رشت- گیلان با برخورداری ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت صنوبر در جایگاه سوم زراعت چوب کشور قرار دارد این در حالی است که تا همین چند سال پیش و در ۱۰ سال پیاپی، قطب اول زراعت چوب در کشور بود و بر جایگاه اول تکیه زده بود.

«زراعت چوب» فرصتی برای سرمایه‌گذاری در گیلان

قدس آنلاین-گروه استان ها: آمارهای پنج سال گذشته نشان‌دهنده کاهش ۲۰ هزار هکتاری وسعت سطح زیر کشت صنوبر در گیلان و به‌تبع آن میزان تولید چوب است.

کارشناسان معتقدند راکد ماندن قیمت چوب در سال‌های گذشته، گرایش تولیدکنندگان به تولید محصولات زودبازده‌تر زراعی و باغی، پایین بودن توان تولید در واحد سطح و حمایت اندک مالی از صنوبر کاران، مهم‌ترین دلایل کاهش سطح زراعت چوب در گیلان است.

گفتنی است در حال حاضر که قیمت چوب به سه برابر قیمت گذشته در هر تن رسیده است لذا صنوبر کاران را تشویق کرده تا بیش از گذشته به توسعه مزارع خود فکر کنند.

صرفه اقتصادی

در همین رابطه کارشناسان حمایت‌های بیشتر از زارعان چوب را در تشویق و کاشت زمین‌های بایر به زراعت چوب مؤثر می‌دانند.

 در کنار این موضوع، شماری از صنوبر کاران نیز می‌گویند قیمت چوب در کشور و به‌تبع آن در گیلان طی چندین سال، تقریباً راکد مانده بود که از سال ۹۵ با افزایش تقاضا، بیش از سه برابر افزایش یافت به‌طوری‌که هر تن چوب درخت صنوبر از ۲۹۰ هزار تومان در سال ۹۵، به ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته رسید و بر این اساس صنوبر کاری در گیلان به‌تدریج رونق گرفته چراکه با گران تمام شدن چوب‌های وارداتی به علت افزایش قیمت ارز، قیمت هر مترمکعب چوب خارجی سه برابر قیمت یک مترمکعب چوب صنوبر می‌شود. 

حمایت از صنوبر کاران

کارشناسان اقتصادی معتقدند: در صورت سرمایه‌گذاری در این صنعت نه‌تنها می‌توان مشکل اشتغال را رفع کرد و استان را به مقام نخست تولید نئونان و ام.دی.اف رساند بلکه این استان را به قطب تولید سلولزی تبدیل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری گیلان در همین رابطه اظهار می‌کند: از سال ۱۳۹۶ که بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف‌شده و از آن تاریخ تاکنون برای بهره‌برداری از درختان جنگلی گیلان پروانه قطع صادر نمی‌شود لذا توسعه کاشت نهال و توسعه زراعت چوب بیش از هر تلاشی ضروری به نظر می‌رسد.

محسن یوسف پور یادآور می‌شود: اگر جنگل تراشی در گیلان به روند سال‌های گذشته ادامه می‌یافت تا ۲۵سال آینده جنگلی در گیلان باقی نمی‌ماند.

وی اعلام می‌کند: در همین راستا برای توسعه زراعت چوب در این استان با پرداخت تسهیلات و وام‌های کم‌بهره به روستاییان کمک خواهد شد تا نسبت به توسعه این زراعت اقدام کنند.

وی بیان می‌کند: کاشت صنوبر باید در استان‌های شمالی جدی گرفته شود و برای این کار به کشاورزان کمک می‌شود تا نهال صنوبر تولید کنند و منابع طبیعی نیز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند تا نهال رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.