در حالیکه قرار است یکی از منابع درآمدی دولت برای سال آینده، تمرکز و احتساب بر روی درآمدهای مالیاتی باشد، برخی خبرهای رسیده از درون مجلس گویای این است که فشارها و لابی سنگینی برای معافیت پزشکان از پرداخت مالیات در جریان است هرچند این خبر مرتب تایید و تکذیب می شود

تکذیب بهارستانی‌ها درباره تلاش‌ها برای معافیت مالیاتی پزشکان میلیاردی

قدس آنلاین: در شرایطی که بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه باید با توجه میزان حقوق و درآمدشان مالیات پرداخت کنند و در حالیکه قرار است یکی از منابع درآمدی دولت برای سال آینده، تمرکز و احتساب بر روی درآمدهای مالیاتی باشد، برخی خبرهای رسیده از درون مجلس گویای این است که فشارها و لابی سنگینی برای معافیت پزشکان از پرداخت مالیات در جریان است.

خبرگزاری فارس درباره جزئیات این تلاش ها در مجلس گفته است: در یکی از جلسات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۰ آبان و با عنوان راهکارهایی برای تعیین سقف مالیات پزشکان تشکیل شد حاضران در جلسه که شامل اعضای این کمیسیون، نمایندگان وزارت بهداشت و نمایندگی سازمان نظام پزشکی بودند با بیان اینکه تعیین پایه‌های مالیاتی برای پزشکان ظالمانه است خواستار لغو اعمال مالیات پلکانی بر کارانه پزشکان شدند. در همین زمینه، نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ناعادلانه خواندن این روش اخذ مالیات، از آن به عنوان گرهی یاد کرد که به ناحق بر حلقوم جامعه پزشکی افتاده است و باید به کمک هم آن را باز نمود.

درآمد ۳۸ هزار میلیارد تومانی پزشکان در سال

تکاپوی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و نمایندگان وزارت بهداشت در حالی است که رقم خالص دریافتی پزشکان در قالب کارانه بخش دولتی در سال گذشته در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در بخش خصوصی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین مطابق آمار منتشر شده در پایگاه خبری تابناک، آنها ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از طریق ویزیت درآمد کسب کرده‌اند. به زبان ساده پزشکان بیش از ۶۰ درصد درآمد خود را در سال اخیر از طریق کارانه به دست آورده‌اند که این خود نشان از اهمیت بالای اخذ اصولی مالیات از کارانه‌ها دارد.

در حالی کشورمان در دوران تحریم های سنگین از سوی دولت آمریکا و کشورهای اروپایی به سر می برد و بر اساس آن میزان صادرات نفت و اتکای درآمدی به آن کاهش داشته است که بودجه سال ۹۹ نیز با نهایت صرفه جویی در هزینه ها و تمرکز بر اخذ درآمدهای مالیاتی و عوارض اقشار مختلف بسته شده است، اما در این بین شاهدیم که پزشکان با درآمدهای بالا در پی فرار مالیاتی و عدم پرداخت هستند.

همچنین چندی پیش فرار مالیاتی پزشکان از طریق عدم نصب دستگاه کارتخوان نیز سر  و صدای زیادی به پا کرد. در حال حاضر ۱۲۰ هزار پزشک در کشور فعالیت می‌کنند که درآمد سالیانه آن‌ها بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود اما با این حال رقم فرار مالیاتی آنان، نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بر اساس خبری که درباره جلسه کمیسیون بهداشت منتشر شده، گویا حاضران در جلسه در پی بررسی و ارائه راهکارهایی بوده اند تا بر اساس آن مالیات پلکانی پزشکان حذف شود. این اقدام در نوع خود بی سابقه و عجیب است زیرا براساس قوانین، پرداخت مالیات افراد از جمله پزشکان بر اساس میزان درآمد آنان تعیین می گردد و هر اندازه پزشکی از درآمد بالا برخوردار باشد میزان مالیات پرداختی هم افزایش می باید و قاعدتاً میزان مالیات پرداختی برای پزشکان کم درآمد نیز پایین خواهد بود. با این تفاسیر، برخلاف ادعای بسیاری از پزشکان که مدعی‌اند تصور جامعه نسبت به درآمد بالای این قشر از جامعه صحت ندارد، باید گفت اگر آنها درآمد پایین و متعارفی دارند بنابراین نباید نگران میزان مالیات پرداختی خود باشند.

انکار مجلسی‌ها

این اقدام عجیب وزارت بهداشت و برخی دولتمردان برای تصویب معافیت مالیاتی پزشکان در حالی صورت می گیرد که چند روزی است اخبار معافیت مالیاتی هنرمندان نیز مطرح است و واکنش های تندی از سوی عموم جامعه در پی داشته است.

خبرهای پیرامون برگزاری این جلسه کمیسیون بهداشت، در حالی است که اکبر ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من در این جلسه که می فرمایید حضور نداشتم و باید از آقای نوبخت حقیقی بپرسم که جریان چه بوده است.

اما جالب آنجاست که نائب رئیس کمیسیون بهداشت نیز، در واکنش به سوال خبرنگار ما درباره صحت و سقم برگزاری چنین جلسه ای گفت: چه کسی این موضوع را گفته است؟ من خبر تلاش کمیسیون برای معافیت مالیاتی پزشکان و اصل چنین موضوعی را صد در صد تکذیب می‌کنم.

محمد حسین قربانی به «قدس آنلاین» گفت: نه تنها چنین خبری صحت ندارد، بلکه باید بگویم هرگز در هیچ جلسه ای درخواستی برای معافیت مالیاتی پزشکان مطرح نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.