هدایت الله خادمی درباره آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر نفت به «قدس آنلاین» گفت: عدم اعلام وصول استیضاح وزیر نفت از سوی هیئت رئیسه در واقع اقدامی خلاف آیین نامه مجلس است. امروز از اول صبح تاکنون پیگیری‌های زیادی برای اعلام وصول استیضاح از سوی هیئت رئیسه صورت گرفته است و البته بعدازظهر هم پیگیر موضوع خواهیم بود.

طرح استیضاح وزیر نفت پشت دروازه هیئت رئیسه مانده است

قدس آنلاین: در حالی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از اظهارات زنگنه وزیر نفت در جلسه این کمیسیون قانع نشدند که طبق گفته هیدات الله خادمی قرار بود تا پایان دیروز نامه طرح سؤال از وزیر در صحن مجلس، به هیئت رئیسه تقدیم شود.

اما همزمان این موضوع، برخی از نمایندگان نیز طرح استیصاح وزیر نفت را کلید زده و در حال پیگیری آن برای اعلام وصول در هیئت رئیسه مجلس هستند.

نمایندگان در جلسه روز دوشنبه ۱۸ آذر کمیسیون انرژی از پاسخ‌های زنگنه قانع نشدند و طبق گفته احمد امیرآبادی فراهانی قرار بود سه شنبه ۱۹ آذر گزارش استیضاح زنگنه به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌ شود که تاکنون این اعلام وصول صورت نگرفته است.

علت حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه‌ اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره‌ علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، نا کارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و همچنین عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی از جمله محورهای استیضاح وزیر نفت اعلام شده است.

اقدامی سیاسی در آستانه انتخابات

نحوه افزایش بهای بنزین، عدم اطلاع رسانی به مردم و حوادث پس از آن موجب شد که تعدادی از نمایندگان پیگیر استیضاح وزیر نفت باشند، این در حالی است که بسیاری از مخالفان استیضاح بر این باورند که پیگیری استیضاح زنگنه از سوی نمایندگان موافق  در واقع نوعی پاسخ به عدم اطلاع رسانی دولت به نمایندگان از زمان شروع طرح بوده است. حتی برخی صراحتاً اعلام می کنند که به جریان انداختن استیضاح زنگنه در راستای اقدام سیاسی و رفتارهای نمایشی نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس است.

مخالفان در توجیه اقدام وزیر نفت مطرح می کنند تصمیم افزایش قیمت بنزین از سوی سران قوا صورت گرفته و وزارت نفت تنها مجری این طرح بوده است، بنابراین استیضاح وزیر نفت به عنوان یکی از کلیدی ترین وزارتخانه های کشور در شرایط کنونی به نوعی در راستای اقدام تلافی جویانه محسوب می شود.

استیضاح‌ بنای تقابل با دولت را ندارد

اما موافقان طرح استیضاح وزیر، نظر دیگری دارند و مدعی اند که هیچ کدام از چند طرح استیضاحی که در جریانند بنای تقابل با دولت را ندارد، چنانکه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کیسیون امنیت ملی نیز در این باره به «قدس آنلاین» گفت: آقای زنگنه به هر حال مسئول انرژی این کشور است و باید نسبت به مسائل پیش آمده پاسخگو باشد. شب پیش از اجرای طرح گرانی بنزین آقای زنگنه آشکارا با صدا و سیما مصاحبه کرده و گفته قیمت بنزین تغییر نمی‌کند، در حالی‌که این‌گونه نبود.

این در حالی است که دولتمردان از جمله علی ربیعی سخنگوی دولت، استیضاح  وزیر نفت را به مصلحت جامعه نمی دانند و می گویند: امیدواریم مجلس در خرد دسته‌جمعی به این نتیجه برسد تا ما به آلام رسیدگی کنیم.

البته سید محمد جواد ابطحی به عنوان یکی از موافقان طرح استیضاح نیز در مصاحبه ای با تسنیم خبر داده است که  در شرایطی که استیضاح‌کنندگان در تمامی جلسات از توضیحات زنگنه قانع نشده‌اند، می‌بایست طرح استیضاح وی به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال شود، اما نمی‌دانیم چرا هیئت‌رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نفت امتناع می‌کند.

نماینده مردم خیمنی ما ‌شهر در مجلس با بیان اینکه هیئت‌رئیسه مجلس در مسیر اعلام وصول استیضاح زنگنه سنگ‌اندازی می‌کند، اظهار داشت: سنگ‌اندازی و ایجاد مانع در مسیر استیضاح وزیر نفت از سوی هیئت‌رئیسه مجلس کاملا مشهود است. برخی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس به دلیل منافع شخصی که با زنگنه دارند، مانع اعلام وصول طرح استیضاح زنگنه می شوند.

پیگیر اعلام وصول طرح استیضاح هستیم

از سوی دیگر، عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که عدم اعلام وصول استیضاح وزیر نفت از سوی هیئت رئیسه در واقع اقدامی خلاف قانون و آیین نامه مجلس است. متاسفانه طرح استیضاح کماکان بین کمیسیون انرژی و هیئت ریئسه معطل مانده است و در واقع با این کار تعداد زیادی از نمایندگان استیضاح کننده از حقوق قانونی خود برای پیگیری امور ساقط شده اند.

هدایت الله خادمی در گفت و گو با «قدس آنلاین» اظهار داشت: وزیر نفت برای ارائه توضیحات دو بار به کمیسیون انرژی آمد و برخلاف آئین نامه زمان زیادی برای استماع اظهارات به ایشان داده شد اما نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند. بدین ترتیب بایستی چند روز قبل طرح استیضاح آقای زنگنه در هیئت رئیسه واصل می شد و به صحن علنی می آمد اما متاسفانه هیئت رئیسه طرح استیضاح را اعلام وصول نمی‌کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: امروز از اول صبح تاکنون پیگیری های زیادی برای اعلام وصول استیضاح از سوی هیئت رئیسه صورت گرفته و البته بعدازظهر هم پیگیر موضوع خواهیم بود. این اقدام هیئت رئیسه، اقدامی بی سابقه و عجیب است که تا بحال چنین موضوعی را نداشتیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.