سه چهار روز دیگر از پاییز بیشتر باقی نمانده است. شنبه که بگذرد زمستان می‌رسد. شنبه شب نقطه تلاقی خاطره‌های هر ساله ماست.

آجیل و شیرینی یلدا زیر ذره بین نظارت

هاشم رسائی‌فر/

 سه چهار روز دیگر از پاییز بیشتر باقی نمانده است. شنبه که بگذرد زمستان می‌رسد. شنبه شب نقطه تلاقی خاطره‌های هر ساله ماست. یلدا همان طولانی‌ترین شب سال. برای رسیدن به یلدا مقدماتی باید فراهم شود. خرید میوه، شیرینی، آجیل و تنقلاتی که بعضی از آن‌ها مختص این شب هستند. معمولاً بازار پیش از شب چله قدرت خرید هر کدام از آن‌ها را برای ما مشخص می‌کند. قیمت‌ها مناسب باشد اقبال به خرید بیشتر است و طیف بیشتری از مردم خرید می‌کنند؛ این قانون بازار است. شرایط برای بازار شب یلدای امسال با توجه به اوضاع اقتصادی مردم قدری سخت‌تر شده است. بیشتر قیمت‌ها به خصوص در بخش میوه و شیرینی افزایشی است. اما با وجود این مردم برای شب چله مهیا می‌شوند. گشتی در بازار نشان می‌دهد مردم گرچه کمتر اما باز هم خرید برای شب چله را دارند.

قیمت آجیل از ۶۷ تا ۱۷۰

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی در مورد شرایط این روزهای بازار آجیل پیش از شب یلدا به خبرنگار ما می‌گوید: امسال در مقایسه با سال گذشته شرایط بازار آجیل و خشکبار بهتر شده است هم محصول بهتر و باکیفیت‌تری نسبت به سال گذشته در بازار وجود دارد و هم اینکه قیمت‌ها تا حدودی کاهش داشته است. فروش واحدهای صنفی ما نیز به نسبت خوب بود و مردم در حال تهیه مایحتاج شب یلدا هستند.

وی در خصوص قیمت آجیل موجود در بازار اظهار می‌دارد: در حال حاضر آنچه اتحادیه برای فروش آجیل در نظر گرفته سود ۱۲ درصد است که واحدهای صنفی مجاز به فروش با این شرایط هستند که اکنون قیمت آجیل در بازار از ۶۷ هزار تومان برای هر کیلو تا ۱۷۰ هزار تومان است؛ این قیمت‌ها با توجه به کیفیت و محصولی است که به آجیل اضافه می‌شود و به مشتری عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی همچنین درباره نظارت بر بازار فروش آجیل نیز می‌گوید: نظارت‌ها از طرف بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه همیشه انجام می‌شود که در بازار شب یلدا و عید این نظارت‌ها بیشتر نیز می‌شود گرچه این را هم باید گفت که تخلف در مورد واحدهای صنفی پروانه‌دار تقریباً صفر است و بیشتر تخلفات در واحدهایی انجام می‌شود که بدون مجوز و پروانه کار می‌کنند یا اینکه یک شبه جایی باز می‌شود و برخی آجیل‌فروش می‌شوند. در این گونه مکان‌ها به دلیل پایین بودن قیمت نسبت به بازار شاید خیلی‌ها اقدام به خرید کنند اما غافل از این هستند که کیفیت آجیلی که خریده‌اند به هیچ وجه قابل کنترل نیست و اکثراً آجیل پارسالی و بی‌کیفیت را عرضه می‌کنند.

ارزانی عنوان کرد: خواهش ما از مردم این است که از واحدهای صنفی مجوزدار با فاکتور فروش معتبر خرید کنند که در صورت بروز هر مشکلی بشود هم در بحث کیفیت و هم قیمت به شکایت‌های مردم رسیدگی کرد.

رکود بازار آجیل شب یلدا در بجنورد

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان بجنورد هم می‌گوید: بالا بودن قیمت آجیل سبب شده تا مردم تمایلی برای خرید آن نداشته باشند.

قاتقچی می‌افزاید: عدم استقبال مردم برای خرید آجیل موجب شده تا آجیل‌فروشان نیز آجیل کمتری را از عمده‌فروشان خریداری کنند.

وی ادامه داد: قیمت آجیل از ماه گذشته رو به کاهش است، به طور مثال آجیل چهار مغز در ماه گذشته کیلویی ۱۸۰ هزار تومان بوده و اکنون به حدود ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی بیان کرد: قیمت آجیل پایین آمده است اما نرخ آن هنوز بالا بوده و مردم توان چندانی برای خرید آن ندارند.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان بجنورد تصریح کرد: در حال حاضر آجیل شب یلدا فقط برای انجام مراسماتی همچون شب چلگی عروس خریداری می‌شود.

مصوبه‌ای برای گران شدن شیرینی نداریم

در همین حال رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد در خصوص وضعیت بازار در آستانه شب یلدا، اظهار می‌کند: ما در حال حاضر کمبود شکر داریم، حواله شکر ما را از استان خوزستان می‌دهند، در حالی که در استان خود و استان همجوار شکر داریم، برعکس از استان ما نیز شکر به کرمانشاه و تبریز می‌رود.

محمد فرزانی می‌افزاید: اگر شکر از مشهد و دیگر شهرهای استان مانند نیشابور، تربت، سبزوار و چناران به مشهد بیاید، هزینه کمتر می‌شود و شیرینی‌فروشان نیز با قیمت کمتر عرضه می‌کنند، اما زمانی که قیمت جنس تمام شده برای ما زیاد باشد، جنس نیز گران می‌شود، بنابراین مشتری و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

وی بیان می‌کند: قیمت شیرینی متأثر از مواد اولیه افزایش یافته، اما همکاران ما با سود متعارف جنس را عرضه می‌کنند. متأسفانه همه اجناس گران شده، در نتیجه شیرینی نیز باید گران شود اما مصوبه‌ای در خصوص گران شدن شیرینی نداشتیم.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد با بیان اینکه مواد اولیه دچار مشکل شده است، عنوان کرد: کاکائو در بازار وجود ندارد، نارگیل، پسته، مغزها و انواع ژله‌ها گران است، کمبود نیز وجود دارد و وضعیت خرید مردم نسبت به سال گذشته افت کرده است.

وی در خصوص نظارت بر بازار گفت: ما با ۱۳ تیم بازرسی در خدمت همشهریان هستیم، بازرسان در سطح شهر حضور دارند و همراه با بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف گشت‌های مشترکی برای کنترل بازار داریم. اگر مشتریان به مشکلی برخورد کردند می‌توانند با تلفن اتحادیه به شماره ۳۷۲۵۶۸۲۸ تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.