۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 683341

در حالی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از اظهارات زنگنه، وزیر نفت در جلسه این کمیسیون قانع نشدند که بر اساس گفته هدایت الله خادمی قرار بود تا پایان روز یکشنبه نامه طرح سؤال از وزیر در صحن مجلس، به هیئت رئیسه تقدیم شود.

مصلحت نیست!

قدس آنلاین: در حالی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از اظهارات زنگنه، وزیر نفت در جلسه این کمیسیون قانع نشدند که بر اساس گفته هدایت الله خادمی قرار بود تا پایان روز یکشنبه نامه طرح سؤال از وزیر در صحن مجلس، به هیئت رئیسه تقدیم شود. اما همزمان با این موضوع، برخی از نمایندگان نیز طرح استیصاح وزیر نفت را کلید زده و در حال پیگیری آن برای اعلام وصول در هیئت رئیسه مجلس هستند. نمایندگان در جلسه ۱۸ آذر کمیسیون انرژی از پاسخ‌های زنگنه قانع نشدند و بر اساس گفته احمد امیرآبادی فراهانی قرار بود سه شنبه، ۱۹ آذر گزارش استیضاح زنگنه به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌ شود که تاکنون این اعلام وصول صورت نگرفته است.

دلایل مخالفان استیضاح

بسیاری از مخالفان استیضاح بر این باورند که پیگیری استیضاح زنگنه از سوی نمایندگان موافق  در واقع نوعی پاسخ به عدم اطلاع رسانی دولت به نمایندگان از زمان شروع طرح بنزینی بوده است. حتی برخی آشکارا اعلام می کنند که به جریان انداختن استیضاح زنگنه در راستای اقدام سیاسی و رفتارهای نمایشی نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس است.

استدلال موافقان استیضاح

اما موافقان طرح استیضاح وزیر، نظر دیگری دارند و مدعی اند هیچ کدام از چند طرح استیضاحی که در جریان است، بنای تقابل با دولت را ندارد، چنان‌که سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در این باره به «قدس آنلاین» گفت: آقای زنگنه به هر حال مسئول انرژی این کشور است و باید نسبت به مسائل پیش آمده پاسخگو باشد. شب پیش از اجرای طرح گرانی بنزین آقای زنگنه آشکارا با صدا و سیما مصاحبه کرده و گفت قیمت بنزین تغییر نمی‌کند، در حالی‌که این‌گونه نبود. این در حالی است که دولتمردان از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت استیضاح  وزیر نفت را به مصلحت جامعه نمی دانند و می گویند: امیدواریم مجلس در خرد ‌جمعی به این نتیجه برسد تا ما به آلام رسیدگی کنیم.

البته سید محمد جواد ابطحی به عنوان یکی از موافقان طرح استیضاح نیز در مصاحبه ای با تسنیم خبر داده است در شرایطی که استیضاح‌کنندگان در تمامی جلسات از توضیحات زنگنه قانع نشده‌اند، باید طرح استیضاح وی به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال شود، اما نمی‌دانیم چرا هیئت‌رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نفت امتناع می‌کند.

پاسکاری هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون

از سوی دیگر، عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که عدم اعلام وصول استیضاح وزیر نفت از سوی هیئت رئیسه در واقع اقدامی خلاف قانون و آیین نامه مجلس است. متأسفانه طرح استیضاح کماکان بین کمیسیون انرژی و هیئت ریئسه معطل مانده است و در واقع با این کار تعداد زیادی از نمایندگان استیضاح کننده از حقوق قانونی خود برای پیگیری امور ساقط شده‌اند.

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با «قدس آنلاین» اظهار داشت: وزیر نفت برای ارائه توضیحات دو بار به کمیسیون انرژی آمد و برخلاف آیین نامه زمان زیادی برای استماع اظهارات به ایشان داده شد، اما نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند. بدین ترتیب باید چند روز قبل طرح استیضاح آقای زنگنه در هیئت رئیسه واصل می شد و به صحن علنی می آمد، اما متأسفانه هیئت رئیسه طرح استیضاح را اعلام وصول نمی‌کند.

از سوی دیگر نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا استیضاح وزیر نفت اعلام وصول نمی شود، گفت: رئیس کمیسیون انرژی مجلس برخلاف قانون استیضاح وزیر نفت را اعلام وصول نمی‌کند و به هیئت رئیسه مجلس ارسال نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.