عرضه نفت در بورس انرژی ایران از آبان ماه سال گذشته همزمان با تحریم‌های نفتی آمریکا آغاز شد.

قدس آنلاین:  عرضه نفت در بورس انرژی ایران از آبان ماه سال گذشته همزمان با تحریم‌های نفتی آمریکا آغاز شد. در ابتدا نفت در بورس به صورت نامنظم عرضه می‌شد اما مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 98 بر مبنای قانون بودجه، وزارت نفت را موظف به عرضه نفت و میعانات گازی در بورس کرد. طبق این قانون وزارت نفت باید در هر ماه 6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی را در بورس عرضه کند. عرضه نفت در بورس، برای نخستین بار انحصار فروش نفت که تا پیش از آن تماماً در دست شرکت ملی نفت بود را شکست و موجب شد بخش خصوصی وارد تجارت نفت ایران شود. اما روند معامله نفت در بورس آن طور که انتظار می‌رفت موفقیت‌آمیز نبوده است. دلایل عدم موفقیت بورس نفت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

 الف) شرایط تحریمی نفت ایران

ب) قیمت نامناسب نفت عرضه شده در بورس

واضح است که در شرایط تحریم، تجارت نفت با کشوری که مورد تحریم واقع شده، دارای هزینه است. این هنر فروشندگان نفت است که با اعطای تخفیف‌های مناسب خریداران را ترغیب به ورود به تجارت با نفت خود کنند. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. نفت ایران تحت تحریم‌های ساختاریافته‌ای قرار دارد، باید قیمت نفت ایران به قدری جذاب شود که سرمایه‌گذاران حاضر شوند از خرید نفت دیگر کشورها صرف نظر کنند و ریسک معامله با ایران را بپذیرند. در حال حاضر نفت با تخفیف‌های 6 تا 7 دلاری برای هر بشکه در بورس عرضه می‌شود. این در حالی است شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی (گازوئیل، بنزین، نفت سفید و...) را با تخفیف‌های 12 تا 15 دلاری در بورس عرضه می‌کند. این موضوع سبب شده است که در طول چهار ماه گذشته دولت درآمد یک میلیارد دلاری از فروش فراورده‌های نفتی در بورس داشته باشد اما در 6 ماه گذشته حتی یک بشکه نفت هم در بورس معامله نشود.

تخفیف نفتی شاهراه فروش نفت ایران در بورس

سلام امینی در ارتباط با تحریم‌های نفتی‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است و راهکارهای ایران برای مقابله با آمریکا در زمینه فروش نفت در این شرایط در گفت‌وگو با قدس گفت: بورس نفت در شرایطی راه‌اندازی شد که ایران با تحریم‌های شدید نفتی مواجه شده بود. راه‌اندازی بورس نفت حرکت خوبی بود که باید به آن زمان کافی برای رسیدن به موفقیت داده شود. معامله نفت در بورس یک معامله کاملاً شفاف است که خطر هر گونه فساد را از بین خواهد برد. در حال حاضر نفت و فراورده‌های نفتی در حال عرضه در بورس است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فروش فراورده‌های نفتی در بورس انرژی کشور روند موفقیت‌آمیزتری را نسبت به نفت خام داشته است. وزارت نفت با اعطای تخفیف مناسب به خریداران، نقش بسزایی در این موفقیت داشته است. به هر حال در شرایط تحریم باید شرایط فروش فراورده و نفت به گونه‌ای برای خریداران جذاب شود که موجب استقبال مشتریان شود.

وی در ادامه افزود: باید به این نکته توجه داشت که شرایط نفت خام با فراورده‌های نفتی فرق می‌کند. بازار فراورده و نفت، دو بازار متفاوت است و تجارت نفت نسبت به فراورده دشوارتر است. بدون تردید اعطای تخفیف مناسب، بر فروش نفت و حضور مشتریان در بورس اثر خواهد گذاشت. مطمئناً اگر مشتریان از نفت عرضه شده در بورس استقبال کنند وزارت نفت نیز به خریداران تخفیف مناسب خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.