رییس سازمان فرهنگی هنریگفت: تمدن سازی یکی از اهداف گام دوم انقلاب است. در همین راستا با فعالیت گروهی می‌توانیم به سمت راه‌اندازی یک اتحادیه تمدن‌ساز برای موزه‌ها حرکت کنیم.

مبنای فعالیت ما بیانیه گام دوم انقلاب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تخصصی روسای موزه‌ها و خانه موزه‌های شهر تهران با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از مدیران موزه‌ها و خانه موزه‌های شهر تهران، یکشنبه ۲۴ آذر در باغ موزه قصر برگزار شد.

در ابتدای مراسم علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری گفت: فضای هنری که در آن گفت‌وگو بین تمدن‌های مختلف شکل بگیرد، فرهنگ و هنر گذشتگان را به ارمغان ‌آورد و هم مورد مفاهمه عموم مردم باشد، به این میزان شاید کم داشته باشیم. به همین دلیل این جلسات حائز اهمیت است. 

وی افزود: طبعا انسان‌هایی که در این زمینه قدم می‌گذارند و دستانشان را به همدیگر می‌دهند و با یک ادبیات سخن می‌گویند و به جلو حرکت می‌کنند، تاثیرات شگرف‌تر و عمیق‌تری خواهد داشت.

زندوکیلی در ادامه بیان کرد: آقای امرودی از بدو ورودشان به سازمان فرهنگی هنری، بحث شوراهای اندیشه‌ورز را در زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری مطرح کردند و چیزی که از همان ابتدا به من فرمودند در خصوص شورای اندیشه‌ورز موزه‌ها بود. این موضوع حاکی از این است که این شورا اهمیت بیشتری دارد و شناخت ایشان هم در این موضوع نسبت به مسائل دیگر بیشتر است. با دوستان که طرح موضوع کردیم، گفتند از قبل چنین تجمعی بوده و آقای جعفری زحمت این جلسات را می‌کشند و میزبان این ماجرا هستند. جمع ما می‌تواند تکمله‌ای بر این جمع باشد. امیدواریم این جلسات، جلسات مطلوبی شود و به آن سمت و سویی که باید حرکت کنیم.

در ادامه مراسم علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: هدف این است که مجموعه موزه‌ها، باغ موزه‌ها و خانه موزه‌ها و همه مجموعه‌هایی که ذیل این عنوان هستند و ماموریت آن‌ها انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است، با هم یک تشکلی را ایجاد کنند که باعث هم‌افزایی شود، بتوانند بهم کمک کنند و در فعالیت‌ها کنار هم باشند و در نهایت همدیگر را کامل کنند.

وی افزود: خوشبختانه در این ۱۱ جلسه‌ای که کنار هم بودیم، همه اتفاق نظر داشتند. اساس نامه‌ای تنظیم شد و به تایید همه دوستان رسید. با رعایت این چهارچوب‌ها و ملاحظات اداری اما امیدواریم با کنار هم بودن، افزایش ظرفیت‌ها و کمک به یکدیگر بتوانیم گام‌های بلندی برداریم. خوشبخاته در این یک سالی که از این اتفاق می‌گذرد، برنامه‌های مشترک زیاد داشتیم. یکی از مزایای این دورهم بودن، همین بازدیدهاست. ما در هر جلسه‌ در یکی از این مراکز حضور پیدا می‌کنیم و دوستان بازدید می‌کنند. از تجارب هم استفاده می‌کنند و به هم کمک‌های فکری می‌دهند. 

جعفری در ادامه گفت: قرار است در آینده سامانه‌هایی شکل بگیرد که همدیگر را تبلیغ و معرفی کنیم و به نوعی همه در افزایش بازدیدکنندگان دخیل باشیم و بتوانیم یک مجموعه واحد را به مردم معرفی کنیم. قطعا حضور جناب آقای امرودی هم کمک خواهد کرد که این کار را ارتقا دهیم. این یکپارچگی ما بازتاب اجتماعی خواهد داشت و باعث افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی مهم ترین عاملی است که همه ما را دور هم جمع کرده و به آن هم عشق می‌ورزیم. انقلابی که با تدبیر الهی شکل گرفت و مبتی بر اسلام ناب، فطرت بشری و نیاز جامعه جهانی است. در حقیقت انقلاب ما بر این محور شکل گرفته است. ما خوشبختانه بعد از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تکثیر و گسترش این الگو در بین جوانان و نخبه‌گان هستیم. استمرار و پایداری این الگو مستلزم معرفی درست است. یکی از جاهایی که می‌تواند این مکتب فکری را معرفی کند، موزه‌هاست. با بهره‌گیری از هنر، تکنولوژی، روایتگری، نمادسازی می‌توانیم این مکتب فکری را به علاقه‌مندان و به خصوص جوانان معرفی کنیم.

جعفری در پایان گفت: امروز ما یک ظرفیت بزرگ داریم و اگر بتوانیم یک روایت مشترک داشته باشیم تاثیرگذاری ما نیز بیشتر می‌شود. امیدوارم این اتحادیه بتواند گام‌های بلندتری بردارد و ما شاهد توفیقات بیشتری باشیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری به عنوان آخرین سخنران گفت: تشکر می‌کنم از آقای جعفری که هم در داخل و هم در خارج از کشور منشأ کارهای بزرگی بودند. در داخل کشور اتفاق مهمی دارد رقم می‌خورد. این مسیر را ادامه دهید. سازمان فرهنگی هنری هم در این مسیر شما را کمک خواهد کرد.

وی افزود: مبنای فعالیت ما بیانیه گام دوم انقلاب است و قرار نیست به چهل سال پر افتخاری که داشته‌ایم، پشت پا بزنیم. حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب به سه نکته اشاره می کنند. یک؛ می‌گویند «به خودسازی بپردازید». یعنی حواستان باشه که چرا انقلاب کرده‌اید؟ آرمان‌هایتان چه بود؟ در همین‌جا به دو نکته اشاره می‌کنند. «پایش و کادر سازی». پایش یعنی رفتار خود را پایش کنیم. یعنی مدام با خودمان مرور کنیم چه بودیم؟ مدام خودتان را پایش کنید تا بتوانید بمانید و اصالت خود را حفظ کنید. در کادرسازی خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم که بتوانیم کادر بسازیم که این راه را پالایش شده و مبتنی بر نیازهای روز پیش ببریم.

امرودی در ادامه گفت: در دومین نکته به «جامعه پردازی» اشاره می‌کنند. یعنی باید از فضای داخلی خود بیرون برویم. باید هم به داخل جامعه برویم و هم باید کاری کنیم که جامعه ما را بپذیرد. الان احساس می‌شود که نه ما حوصله رفتن بین مردم را داریم و نه وقتی می‌رویم، مردم ما را می‌پذیرند. با این آرمان‌هایی که داریم شبیه آدم‌هایی شده‌ایم که انگار دارند حرف‌های قدیمی می‌زنند که هیچ ارتباطی به زندگی امروز ما ندارد.

وی افزود: در سومین نکته‌ به «تمدن سازی» اشاره می‌کنند. شهید بهشتی، شهید باکری، خود امام(ره) بخشی از تمدن ایران ماست. چه کسی می‌تواند بگوید این افراد در تمدن سازی نقش نداشته‌اند؟ وقتی امام(ره) آمدند چقدر ادبیات ما را تغییر دادند. رژیم شد نظام. نگاه به ایران، نگاه به اسلام، نگاه به هم نوع، نگاه به انسانیت عوض شد. حقوق بشر یک جنس دیگری پیدا کرد. فرهنگ ما تغییر پیدا کرد. وقتی آقا می‌فرمایند تمدن‌سازی کنید، می‌توانیم زیبایی‌های تاریخ کشور را بیرون بکشیم. نیاز داریم موزه‌هایی داشته باشیم که ضمن اینکه برای اوقات فراغت مردم برنامه ریزی می‌کند، تاریخ ما را نیز حفظ کند وگل‌درشت‌های تاریخ ما را به نمایش بگذارد تا برای آینده بماند. بعضی از سازمان‌ها برای امروز هستند، بعضی از تشکیلات برای آینده این سرزمین فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه بیان کرد: بعضی از موزه‌ها بر اساس شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی شکل می‌گیرد. گاهی بر اساس هنر و آثار، گاهی بر اساس ادیان، گاهی اوقات آثار تاریخی و بناهای تاریخی به موزه تبدیل می‌شوند، سینما، موسیقی، مسکوکات، پزشکی، ورزشی، مهندسی و... دامنه خیلی گسترده است و نمی‌توانیم به همه بپردازیم. اگر بتوانیم آن تمدن سازی که رهبری فرمودند را در پنج یا ۱۰رشته نقطه گذاری کنیم و در آن عمیق شویم، می توانیم به موفقیت برسیم. 

وی افزود: موزه‌دارها می‌توانند یک اتحادیه تشکیل دهند. در سازمان ملل موزه‌دارها کرسی دارند. در این صورت می‌توانیم در سازمان ملل کرسی بگیریم برای دفاع از میراث فرهنگی بشر. در این صورت می‌توانیم حرف‌های بین‌المللی بزنیم. موزه‌دارهای هم هدف خودمان را دعوت کنیم. می‌توانیم دعوت بشویم و فعالیت‌های بین‌المللی انجام دهیم.

امرودی گفت: می‌توانیم مجموعه‌ای را در سازمان فرهنگی هنری شکل بدهیم که این اتفاق‌ها در آن شکل بگیرد. باید نقشه‌ راه  نوشته شود. کارهای مشترکی می‌توانیم تعریف کنیم. نمایشگاه گردشی می‌توانیم راه بیاندازیم. این کارهای مشترک نیاز به سازمان و ساختار دارد که سازمان فرهنگی هست و می‌تواند کمک کند. اگر بتوانیم به صورت کشوری عمل کنیم، اتحادیه تشکیل بدهیم و کم کم عضوهای کشوری بگیریم، در نهایت می‌توانیم به یک بنای خوبی برای اتحادیه تمدن ساز در کشور برسیم.

وی افزود: همچنین می‌توانیم نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی از موزه‌داران دنیا برگزار کنیم که مطرح شویم. اگر قرار است تمدنی بیان شود این آمد و شدها باعث این اتفاق می‌شود. می‌توانیم نشریات و بروشورهای مشترک منتشر کنیم، ارتباطات بین‌المللی، نشست‌ها، همایش‌های مشترک همه باعث می‌شود اگر در حوزه قانونی، مالی و.. مطالبه‌ای داریم، شنیده شود و زودتر به نتیجه برسد. چون دیگر تنها نیستیم و این صدای یک مرکز نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.