جعفر قادری گفت: به هم ریختگی و بی ثباتی کنونی اقتصاد و غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات قیمتها منجر به تشدید رکود شده است.

بانک مرکزی با تمهیدات ویژه باید مانع افزایش پایه پولی کشور شود

جعفر قادری اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: همه کارشناسان و صاحب نظران یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش تورم را به افزایش پایه پولی نسبت می‌دهند چرا که به تبع رشد نقدینگی، تورم زیاد و  مشکلات جدی بر اقتصاد وارد می‌شود که یکی از مهمترین آثار و پیامدهای تورمی حساسیت مردم به تورم و توجه به شاخصه‌های تغییر قیمت هاست که منجر به افزایش انتظار تورمی و افزایش تورم می‌شود.

وی دراین باره افزود:  بی تردید اعداد و ارقامی که بر میزان پایه و حجم پولی افزوده می شود؛ با تقویت انتظارات تورمی زمینه برای تشکیل تورم جدیدی ایجاد می‌کند لذا جلوگیری از رشد پایه پولی راهکاری است که دولت باید توجهی جدی به آن داشته باشد و بانک مرکزی به فعالان و دست اندرکاران خود اعم از بانکهای خصوصی و سایر بخش‌های اقتصادی اجازه افزایش پایه پولی نقش را ندهد؛ هر چند سخت باشد.

استاد اقتصاد تصریح کرد: بدیهی است در شرایطی که شدیداً نیازمند کنترل تورم هستیم و تشدید تورم فعالیت‌های اقتصادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ همه در کنار هم به ویژه بانک مرکزی باید مراقب عدم تشدید تورم باشند. به هم ریختگی و بی‌ثباتی کنونی اقتصاد و غیر قابل پیش‌بینی بودن تغییرات قیمتها منجر به تشدید رکود شده است. امروز بسیاری از فعالان اقتصادی در برابر نرخ‌های آینده برای خرید یا سرمایه‌گذاری بلاتکلیف مانده‌اند بنابراین بسیاری از سرمایه گذاریها مختل شده است.

جعفر قادری خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود بانک مرکزی با تمهیدات ویژه‌ای مانع افزایش رشد پایه پولی شود تا با استفاده از ابزارهای خود به کاهش نرخ تورم کمک کند. به کار گیری سیاست‌هایی که بتواند درجهت جمع آوری یا کاهش حجم نقدینگی مؤثر باشد یا هدایت سیاستهای کنونی به سمتی که مانع تشدید تورم شود؛ سیاست‌های انقباضی پولی و مالی و سیاست‌های درآمدی و تلاشی که در جهت تسهیل در فضای کسب و کار انجام می‌گیرد می‌تواند علاوه بر عبور از رکود به رونق و رشد تولید بیانجامد. افزایش تقاضا برای کالا و افزایش عرضه کالا آثار و پیامدهای تورمی کمتری به جامعه تحمیل می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.