سی و هشتمین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی» مربوط به رونمایی از آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی، امروز در محل کتابخانه مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی برگزار می‌شود.

آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی، میهمان این هفته سه‌شنبه‌های فرهنگی

 حسین کاشانی/

سی و هشتمین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی» مربوط به رونمایی از آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی، امروز در محل کتابخانه مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی برگزار می‌شود.

معاون امور موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره گفت: همزمان با سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره)، سی و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آن مرحوم موجود در گنجینه رضوی برگزار می‌شود.

مهدی قیصری نیک ادامه داد: آیت‌الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی(ره) از دانشمندان و مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد است که با پرورش شاگردانی نامدار، تأثیری انکارناپذیر بر فضای علمی و معنوی حوزه علمیه مشهد داشته است.

دبیر رونمایی از آثار نفیس این سازمان افزود: در دوران حضور ۴۰ ساله این عالم بزرگوار در مشهد، شخصیت‌های بسیاری از جمله: مقام معظم رهبری، شهید آیت‌الله سعیدی، مرحوم آیت‌الله العظمی صالحی مازندرانی، مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله میرزاحسن مروارید، مرحوم آیت‌الله واعظ‌ ‌زاده خراسانی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و... از محضر وی کسب علم کردند.  

وی پس از ۶۹ سال عمر بابرکت و تربیت شاگردان برجسته در سال ۱۳۳۹ در مشهد درگذشت و در راهرو رواق دارالضیافه حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

معاون امور موزه‌های این سازمان درباره پروژه تاریخ شفاهی این شخصیت بزرگوار گفت: با توجه به تأثیر زیاد مرحوم حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی بر حوزه علمیه مشهد، تربیت استادان و عالمان بسیار در این حوزه، الگوپذیری جوانان از روش زندگی وی، این پروژه از اواخر بهمن سال ۱۳۸۵ در دستور کار آرشیو تاریخ شفاهی مدیریت اسناد و مطبوعات قرار گرفت. حاصل کار به شرح زیر است: تعداد کل مصاحبه‌های انجام شده این پروژه با مطلعان و شاگردان مرحوم حاج شیخ هاشم درخصوص زندگانی، خصوصیات اخلاقی، نحوه تدریس، آرای فقهی و... به تعداد ۸۵ جلسه با ۷۳ نفر، به مدت ۸۲ ساعت است که مراحل آماده‌سازی و آرشیو آن انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.