بارندگی حدود سه ساعته عصر دوشنبه باعث جاری شدن سیلاب در خیابانها و معابر شهر اهواز شد به طوری که زندگی روزمره مردم این شهر مختل شد.

مردم اهواز گرفتار در سیلاب بی مسوولیتی مدیران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا بارش باران پاییزی بار دیگر مسئولان شهری اهواز را غافلگیر کرد تا شهروندان این شهر با بارش ۶۰ میلیمتری باران برای چند ساعت با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

نبود کانال های دفع آب های سطحی و بالا زدگی فاضلاب سبب شد تا خیابان های شهر اهواز مملو از سیلاب همراه با فاضلاب شود که این امر باعث بروز گره های ترافیکی در سطح شهر شد.

خیابانهای ساحلی اهواز و نیز خیابانهای مرکزی به دلیل آبگرفتگی و نیز خراب شدن خودروهای دچار سیلاب شده بسته شده و عبور و مرور خودروها به سختی امکان پذیر هست  به طوریکه شهروندانی که قصد رفتن به منازل خود را دارند با مشکلاتی روبرو شده اند.

سالهاست شرکت آبفا و شهرداری اهواز با انداختن توپ بی مسئولیتی در زمین یکدیگر به دنبال پوشاندن کم کاری های خود هستند در این میان اما مردم هستند که با هر بارش باران دچار خسارت های فراوان می شوند.

پیش از این اداره کل هواشناسی خوزستان از وجود سال نرمال آبی برای خوزستان خبر داده بود، مطابق اطلاعیه هواشناسی خوزستان بارندگی برای مهرماه نرمال، برای آبان‌ماه کمی بیشتر از نرمال و برای آذرماه نیز در مناطق شمالی استان خوزستان بیش از نرمال و برای قسمت‌های دیگر استان نرمال پیش‌بینی شده است. در واقع مجموع بارش‌ها در پاییز نرمال پیش‌بینی شده است.

باوجود این هشدارها اما وضعیت فعلی شهر گویای آنست که زیرساخت ها متناسب با حجم بارش های احتمالی آماده نشده است تا باز هم کام شهروندان اهوازی از بارش‌های باران تلخ شود.

شهردار اهواز شب گذشته با اشاره به احتمال بارش های شامگاه دوشنبه گفت: از الان می توان حدس زد که با بارش دوشنبه شب شاهد آبگرفتگی گسترده در سطح شهر اهواز هستیم که باید از شهروندان عذرخواهی کنیم.

موسی شاعری مانند همیشه ظرفیت کم شبکه فاضلاب را عامل آبگرفتگی های سطح شهر دانست و افزود: شبکه دفع فاضلاب اهواز مرکب است و باید آبفا نسبت به لایروبی آنها اقدام کند.

شاعری پیش از این نیز گفته بود:  امسال ۴۴ میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری اهواز برای دفع آب های سطحی و فاضلاب هزینه شده است، ساخت شبکه دفع آب های سطحی در اهواز حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مقرون به صرفه نیست زیرا در صورت اصلاح شبکه فاضلاب این مشکل نیز حل می شود، اگر چنین اعتباری در اهواز باشد باید صرف توسعه شهر شود.

از سویی دیگر مسئولان شرکت آبفا نیز مدعی هستند دفع هرگونه آب سطحی با شهرداری است و شبکه فاضلاب اهواز ظرفیت آب باران بیش از ۱۰ میلیمتر را ندارد.

به گفته مدیرعامل آبفای اهوازدر اهواز ۲هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که حدود ۵۰درصد آن به دلیل جنس بتنی لوله‌ها فرسوده است، در سیل اخیر ۲۲۰ نقطه فاضلاب در اهواز دچار ریزش شد.

وزیر نیرو نیز روز گذشته درخصوص مشکلات فاضلاب اهواز گفت: وزیر نیرو از آماده شدن طرح جامعی برای حل مشکل فاضلاب اهواز که منابع مالی آن هم مشخص است خبر داد و  گفت: تلاش می شود برای حل این مشکل با مشارکت دستگاه‌های دیگر و حمایت دولت، طبق برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته در کوتاه‌ترین زمان، اقدام اساسی انجام شود. 

رضا اردکانیان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد، بازدیدها و همفکری‌هایی صورت گرفته برای حل این مشکل افزود: همکاران ما برای حل این مشکل به‌صورت کوتاه مدت و میان‌مدت، مشغول انجام کار هستند و امید است با استفاده از منابع عمومی، کمک دولت و استفاده از صندوق توسعه ملی بتوان این

وزیر نیرو، ریشه مشکل فاضلاب اهواز را در مهیا نبودن سیستم‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی دانست و افزود: این موضوع مستلزم این بوده که در سال‌های گذشته کارهایی در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط مدیریت شهری صورت می‌گرفته، اما اکنون زمان پرداختن به حل مشکل آن هم با سرعت و البته به شکل همه‌جانبه است.

بارش باران، علاوه بر ایجاد آبگرفتگی معابر و بالا زدگی فاضلاب سبب بروز گره های ترافیکی در شهر شد، با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وجود سال نرمال بارشی برای استان خوزستان و اهواز باید دید آیا مسئولان به دنبال راهکاری هستند و یا این شرایط تا پایان بارش ها ادامه دارد.

باید دید مسئولان شهرداری و آبفای اهواز به پاسکاری مسئولیت میان یکیدیگر پایان می دهند و چاره ای برای زخم دیرینه اهواز می کنند یا خیر؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.