معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم متحیر می‌شوند وقتی این دعواهای سیاسی را می‌بینند و می‌گویند آیا این آقایان ما را فراموش کردند، اشکالی ندارد که به مردم صادقانه بگوییم که اشتباه کردیم.

اشکالی ندارد به مردم بگوییم اشتباه کردیم

قدس آنلاین: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از فعالیت‌های محسن خلیلی‌عراقی با تشکر از اتاق بازرگانی بابت تقدیر از بزرگان این صنعت، این قبیل مراسم‌ را باعث امیدواری صنعتگران دانست.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گفت: در چهل سال اخیر ما شاهد دو شوک بزرگ اقتصادی ایران بودیم که هر کدام از آنها باعث شد قدرت خرید مردم چند سال عقب برود. یکی سال ۹۰ که تحریم‌ها باعث شد ما یک تورم ۴۰ درصدی را تجربه کنیم، هر چند آن زمان ما اجازه فروش یک‌میلیون بشکه نفت را داشتیم طوری‌که سال ۹۰ از محل فروش نفت ۱۱۸ میلیارد دلار و سال ۹۱، ۸۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.

جهانگیری ادامه داد: دومین شوک سال ۹۷ بود که یکی از اهداف اصلی تحریم‌ها صفر کردن صادرات نفت بود که اکنون به خاطر گوش‌های نامحرم نمی‌توانم عدد دقیق صادرات نفت را بیان کنم اما صادرات نسبت به آن سال‌ها کاهش چشمگیری داشته است. اینها تاثیرات زیادی روی زندگی مردم گذاشته است. با این شرایط باید ما در تمام سطوح مدیریتی کشور یکصدا بشنویم، اما می‌بینیم برخی اوقات همین عوامل دستمایه حمله به یکدیگر می‌شود. مردم متحیر می‌شوند وقتی این چیزها را و دعواهای سیاسی را می‌بینند و می‌گویند آیا این آقایان ما را فراموش کردند. اشکالی ندارد که به مردم صادقانه بگوییم اشتباه کردیم.

وی ادامه داد: پنج سالی که وزیر صنایع بودم هر سال رشد صنعتی کشور دو رقمی بود و از نظر بنده علت این امر وجود یک بخش خصوصی عاقل کنار وزارتخانه بود. همان سال‌ها یک برنامه توسعه صنعتی که توسط آقای نیلی تدوین شده بود به اجرا درآمد که تدوین ارکان اجرایی آن بر عهده محسن خلیلی بود.

معاون‌اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ما مکلفیم ایران را صنعتی کنیم. تاکنون کارهایی انجام شده و کارهای بسیاری مانده است. من همواره از بخش خصوصی دفاع کرده‌ام و اکنون نیز اعلام می‌کنم بدون هیچ چشم‌داشتی حامی آنها هستم هر چند ماه‌های قبل شخصی با تقلید صدای من با آقای خلیلی تماس گرفته بود و تقاضای مبلغی برای آزادی چندین زندانی کرده بود که وی هم از سر مهربانی و دلسوزی آن را پرداخت کرده بود.

جهانگیری با اشاره به نقش صنعتگران پس از انقلاب گفت: این نقش‌ها بی‌مهری‌های زیادی دیده‌اند و روزهای سختی بر آنها گذاشت. روزهایی که چراغ صنعتی ایران رو به خاموشی می‌رفت عده‌ای ایستادند و نگذاشتند  چراغ صنعت ایران خاموش شود که یکی از آنها محسن خلیلی عراقی بود.

وی افزود: در شرایط فعلی عواملی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما دچار بحران شده و تحریم‌ها مشکلات ساختاری ۴۰ ساله اقتصاد ایران که نتوانسته بودیم از آن رهایی پیدا کنیم مانند دولتی بودن اقتصاد، اتکاء‌ به نفت و ضعف در ساختار مدیریت را نمایان کرده و چالش‌ها را به ابر چالش تبدیل کرده است. با تقدیر از افرادی همچون مهندس خلیلی می‌توانیم امید را به اقتصاد کشور باز گردانیم هر چند این مشکلات ایجاد شده در مقابل فرصت‌هایی که شکل گرفته ناچیز است. ما می‌توانیم با کمک به یکدیگر ایران را از این پیچ خطرناک عبور دهیم. مهم این است که کنار هم باشیم .

جهانگیری افزود: به‌طور حتم آمریکایی‌ها دنبال نابودی اقتصاد ایران بودند اما شماها امروز آن را سرپا نگه داشته‌اید. من می‌دانم با چه سختی صادرات می‌کنید. با چه سختی پول جابجا می‌کنید و با چه سختی مواد اولیه خود را وارد می‌کنید. این ایستادگی شما باعث بوجود آمدن فرصتی برای سیاستمداران شده که از حق و حقوق کشور دفاع کنند.

وی ادامه داد: دشمنان دنبال این هستند که آینده ایران را تیره و تار نشان دهند اما ما باید افق‌گشایی کنیم و به جامعه بگوییم که آینده روشن است ما باید امید اجتماعی را تقویت کنیم.

منبع:ایلنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.