مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قیمت میوه‌ها نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۶ در بسیاری از موارد پایین‌تر است، همچنین نسبت به سال قبل که پسته با قیمت عجیبی در هر کیلو عرضه می‌شد، امسال قیمت کاهش یافته، بنابراین شرایط مساعدتری در کالاهای شب یلدا نسبت به سال گذشته داریم.

آماده‌باش سازمان صمت برای رسیدگی به تخلفات یلدایی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی مقدسی  در خصوص اقدامات نظارتی سازمان صمت به مناسبت شب یلدا، اظهار کرد: طرح نظارتی یک هفته‌ای برای شب یلدا خواهیم داشت که در این شب برخی تقاضاها افزایش می‌یابد. ما به عنوان دستگاه نظارتی هر سال این طرح را داشتیم، اما امسال با درایت بیشتر و همکاری حوزه اصناف، در حال پیگیری اقداماتی هستیم و در دو بخش نقش خواهیم داشت تا مردم در شب یلدا برای خرید آرامش داشته باشند.

وی افزود: بخش اول عرضه مستقیم کالاها است که واسطه‌ها را کم کنیم. برای این منظور از دو مجموعه کمک گرفتیم. یکی خود اصناف است که بارفروشان و عمده‌فروشان میوه چندین مرکز عرضه مستقیم خواهند داشت و اتحادیه میوه و سبزی یا خرده‌فروش‌های سطح شهر نیز با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، بیش از ۵۰ واحد آنها کالا را با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه کرده و سود ۳۰ تا ۳۵ درصد نخواهند گرفت، این واحدها با بنر مشخص می‌شوند.

مقدسی ادامه داد: چنین کاری را برای آجیل و شیرینی انجام دادیم که افرادی با حداقل سود محصولات خود را به فروش خواهند رساند. مجموعه دوم در حوزه شهرداری و سازمان میادین است. بیش از ۴۰ مرکز توزیع میوه در مشهد و نیز واحدهایی در استان وجود دارد که سازمان میادین شهرداری میوه‌هایی مانند هندوانه، کیوی، پرتقال، سیب و کدوحلوایی و چند میوه دیگر را به صورت حجمی با قیمت مناسب خریداری کرده تا در آن منطقه دچار افزایش قیمت نشوند و در این مدت میوه با قیمت مناسب وجود داشته باشد.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر افزایش قیمت در بازار، در زمینه مرغ و گوشت شرایط قیمتی متناسب و متعارف است. میوه‌ها نیز نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۶ در بسیاری از موارد پایین‌تر است. این کالاها در شب عید نیز مصرف می‌شود. همچنین نسبت به سال قبل که پسته با قیمت عجیبی در هر کیلو عرضه می‌شد، امسال قیمت کاهش یافته، بنابراین شرایط مساعدتری در کالاهای شب یلدا نسبت به سال گذشته داریم.

وی اضافه کرد: بخش دوم برنامه نظارتی ما برای شب یلدا، نظارت‌هایی است که توسط بازرسان اصناف و اتحادیه‌ها به صورت مستقیم انجام می‌شود. طرح نظارتی از ۲۵ آذر شروع شده است. همکاران ما در بخش‌های لازم مخصوصا میادین‌ بار از چند روز گذشته مستقر شدند تا درج قیمت و صدور فاکتور را توسط واحدهای عمده فروش دنبال کنند که خرده‌فروش‌ها بهانه‌ای در خصوص عدم ارائه فاکتور و شفاف نبودن قیمت‌ها نداشته باشند، در این صورت فاصله قیمت میدان‌بار و کف بازار را به حد قانونی می‌رسانیم. متاسفانه برخی واحدهای میوه‌فروشی در سطح شهر به قانون احترام نمی‌گذارند که ما در این زمینه به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

مقدسی در خصوص بازرسی‌های انجام شده از ۲۴ آبان تا ۲۳ آذر، گفت: در استان بیش از ۳۶ هزار بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی در حوزه اصناف، تولید، شرکت‌های پخش و هر بخشی که با تامین و توزیع کالا ارتباط دارد، انجام دادیم که منجر به تشکیل ۲۸۷۶ پرونده تخلف شده که عمده تخلفات در زمینه گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور بوده و ارزش آنها به لحاظ حجم تخلفی که انجام شده، ۵۷۶ میلیارد ریال است. تعداد گزارش‌های مردمی که با ما تماس گرفتند، ۳۸۵۶ مورد بوده که پیگیری کردیم و ۲.۳ میلیارد ریال برگشت پول به شاکیان داشتیم.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعدادی از واحدها که در تخلف خود اصرار و استمرار داشتند نیز با دستور مرجع قضایی پلمب شدند که تعداد آنها ۱۷ واحد بوده است، در حوزه میوه و تره‌بار ۲۴۹۱ بازرسی داشتیم که ۲۴۷ پرونده تنظیم شده، یعنی از ۱۰ درصد بازرسی‌ها تخلف کشف کردیم و از ۱۰۰ بازرسی، ۹۰ واحد به قانون احترام گذاشتند. در خصوص آجیل و خشکبار نیز از ۹۵۰ بازرسی، ۳۸ پرونده تشکیل شده است. در مشهد بیش از ۲۱ هزار بازرسی داشتیم که ۲۲۱۵ مورد یعنی حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد تخلف به ارزش ۵۵۳ میلیارد ریال کشف شده است.

وی با بیان اینکه اگر مردم با تخلفاتی مواجه شدند می‌توانند با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند و درخواست پیگیری کنند، عنوان کرد: مردم در درخواست خود کد رهگیری را دریافت کنند تا به صورت سیستمی یا پیامکی نتیجه بازرسی را پیامک کنیم. اگر بخواهند خبر عمومی دهند نیز قطعا همکاران ما مراجعه می‌کنند و ما ظرف ۲۴ ساعت اول بعد از دریافت گزارش، مراجعه خواهیم کرد. ما به تک تک گزارشات رسیدگی می‌کنیم، اولویت ما رسیدگی به شکایت مردم بوده و امانت مردم دست ما است که پیگیری می‌کنیم و نتیجه را بر می‌گردانیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.