برخورد خودروهای سواری و باربری با تراکتورها در خوشاب از حوادثی است که نمی‌توان به‌سادگی از آن‌ گذشت؛ مسیر جاده بین‌المللی خوشاب ترانزیتی بوده و خودروهای بسیاری از آن تردد می‌ کنند.

تراکتورهای حادثه‌ساز در مسیر جاده بین‌المللی خوشاب

به گزارش قدس آنلاین، شهر سلطان‌آباد اگرچه امروزه به‌عنوان مرکز شهرستان خوشاب نام‌گذاری شده و فرهنگ شهرنشینی در آن حاکم شده اما شغل اصلی مردم این شهرستان در شهر و روستاها همچنان کشاورزی است و به‌عنوان یکی از قطب‌های استان در تولید، پسته، زعفران، زیره، خربزه، انگور و تخمه آجیلی است و تراکتورها مهم‌ترین وسایل نقلیه مردم برای فعالیت در بخش کشاورزی است.

 رفت‌وآمد بیش از هزار تراکتور در شهرستان خوشاب به مزارع کشاورزی و بازگشت آن‌ها از مسیرهای مواصلاتی در جاده‌های اصلی و فرعی یکی از مشکلاتی است که به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌ها در جاده‌های اصلی گاهی اوقات عامل حوادثی تلخ می شود.

عباسعلی ترکمنی، دهیار روستای بلقان‌آباد در این زمینه گفت: به دلیل عرض کم جاده و همچنین در مسیر ورودی این روستا به دلیل تکمیل نشدن آسفالت یک‌طرف بولوار ورودی بلقان‌آباد به طول یک کیلومتر تاکنون دو مورد تصادف خودرو با تراکتور در این محدوده یک کیلومتری رخ‌داده است که یکی از این حوادث منجر به نقص عضو یکی از سرنشینان خودرو شد.

وی با اشاره به اینکه در اکثر مواقع به دلیل کندرو بودن تراکتورها در مسیر بلقان‌آباد به سیدآباد و یا ورودی روستا تصادفات از پشت سر با تراکتور رخ‌داده است، افزود: برای تکمیل آسفالت ورودی جاده بلقان‌آباد ادارات مختلف به همدیگر پاس کاری می‌کنند و بعد از گذشت ۱۰ سال به سرانجام نرسیده است.

در همین رابطه فرماندهی انتظامی شهرستان خوشاب نیزگفت: بیشترین مشکل ما در تصادفات، موتورسیکلت‌ها و یک بخش از آن مربوط به تصادفات تراکتورها است.

وی با اشاره به تصادف خودرو تیبا با تراکتور که منجر به مصدومیت دو نفر در مهرماه سال جاری در مسیر مشکان به دهنه شور شد، گفت: در مسیر سوزنده به بلقان‌آباد تصادف پراید با تراکتور ثبت‌شده است که یک نفر مصدوم داشت.

سرهنگ حسن آشیانی با تأکید بر اینکه یکی از علل حوادث نقص روشنایی خودروهاست، افزود: از دیگر مواردی که در این شهرستان درزمینه برخورد تراکتورها ثبت‌شده می‌توان به تصادف خودرو وانت پیکان با تراکتور در مسیر مشکان به راه‌آهن ایستگاه سبزوار اشاره کرد.

فرماندهی انتظامی شهرستان خوشاب بابیان اینکه به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این شهرستان تراکتورداران از مسیر جاده‌های اصلی حرکت می‌کنند، افزود: حتی یک مورد حادثه در این رابطه نیز زیاد است.

در این خصوص رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل خوشاب نیز اظهار کرد: برای پیشگیری از حوادث و سهولت رفت‌وآمد تراکتورها حریم محور سلطان‌آباد به نیشابور برای رفت‌وآمد زائران پیاده و تراکتورها تسطیح شده و قابل استفاده است. 

وی با تأکید برای اینکه بیشترین تصادفات و رفت‌وآمد تراکتورها در مسیر سلطان‌آباد به سمت ایستگاه راه‌آهن است، افزود: حریم این جاده نیز تسطیح شده ولی در مواقع بارندگی به دلیل گلی شدن مسیر رفت‌وآمد مشکل است و در جلسه‌ای که با مسئولان شهرستان در دادگستری داشتیم قول دادیم اگر اداره راه توانایی داشت و مشکل تعمیر و نگه‌داری وسایل نقلیه آن‌ها حل شد حریم مسیر سلطان‌آباد تا راه‌آهن و سلطان‌آباد به سمت نیشابور شن‌ریزی شود.

عباس رباط جزی بابیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های آینده این اداره تسطیح حریم جاده مسیر ایستگاه راه‌آهن تا شهر مشکان است، گفت: وظیفه ما تسطیح حریم جاده‌هاست و باید پلیس راه برای رفت‌وآمد تراکتورها بر روی جاده اصلی و یا در حریم جاده تصمیم‌گیری کند.

در همین خصوص سید جعفر طیار صابری، رئیس دادگستری شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه هرلحظه ممکن است ما خودمان قربانی یکی از این تصادف‌ها باشیم، گفت: درحالی‌که شهرستان خوشاب در کشاورزی در حال پیشرفت است آیا مسئولان فکری به حال ترافیک تراکتورها در جاده کرده‌اند؟

رئیس دادگستری شهرستان خوشاب، افزود: آیا این تراکتورها ازنظر قانونی درحالی‌که تریلی‌های ترانزیتی در جاده در حال حرکت هستند مجازند در جاده اصلی حرکت کنند و اگر مجاز نیستند زیرساخت لازم دیده‌شده است؟ از کجا باید حرکت کنند؟

صابری با طرح این سؤال که آیا بر محورهایی که برای حرکت این تراکتورها در نظر گرفته‌شده نظارتی انجام می‌شود، گفت: در جلسه پیشگیری که با پلیس راه سر ولایت در شهر مشکان داشتیم وی مباحثی را ازجمله معرفی رانندگان تراکتوردار مطرح کردند که تاکنون اقدامی انجام‌نشده است.

وی با تأکید بر پیگیری جدی مسئولان شهرستان خوشاب و اتخاذ تمهیداتی برای حل رفت‌وآمد تراکتورها در مسیرهای اصلی، افزود: ما شاهد کشته‌شدن مردم در این محورها هستیم و باید به‌صورت جدی تصمیم‌گیری و عملی شود. اگر آموزشی نیاز است و یا از طریق بودجه‌ دهیاری‌ها و یا از بودجه‌های دیگر امکان هزینه در این بخش‌ها وجود دارد برای آموزش و نصب بنرهای آموزشی برای رانندگان تراکتورها و وسایل نقلیه انجام شود.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.