تهدیدهای ترکیه درباره بستن پایگاه نظامی «اینجرلیک» در صورت تحریم شدن این کشور به دلیل استفاده از سامانه اس 400، سبب نگرانی وزیر دفاع آمریکا شده است.

 نگرانی آمریکایی‌ها از تهدید ترکیه برای بستن «اینجرلیک»

قدس آنلاین؛ بعد از هشدارهای اخیر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه درباره تعطیل کردن پایگاه نظامی اینجرلیک در صورت تحریم واشنگتن علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه، وزیر دفاع آمریکا ضمن اذعان به «حق ذاتی»  ترکیه برای بستن این پایگاه، درباره احتمال تعطیلی اینجرلیک ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته «اسپوتنیک»، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه حین بازگشت از سفرش به اروپا، در جمع خبرنگاران به تهدیدهای مقام‌های ترکیه درباره بستن پایگاه نظامی اینجرلیک واکنش نشان داد و گفت: «باید با همتای ترکیه‌ای خودم صحبت کنم تا بفهمم واقعا منظور آنها چیست و موضوع چقدر جدی است».

رئیس پنتاگون همچنین تاکید کرد که او باید با دیگر متحدان آمریکا در ناتو درباره احتمال بستن پایگاه اینجرلیک توسط ترکیه صحبت کند.

وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران این کشور به حق ترکیه برای تعطیل کردن پایگاه نظامی اینجرلیک هم اذعان کرده است.

اسپر گفت: «اگر ترکیه‌ای‌ها درباره (بستن اینجرلیک) جدی باشند، این چیزی است که ائتلاف (ناتو) باید درباره آن صحبت کند. خوب، آنها یک کشور مستقل هستند و از حق ذاتی برای میزبانی کردن یا نکردن از پایگاه‌های نظامی یا نظامیان ناتو برخوردار هستند

خبرنگاران آمریکایی از مارک اسپر درباره وجود سلاح‌های اتمی آمریکا و کشورهای ناتو در پایگاه اینجرلیک سوالاتی مطرح کردند اما وزیر دفاع آمریکا از دادن پاسخ به این سوالات امتناع کرد.

پایگاه اینجرلیک که در نزدیکی شهر «آدانا» در جنوب ترکیه واقع شده، یکی از بزرگترین و مهمترین پایگاه‌های میزبان نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، آمریکا در اینجرلیک ده‌ها کلاهک اتمی هم مستقر کرده است.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور واشنگتن را به بستن پایگاه اینجرلیک تهدید کرده بودند.

اردوغان که با شبکه «آ نیوز» ترکیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «در صورتی که لازم باشد، می‌توانیم پایگاه هوایی اینجرلیک و ایستگاه راداری کورسیک را تعطیل کنیم.»

پیشتر، وزیر خارجه ترکیه گفته بود در صورتی که آمریکا به بهانه اصرار آنکارا به فعال کردن سامانه روسی «اس-۴۰۰» ترکیه را تحریم کند، ممکن است نیروهای آمریکایی از اینجرلیک اخراج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.