۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 683386

سفیر اسبق کشورمان گفت: ژاپنی ها زمانی در مورد موضوعی تصمیم نهایی می گیرند که کسی با آن مخالفت نکند.

مذاکره با ژاپنی‌ها فقط یک مقدمه است

قدس آنلاین: منوچهر متکی سفیر اسبق کشورمان در ژاپن سخنرانی را با عنوان «رفتارشناسی ژاپنی‌ها در روابط اقتصادی» ارائه واظهار کرد: ژاپنی‌ها وقتی به شما می‌گویند موضوع را فهمیده‌اند به این معنی نیست که آنرا پذیرفته‌اند و خیلی دیر توافق می‌کنند، اما به توافق خود هم تا جایی که بتوانند پایبند هستند.

متکی ادامه داد: اجماع اساس تصمیم سازی در ژاپن است. آن‌ها زمانی در مورد موضوعی تصمیم نهایی را می‌گیرند که کسی با آن مخالفت نکند و لازم است شرکت‌های ایرانی با توجه به این ملاحظه، همه طرف‌های قراردادها را راضی نگه دارند.

او تصریح کرد: تصمیم گیری ژاپنی‌ها پیچیده است ژاپنی‌ها باید خودشان به تصمیم برسند و مذاکرات با آن‌ها فقط یک مقدمه است و آن‌ها به هیچ وجه توصیه‌پذیر نیستند.

متکی ادامه داد: گردش اطلاعات در نظام اداری ژاپن سریع است همچنین ادامه داد، ژاپن دارای یکپارچگی تصمیم‌گیری در دستگاه دولتی برخوردار است و میان هماهنگ بودن شرکت‌های ژاپنی در مناقصه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند.

او بیان کرد: نحوه حل اختلاف با شرکت‌های ژاپنی به قدری تخصصی است که در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود.

متکی گفت که در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ مسئولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن را بر عهده داشته است؛ و گفت: شرکت‌های ایرانی باید از تبلیغاتی کردن روابط اقتصادی خودبا همتایان ژاپنی پرهیز کنند.

او خاطر نشان کرد: ژاپنی‌ها تمایلی به استفاده تبلیغاتی از روابط و قراردادهای اقتصادی با دیگر کشورها ندارند.

دیپلمات اسبق کشورمان ادامه داد: زیرساخت اقتصاد، صنعت و دانشگاه‌های ایران را غربی است. باید دانشجویان بیشتری از ایران برای کشف رفتار تجاری ژاپنی‌ها به این کشور اعزام شوند تا دو ملت بتوانند روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهتری را تجربه کنند.

او همچنین یاد آور شد: ایران‌شناسان ژاپنی نقش مهم مشاوره‌ای در ایجاد قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های ایرانی دارند.

ارتباط مستمر و مثبت با ایران‌شناسان ژاپنی در بهبود و ارتقای روابط تهران و توکیو بسیار موثر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.