل ۱۸۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند که تنها ۱۲۰ هزار تومان برای مربی باقی می‌ماند که هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: افزایش تعرفه مهم‌ترین خواسته مربیان و سپس موضوع سهمیه بنزین است.

در خواست آموزشگاه ها بررسی می‌شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی در خصوص اعتراض و مطالبه رانندگان آموزشگاه‌های تعلیم و رانندگی گفت: در نشست ستاد تنظیم بازار مشکل آموزشگاه‌های رانندگی استان موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

محمود نعمتی اظهار کرد: طی دو روز آتی در نشست ستاد تنظیم بازار مشکل آموزشگاه‌های رانندگی که بر اساس بخشنامه سراسری سی‌ام مهرماه شامل افزایش تعرفه می‌شدند، موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در راستای رفع مشکلات مربیان آموزشگاه‌های رانندگی، به‌طور حتم تدابیر ویژه‌ای از سوی مسؤولین ذی‌ربط ستاد تنظیم بازار اتخاذ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.