بیرجند- رییس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: مصرف خوراک آلوده طیور موجب تلف شدن ۱۰۰ قطعه شترمرغ در این شهرستان شد و بیش از ۹۰۰ میلیون ریال به یک واحد پرورش شترمرغ خسارت وارد کرد.

خوراک آلوده ۱۰۰ قطعه شتر مرغ را در قائن تلف کرد

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر رضا محمودی زاوه  افزود: در پی گزارش شروع تلفات در یکی از مزارع پرورش شترمرغ در قاینات، کارشناسان واحد نظارت، دارو و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان برای پیگیری موضوع به محل اعزام شدند.

وی  اظهار داشت: در راستای نظارت بهداشتی و شناسایی بیماری در مراجعه یکی از پرورش‌دهندگان شتر مرغ در شهرستان که طبق اظهارات با وجود سلامت ظاهری گله دچار تلفات غیرمتعارف شده بود کارشناسان شبکه را برآن داشت تا علاوه براخذ تاریخچه و علایم بالینی و کالبدگشایی لاشه‌های شترمرغ تلف شده، از نمونه خوراک مصرفی پرنده‌ها نمونه‌ای برای ارسال به آزمایشگاه تهیه کنند.

رییس شبکه دامپزشکی قاینات اضافه کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته و نتایج آزمایشگاهی، بالا بودن بیش از حد کپک و قارچ در خوراک مصرفی عامل تلفات بیش از حد این مزرعه پرورشی شده بود و مشکلی که در این اتفاق بیشتر نمود پیدا کرد تهیه خوراک از یک واحد تولیدی غیرمجاز در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی بوده که در حال حاضر پرونده قضایی در حال بررسی و پیگیری است.

وی گفت: عوامل تغذیه‌ای در صنعت پرورش دام و طیور مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود که بیش از عوامل عفونی و همه‌گیر تاثیرگذار هستند و بهترین و کارآمدترین راهکار این است که خوراک سالم را از کارخانجات معتبر که تحت نظارت دامپزشکی هستند تهیه کنند و از نظرات و مشاوره‌های کارشناسان متخصص در حوزه پرورش و بیماری‌های دام و طیور بهره ببرند و از هرگونه خود درمانی و جیره‌نویسی غیراصولی پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.