دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه رکورد کشف مواد مخدر شکسته شده است،‌گفت: در سال آینده بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر 19 درصد افزایش می‌یابد.

 رکورد کشف مواد مخدر شکسته شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 700 تن کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم که 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است. 

وی گفت: این کشف از نظر کمی بالاترین میزان کشف در قبل و بعد از انقلاب بوده است که تاکنون این میزان کشفیات مواد مخدر نداشتیم. 

مومنی گفت: 70 درصد کشفیات اقدامات اطلاعاتی بوده، 75 درصد کشفیات در شرق و حاشیه شرق کشور بوده است و 25 درصد نیز مربوط به سایر استان‌ها می‌باشد. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: ضربه به بنیادهای مالی فروشندگان مواد مخدر 38 درصد بوده است که اموال آنها مصادره و توقیف شده است و یکی از راه‌های مبارزه اصلی با مواد مخدر ضربه به بنیادهای اقتصادی تولید و توزیع کنندگان مواد مخدر است. 

وی افزود: تلفات اشرار در حوزه مبارزه با مواد مخدر 17 درصد افزایش پیدا کرده است و شهدای خودی 82 درصد کاهش پیدا کرده  است. 

مومنی گفت: در سال جاری تاکنون دو شهید در مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم که سال گذشته تعداد شهدای ما 11 نفر بودند. 

وی بیان داشت: سلاح مکشوفه نیز 31 درصد افزایش یافته است و محموله‌های مواد مخدر بدون صاحب نیز کاهش پیدا کرده است. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: در حوزه وزارت اطلاعات نیز مجموعه عملکرد و اقدامات این وزارتخانه 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

وی گفت: ضربه به بنیان‌های اقتصادی، شناسایی اموال نیز افزایش قابل توجهی داشتند.

مومنی خاطرنشان کرد: کشفیات شیشه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در داخل کشور پیش‌سازهای تولید مواد مخدر شیشه کاهش یافته و آشپزخانه‌های تولید این مواد مخدر به کشور افغانستان رفته است. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: امیدوارم با اقدامات دیپلماسی منشا و مبدا این لابراتوارها را از بین ببریم و در حال حاضر شیشه‌های افغانی به تولید انبوه رسیده است که این یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود و می‌طلبد که همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر شود. 

وی خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر تمرکز ما بر اقدامات اطلاعاتی که دستاوردهای بیشتری داشته باشد و شاهد کاهش تلفات انسانی نیز باشیم.

مومنی بیان داشت: تمرکز ما بر باندهای بزرگ و بین‌المللی که نسبت به انهدام انها اقدام کنیم. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: در سال 2000 میلادی کشفیات مواد مخدر در افغانستان 200 تن بوده در صورتی که  تولید امروز این کشور 50 برابر شده و به 10 هزار تن رسیده است ولی کشفیات آنها چشم‌گیر نیست. 

وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته 800 تن مواد مخدر را در شرایطی کشف کردیم که در لایه‌های پیچیده اطلاعاتی این مواد مخدر جابجا می‌شد ولی مواد مخدر در کشور افغانستان بر روی زمین است که ان را کشف نمی‌کنند. 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  بیان داشت: ما گریزی نداریم جز اینکه توجه به مبدا تولید مواد مخدر کنیم و اقدامات دیپلماتیک را در این زمینه انجام دهیم.

وی یادآور شد: با مذاکرات صورت گرفته بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال آینده 19 درصد افزایش یافته است که می‌طلبد در این حوزه توجه ویژه‌ای به اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود قرص در کیک‌ها نیز گفت: این موضوع به حوزه ستاد مبارزه با مواد  مخدر ارتباط مستقیمی ندارد. 

مؤمنی درباره ثبت  اطلاعات معتادان متجاهر و کسانی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، گفت: امروز دو سامانه در این خصوص رونمایی شده و مشخصات کسانی که به مراکز ما مراجعه می‌کنند ثبت می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.