اولین سیستم جامع VOIP تمام بومی در دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و تولید شد.

تولید اولین سیستم جامع VOIP تمام بومی در دانشگاه فردوسی

به گزارش قدس آنلاین، افشین علاقبند، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با این محصول، اظهار کرد: طرح ما سیستم جامع VoIP است که تلفن‌های مبتنی بر شبکه هستند. این تلفن‌ها درحال حاضر عموما در مراکز بزرگ و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی به مرور زمان به ادارات کوچک‌تر و تلفن‌های خانگی هم راه می‌یابد. این دستگاه توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و تولید شده است.

وی افزود: ویژگی اصلی این سیستم تماما بومی بودن آن است؛ زیرا هم سرور VOIP و همچنین دستگاه‌های تلفن مورد استفاده را طراحی و تولید کردیم. این دستگاه‌ها تا به حال بومی‌سازی نشدند و برای اولین بار است که این دستگاه به صورت کامل در ایران طراحی و تولید می‌شود. تلفن‌های مبتنی بر شبکه یکی از راه‌های مهم امنیتی هستند و جزء اصلی‌ترین نقاطی است که از طریق آن ارتباطات و اطلاعات مهم مورد تبادل قرار می‌گیرد. دستگاه‌هایی که تا به حال مورد استفاده قرار می‌گرفتند تماما وارداتی بودند و امکان شنود را ایجاد می‌کردند.

علاقبند ادامه داد: درحال حاضر هم به دلیل تحریم‌های موجود خیلی از شرکت‌های خارجی تولید کننده‌ این دستگاه تلفن حاضر به وارد کردن آن به کشور ما نیستند به همین دلیل در ادارات مجبور به استفاده از لایسنس‌های کرک می‌شوند که استفاده از آنها هم از امنیت بالایی برخوردار نیستند. همه‌ این مشکلات موجب شد تا ما به این سمت بیایم که هم دستگاه تلفن و همچنین سرور این تلفن‌ها را طراحی و تولید کنیم.

این دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی، تصریح کرد: برای کار کردن روی این طرح حمایت‌های خوبی از شرکت برق داشتیم. طراحی این تلفن به پایان رسیده است و درحال حاضر مشغول افزایش برخی سرورها هستیم. سرویس‌های عمومی و اصلی‌ای که VOIP نیاز دارند و اکثر دستگاه‌های دیگر که در بازار هستند را پیاده سازی و اجرا کردیم.

علاقبند گفت: از آنجایی که ما هم سرور را پیاده‌سازی و هم تلفن را طراحی کردیم برخی ویژگی‌های خاصی بر روی آن قرار دادیم؛ برای مثال در مکان‌هایی که احتمال مشکل یا استرس وجود دارد حالتی طراحی کردیم که با برداشتن تلفن شماره‌گیری خودکار با مرکز مورد نظر انجام می‌شود، پیام خوش‌آمد گویی، پخش اذان و همچنین سرویس‌های اختصاصی VOIP هم به طور کامل پیاده سازی شدند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.