سخنگوی دولت گفت: به هیچ عنوان نه بحث استعفای رئیس‌جمهور در دولت مطرح است نه این موضوع طرفدار دارد.

بحث استعفای روحانی در دولت مطرح نیست/ واکنش به استیضاح وزرای کشور و نفت

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: در چند روز گذشته وزیر خزانه داری آمریکا به تازگی اعتراف بسیار مهمی را انجام داد. دولت متبوع او تحریم را جایگزین جنگ می‌داند، این یک اعتراف بزرگ تاریخی است که آمریکایی‌ها تحریم را جایگزین جنگ کردند زیرا تصور می‌کنند هیچ قانونی برای حمایت از قربانیان تحریم وجود ندارد. تحریم نه تنها جایگزین جنگ بلکه جایگزینی مدرن برای نسل کشی است. آنها مردم جهان را نیز فریب می‌دهند و می‌گویند به دنبال جنگ نیستند.

وی عنوان کرد: اگر ما امروز دلسوزانه به مردم می گفتیم تحریم امنیت و آرامش ایرانیان را هدف قرار داده است شاید زحمت بیشتری را می‌طلبید؛ این یک اعتراف تاریخی بود. قطعا مردم آمریکا هم به این ادراک خواهند رسید که قطعا فشارهای اینچنینی صلح و امنیت جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به نوعی تحمیل جنگ به انسان‌های بی پناه است.

موضوع قطعی اینترنت مطرح نیست

ربیعی با اشاره به جزئیات جلسه شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در جلسه شورای عالی فضای مجازی در رابطه با اینترنت و نگرانی‌های مربوط به آن صحبت شده است. همگان با اجماع کامل بر تداوم دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاکید کردند و قطع اینترنت مطرح نیست. تکمیل زیرساخت های شبکه ملی مورد تاکید است.

واکنش به استیضاح وزرای کشور و نفت

وی در رابطه با استیضاح برخی از وزرای دولت در مجلس تصریح کرد: به تعبیر امام خمینی(ره) ما به اینکه مجلس در راس امور است ایمان و اعتقاد داریم. سوال از وزیر وظیفه مجلس است اما باید در مساله استیضاح‌ها مصالح و منافع ملی را با دقت مدنظر قرار داد.

سخنگوی دولت درباره استیضاح وزیر نفت، گفت: به گواه بسیاری از منتقدان وزیر نفت یکی از کارآمدترین وزاری دولت است که شناخت و تسلط کاملی بر حوزه انرژی دارد؛ زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران قرار دارد و ما به صلاح نمی دانیم در چنین جنگ اقتصادی نابرابر و ضد انسانی کشور یکی از اصلی ترین سربازان خود را تغییر دهیم. 

ربیعی افزود: در زمانی که به اعتراف خود مقامات آمریکایی شاهد جنگ اقتصادی علیه ایران هستیم حتما ماندن وزاریی مانند وزیر کشور و وزیر نفت که می توانند به امور ایران کمک کنند موثر است بنابراین دولت قاطعانه از عملکرد وزرای خود دفاع می کند.

وی در رابطه با وزرای دیگر که  بحث استیضاح آنها نیز مطرح شده است، گفت: آنها نیز عملکردهای قابل دفاعی داشتند. وزیر آموزش و پروش ما که به تازگی به این وزارت خانه رفته و در همین دوران کمی که در وزارت خانه بود، مساله رتبه بندی معلمان را با تجارب خود شروع کرد. دولت قاطعانه از همه عملکرد آنها دفاع می کند و از منتخبین مردم می خواهد در کنار هم با درک شرایط به دولت کمک کنند که بتواند از این مسیر سخت عبور کند.

سخنگوی دولت همچنین پیرامون استیضاح وزیر کشور، تاکید کرد: وزیر کشور در اتفاقات ناگوار و دلخراش اخیر در مواجهه با وضعیت بسیار پیچیده و مبهم در میدان حضور یافت. اگر نمایندگان محترم با نگاهی فراتر به موضوع نگاه کنند و تجربه مدیریت میدانی را با تامل بنگرند و ریشه ها و عوامل اتفافات اخیر را مرور کنند احتمالا می توانند با درک شرایط موجود تصمیم دقیق تری بگیرند.

ربیعی به انتخابات مجلس در ۲ اسفند ماه اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر ما انتخابات بزرگی را در پیش داریم که همیشه یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور به شمار می رفته است. ما معتقدیم در شرابط فعلی اهمیت این انتخابات بی بدیل است از این رو طرح مسائلی مانند استیضاح وزیر کشور آن هم در چنین شرایطی می تواند مشکلاتی را در اجرای این رویداد مهم به دنبال داشته باشد.

استعفای «روحانی» در دولت مطرح نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا عده ای از اصلاح‌طلبان در مورد استعفای رئیس‌جمهور و معاون اول دولت اظهار نظر می‌کنند، گفت: به هیچ عنوان نه بحث استعفای رئیس‌جمهور در دولت مطرح است نه این موضوع طرفدار دارد. با آقای جهانگیری پیرامون مسایل کشور گفتگو می‌کنیم بنابراین نه چنین چیزی شنیدم نه چنین چیزی مطرح است.

وی افزود: این روزهای پر از گرد و غبار دلتنگی می‌گذرد و مردم قضاوت خواهند کرد. شاید یکی از مشکلات ما سخن نگفتن و عدم اطلاع رسانی است. در مورد دولتی که در ۶ سال کاری خود کارنامه خوبی مانند ایجاد اشتغال ۵۰۰ هزار شغل را داشته چرا اعمال تحریم را نمی‌بینید. ما رنج مردم و ناراحتی مردم و زندگی های سخت را می‌بینیم. این روزها خواهد گذشت و دولت همه تلاش خود را برای عبور از این شرایط به کار خواهد بست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه واکنش شما به اظهارات پمپئو که ایران را پشت اتفاقات عراق می‌داند، چیست؟ گفت: آمریکا برای اثبات مدعای خود هیچ مستندی ارائه نکرده است. آنها اگر چیزی داشتند همان لحظه اول مستندسازی می‌کردند.

وی افزود: فرافکنی آمریکا یک روش قدیمی است. هدف آمریکا ایجاد ایران هراسی در منطقه است. ایران طبق اصول ثابت خود در امور داخلی همسایگان دخالت نخواهد داشت. ما به رجزخوانی‌های آمریکا عادت داریم اما بدانند که پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.

ربیعی در ارتباط با کمک معیشتی دولت به مردم، گفت: این طرح ارتباط معناداری با بحث یارانه ندارد. حدود ۶ میلیون ثبت نام کرده اند که حدود ۲ میلیون نفر اجازه دادند دارایی هایشان بررسی شود. قطعا بررسی می شود و به افراد مشمول طرح معیشتی پرداخت خواهد شد.  

وی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رحمانی فضلی بر اینکه مسئول اطلاع رسانی طرح اصلاح قیمت سوخت، صدا و سیماست و از طرفی هم واعظی مسئولیت را با دولت می دانند، در نهایت دولت کدام نهاد را مسئول می داند؟ گفت: تناقضی در موضع وزیر کشور و آقای واعظی وجود ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مسئولیت اطلاع رسانی توسط شورای امنیت کشور به صدا و سیما طی چند مصوبه واگذار شده است. در این شرایط بدترین اتفاق این است که در زمان بحران و پس از بحران کسی نمی خواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. احتمالا منظور آقای واعظی هم این بوده که همه به نوعی مسئولیت داریم.

موافقان و مخالفان FATF نظرات خود را اعلام کنند

ربیعی درباره آخرین وضعیت  «پالرمو»، بیان کرد: بعید است این موضوع در جلسه سران سه قوه بررسی شود. قبلا این کار انجام شده و مشروح جلسه خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است. خوشبختانه بار دیگر بررسی لوایح CFT و پالرمو در دستور کار مجمع قرار گرفته است.  

وی با بیان اینکه تصمیمات امروز ما برای آینده کشور مهم است، گفت: از موافقین و مخالفین می خواهم در صدا و سیما این مساله را بیشتر تبیین کنند. همکاران ما در وزارت خارجه معتقدند بیرون رفتن از لیست کار دشواری است و ما را با کشورهای دشمن روبرو می کند و مشکل ساز می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: چین و روسیه حتما با حفظ تحفظ های امنیت ملی به این لوایح پیوستند. کارشناسان امور خارجی ما معتقدند نپیوستن به این لوایح به نوعی خود تحریمی است. این نظر دولت است در کمال احترام به نظراتی که ان شاءالله در آن مصلحت نظام و مردم در نظر گرفته خواهد شد.  

ربیعی در رابطه با اظهارات رئیس سازمان بازرسی پیرامون معوقات مالیاتی، افزود: همه خبرنگاران می توانند گروه- گروه پشت سایت بنشینند و واریز یارانه به ۶۰ میلیون را ببینند. ۶۶ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ما است که ۴۴ میلیارد معوقات مالیاتی و مابقی مربوط به اصل مالیات است. امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است.  

 فرایند استعفای رئیس سازمان هلال احمر طی نشده است

وی در رابطه با استعفای رئیس هلال احمر، تصریح کرد.  با فرآیند قانونی استعفا و پذیرش آن توسط رئیس جمهور هنوز انجام نشده و کاندیداهایی خارج از شورای عالی نامه نوشته و اعتراض کردند که تعارض منافع به وجود آمده است. قرار است معاون حقوقی رئیس جمهور نیز به موضوع رسیدگی کند تا به زودی مشکلات برطرف شود.  

سخنگوی دولت همچنین درخصوص لایحه اخیر مربوط به منطقه مسلمان نشین در کنگره ایالات متحده آمریکا، گفت: آنها یکی از بزرگ ترین نقض کنندگان حقوق بشر هستند و این یک سنت سیاسی آمریکایی است که بزرگترین جنایات حقوق بشری را مرتکب می شوند اما چون دوست آمریکا است و نفتش را می برد سکوت می کند.  

تمام سرنشینان «سانچی» فوت کرده‌اند

ربیعی در رابطه اینکه آیا ادعای زنده بودن سرنشینان کشتی سانچی صحت دارد، خاطرنشان کرد: دی ماه ۹۶ این کشتی تصادف کرد و در آب‌های چین غرق شد. آنها ظرف چند ثانیه بر اساس استشمام گازهای سمی فوت کردند. صداهای ضبط شده در جعبه سیاه وجود دارد. سه دقیقه هم بیشتر نیست. از صدای اعلام خطر کاپیتان تا صدای «یا حسین» گفتن سرنشینان فاصله کمی است.  

وی با بیان اینکه گزارش اولیه درست بود، اظهار داشت: طبیعی است که بسیاری از افراد نخواهند این را بپذیرند. وزارت اطلاعات شواهدی که می گفتند تلفنی تماس گرفته است را بررسی کرد. چه دلیلی دارد جمهوری اسلامی شهروندان خود را مخفی کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیشتر حرف زدن در این باره نمک روی زخم پاشیدن است، گفت: مشخص است که این نوع رسانه ها چرا این موضوع را پیگیری می کنند.

سفر رئیس‌جمهور به ژاپن ارتباطی به مذاکره با آمریکا ندارد

ربیعی همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به ژاپن، گفت: ژاپن از شرکای مهم اقتصادی ما است و مذاکرات رئیس‌جمهوری در توکیو دو جانبه و برای گسترش روابط اقتصادی متمرکز خواهد بود

وی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به ژاپن ارتباطی به مذاکره با آمریکا ندارد، اظهار داشت: دوستان ژاپنی، حامل پیام و یا ابتکار عمل هایی هستند که ما برای شنیدن آنها استقبال می کنیم و با جدیت هم بررسی می کنیم اما هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزرای اقتصادی، بانکی و بخش‌های تجاری در این سفر رئیس جمهوری را همراهی می کنند،در عین حال گفت: اینکه همراهان رئیس جمهور در چه سطحی باشند اطلاع ندارم اما از بخش بانک، اقتصاد و صنعت در این سفر همراه رئیس‌جمهور خواهند بود.

تکمیل می شود...

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.