بودجه سال 2020 عربستان شاخص مهمی در سنجش چالش های اقتصادی پیش روی این کشور به شمار می رود؛ به گونه ای که کاهش شدید بودجه طرح های بلندپروازانه توسعه ای به وضوح کسری بودجه، حجم بدهی ها و میانگین رشد و توسعه سعودی را نشان می دهد.

کسری بودجه 2020 عربستان؛ ورود به دوره انقباض اقتصادی و فراموشی چشم‌انداز 2030

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عربستان سعودی طی دهه های گذشته درآمدهای نفتی هنگفتی داشته و همیشه در بودجه سالانه خود مازاد داشت، اما از سال 2014 به بعد که دخالت هایش در دیگر کشورها افزایش یافت و هزینه های سنگینی را بابت حمایت از تروریسم در سوریه و عراق و نیز جنگ ائتلاف متجاوز به یمن متحمل شده است، هرساله با کسری بودجه، بدهی انباشته و بحران های بی پایان اقتصادی مواجه شده که اجرای طرح ها و پروژه های اقتصادی این کشور را به شکست کشانده است.

دولت سعودی پنجشنبه گذشته با اعلام بودجه سال 2020 این کشور از کسری بالغ بر 187 میلیارد ریالی(49.86 میلیارد دلار) به دلیل کاهش درآمدهای نفتی خود خبر داد. این در حالی است که کسری بودجه عربستان در سال 2019، 131 میلیارد  ریال سعودی(34.93 دلار)  بود که با این مبلغ جدید در سال 2020 مجموع کسری بودجه این کشور  از سال 2014 تاکنون بالغ بر 435 میلیارد دلار خواهد شد.

«محمد الجدعان» وزیر امور مالی عربستان درباره جزئیات بودجه سال آینده این کشور در کنفرانسی خبری گفت: پیش بینی می شود درآمدهای کشور در سال 2020، 833 میلیارد ریال(222.1 میلیارد دلار) باشد، در حالی که این رقم در سال 2019، 917 میلیارد ریال(244.5 میلیارد دلار) بود. براین اساس باید هزینه ها تا سطح 272 میلیارد دلار کاهش یابد.

وزیر امور مالی عربستان تاکید کرد که هزینه های نظامی این کشور در سال 2020، 48.5 میلیارد دلار خواهد بود که این مبلغ نسبت به سال گذشته، 18.3 درصد کاهش داشته است. همچنین پیش بینی می شود به موجب توافقات صورت گرفته در سازمان اوپک، میزان تولید نفت عربستان نیز کاهش یابد.

«عبدالرحمن العساف» تحلیلگر عرب زبان مسائل اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» در این راستا می گوید: بودجه سال 2020 عربستان شاخص مهمی در سنجش چالش های اقتصادی پیش روی این کشور به شمار می رود؛ کاهش شدید بودجه طرح های بلندپروازانه توسعه ای به وضوح کسری بودجه، حجم بدهی ها و میانگین رشد و توسعه سعودی را نشان می دهد. عربستان در سال 2019 رشد اقتصادی 2.6 درصدی را پیش بینی کرده بود، اما در تحقق آن شکست خورد که این در مقایسه با سال های پیش از 2014 یک نوع فروپاشی اقتصادی و زنگ خطری برای آغاز انقباض اقتصادی در ریاض است.

عبدالرحمن العساف معتقد است که مسئولان سعودی در تخمین های خود در بودجه سال 2019 مبالغه کرده و هزینه ها را افزایش داده بودند که شکاف بین پیش بینی ها و آمارهای واقعی در پایان سال، آن را نشان می دهد. علی رغم آنکه اقتصاد این کشور تضعیف شده، اما هزینه های نظامی آن در سال 2019 افزایش یافت و در نهایت مجبور شدند هزینه های مربوط به توسعه اقتصادی و بودجه عمومی را کاهش دهند که این چیزی جز شکست و سوء مدیریت اموال کشور نیست.

این تحلیلگر امور اقتصادی می گوید: عربستان پس از آنکه سال های گذشته با اتخاذ سیاست افزایش هزینه ها در عرصه اقتصادی ناکام بود، امسال تصمیم گرفته است برای رشد اقتصادی هزینه ها را کاهش دهد. نکته مهم در بودجه 2020 افزایش بدهی های این کشور در سال های اخیر است. این بدهی ها در سال 2019 به میزان 118 میلیارد ریال(31 میلیارد دلار) نسبت به سال 2018 افزایش داشته و پیش بینی می شود در سال 2020، 76 میلیارد ریال(20 میلیارد دلار)به این مبلغ اضافه شود. افزایش دامنه دار بدهی های سعودی دلیل آشکار ناکامی دولت این کشور در تنوع بخشی به منابع درآمدی و کاهش اتکای آن به بودجه نفتی است.

در ارتباط با توانایی عربستان سعودی بر خروج از خیمه اقتصاد نفتی «محمد الشهری» یکی دیگر از تحلیلگران اقتصادی دینای عرب می گوید: در بودجه سال 2020 درآمدهای نفتی 513 میلیارد ریال از مجموع 833 میلیارد ریال پیش بینی شده است که این رقم نشان می دهد درآمدهای نفتی همچنان بیش از 60 درصد بودجه عربستان را شکل می دهد و این مؤید شکست دولت در خروج از باتلاق اقتصاد نفتی و تحقق چشم انداز 2030 که به طور اساسی بر اقتصاد غیرنفتی مبتنی بوده، است.

«دویچه وله» نیز درگزارشی با اشاره به کسری بودجه عربستان در سال های اخیر می نویسد که این کشور کوشیده تا با دریافت مالیات ها و عوارض بیشتر، وام گرفتن و مصادره اموال ثروتمندان و بازرگانان مقداری از کسری بودجه در سال های اخیر را جبران کند، در حالی که درآمدهای حاصل از این اقدامات مالیاتی کفاف هزینه های روزافزون دولت به ویژه در زمینه نظامی را نمی دهد و اعمال این سیاست ها بار سنگینی را متوجه شهروندان می کند.

آنگونه که پیداست چشم انداز بلندپروازنه 2030 محمد بن سلمان قربانی سیاست های اقتصادی او شده و به گفته خبرگزاری بلومبرگ او از روند اجرای طرح های این چشم انداز راضی نیست و باید تجدید نظری صورت گیرد. طی سال های اخیر اقتصاد عربستان با بحران های متعددی مواجه بوده که باعث سقوط تمام شاخص های آن شده که از جمله مهمترین این بحران ها، جنگ یمن و حمله به شرکت نفت آرامکو بود که طی چند دقیقه نیمی از ظرفیت تولید نفت عربستان تعطیل شد. ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول نیز چهره عربستان را به ویژه در عرصه سیاسی و اقتصادی سیاهتر از آنچه بود کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.