وزیر نفت گفت: برای کاهش آلودگی در کشور باید طرحی جامع اجرا شود و تنها کیفیت بنزین دلیل آلودگی نیست.

سهم کیفیت بنزین در آلودگی هوا بسیار ناچیز است

قدس آنلاین:بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز در حاشیه مراسم نکوداشت محمود حجتی وزیر سابق وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با نتایج سهمیه‌بندی بنزین گفت: این امر باعث کاهش مصرف ۲۰ میلیون لیتری بنزین شده است هرچند که این رقم تثبیت شده نیست و مشخص نیست که تا کی ادامه می‌یابد و به‌طور قطع تا ابد این صرفه‌جویی باقی نخواهد ماند.

وزیر نفت افزود: عمده بنزین به‌دست‌آمده از صرفه‌جویی صادر می‌شود.

سوخت ملی ایران گاز طبیعی است

زنگنه ادامه داد: با سهمیه‌بندی بنزین تقاضا برای مصرف سوخت جایگزین گاز افزایش یافته است که این موضوع برای ما بسیار ارزشمند به‌حساب می‌آید زیرا به‌نظر بنده سوخت ملی ایران گاز طبیعی است که باید به‌صورت سی‌ان‌جی در خودروها مصرف شود.

طرح ۱۵۰۰میلیاردتومانی وام سی‌ان‌جی‌کردن خودروها در حال عملیاتی‌شدن است

وی گفت: طرح ۱۵۰۰ میلیارد تومانی وام برای سی‌ان‌جی کردن خودروهای عمومی در حال عملیاتی شدن بوده و قراردادهای آن بسته شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: در مرحله اول این طرح برای خودروهای عمومی خواهد بود و در مرحله بعدی خودروهای غیرعمومی را نیز شامل می‌شود و تمهیداتی برای آنها اندیشیده شده است تا بتوانند گازسوز شوند.

زنگنه یادآور شد که مصرف گاز برای مردم نیز در مقایسه با بنزین صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی در پاسخ به اینکه "چه تمهیداتی برای افزایش جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی در دستور کار دارید؟" گفت: در حال حاضر تا دو برابر مقدار مصرف را با جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی موجود در کشور می‌توانیم پاسخ دهیم اما به‌دنبال توسعه جایگاه‌ها و ایجاد جایگاه‌های جدید هستیم.

وزیر نفت همچنین در خصوص گاز طبیعی ال‌پی‌جی برای خودروها گفت: در صورتی که مطمئن شویم که تعدادی از خانوارهای کشور که دسترسی به لوله‌کشی گاز ندارند و از کپسول استفاده می‌کنند به‌تعداد کافی کپسول به آنها می‌رسد برای مابقی ال‌پی‌جی باقی‌مانده برنامه‌ریزی می‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه چه‌میزان از آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها مربوط به کیفیت بنزین تولیدشده در کشور است، ابراز کرد: براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست سهم کیفیت سوخت در آلودگی هوای تهران ناچیز است.

طرح جامعی برای آلودگی باید اجرا شود و مشکل تنها کیفیت بنزین نیست

وی اضافه کرد: البته نوع بنزین مسئله اصلی در آلودگی هوا نیست بلکه آلودگی‌ای که موتورسیکلتهای غیراستاندارد در کشور ایجاد می‌کنند به‌اندازه هفت برابر خودروها است که تعداد این نوع از موتورسیکلتها نیز زیاد است.

وزیر نفت اظهار داشت: طرح جامعی برای آلودگی باید اجرا شود و تنها کیفیت بنزین مطرح نیست به‌طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور به‌ویژه کلان‌شهرها بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود.

قیمت گازوئیل و سی‌ان‌جی افزایش نمی‌یابد

زنگنه اعلام کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل ندارد و این محصول کماکان به‌نرخ سابق توزیع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت سی‌ان‌جی بعد از افزایش قیمت بنزین نیز تغییر خواهد یافت گفت: دولت برای افزایش قیمت این محصول نیز هیچ برنامه‌ای ندارد و در بودجه نیز این افزایش قیمت دیده نشده است و فکر نمی‌کنم کسی دنبال گران کردن این محصول باشد.

وزیر نفت گفت: بهتر است که فاصله قیمت سی‌ان‌جی و بنزین زیاد باقی بماند تا تمایل برای گازسوز کردن خودروها بیشتر شود.

سهمیه قایق‌های صیادی افزایش نمی‌یابد؛ بروند گازسوزش کنند

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با سهمیه قایق‌های صیادی و این‌که تعیین سهمیه ۴۰۰لیتری کفاف این قایق‌ها را نمی‌دهد تصریح کرد: سهمیه بنزین در کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و وقتی می‌گوییم بنزین سهمیه‌بندی شده است به آن معنی نیست که ما تمام نیاز مصرف کنندگان را تأمین می‌کنیم.

وی ادامه داد: صاحبان قایق‌های صیادی نیز می‌توانند وسیله خود را سی‌ان‌جی‌سوز کنند. از طرفی باید توجه داشت که اصل صیادی با شناورهای گازوئیل‌سوز انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.