تبریز- زلزله ۱۷ آبان آذربایجان شرقی به مرکزیت «ترک میانه» موجب جان باختن ۵ نفر و آسیب ۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان‌های میانه و سراب شد و در حال حاضر در حدود ۱۲ هزار نفر در وضعیت اسکان موقت زندگی می‌کنند.

از دل گفته‌های زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی تا اقدامات مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه دولتمردان نسبت به اسکان موقت زلزله‌زدگان با اهدای چادر و کانکس اقدام کردند اما اسکان موقت زلزله‌زدگان با مشکلات بسیاری روبروست که می‌بایست روند اسکان دائم را تسریع بخشید.

برودت هوا با فرارسیدن فصل زمستان زندگی در چادر را تقریباً غیرممکن ساخته است لذا بسیاری از افراد ترجیح داده‌اند تا با جمع‌آوری چادر و تحویل آن به مسئولان مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال وجه نقد را گرفته و راهی شهر و یا خانه‌های آشنایان شوند.

اما عده‌ای از زلزله‌زدگان که به دلیل وابستگی و یا نگهداری از دام‌هایشان مجبور به ماندن هستند در کانکس‌ها اسکان یافتند که کمبود فضا و نبود امکانات بهداشتی موجب رنجش آن‌ها شده است.

در روستاهای زلزله‌زده ازجمله «ورنکش» اگرچه به خانواده‌ها کانکس اعطاشده است اما این اتاقک‌های کوچک از بسیاری امکانات مانند آب و گاز محروم هستند.

  دل گفته‌های روستائیان

روستائیان زلزله‌زده در این رابطه می‌گویند: در یک اتاق ۱۲ متری خانواده به‌زحمت می‌تواند در کنار هم استراحت بکند چه برسد که بتوان آشپزی کرد و یا وسایل دیگری را در آن قرارداد.

با مساعد شدن شرایطی جوی، آواربرداری خانه‌ها برای احداث محل نگهداری دام و واحدهای اسکان دائم ادامه می‌یابدنبود حمام و کمبود سرویس‌های بهداشتی از مهم‌ترین مشکلاتی است که زلزله‌زدگان به‌عنوان درد مشترک از آن یاد می‌کنند و اظهار می‌کنند در این رابطه مجبور هستند تا از تعداد واحدهای تخریب نشده و یا برجای‌مانده از زلزله استفاده کنند.

فعالیت ماشین‌آلات راه‌سازی باهدف آواربرداری وضعیت این روستا را بر هم زده و با آمدن باران حال گل‌ولای تمام کوچه‌ها را به محاصره درآورده است.

با سرد شدن هوا بسیاری از روستائیان نگرانند که فرصت برای ساخت‌وساز بسیار محدود است و با بارش دوباره برف عملیات ساخت‌وساز نیمه‌تمام می‌ماند.

اما از همه مهم‌تر که موجب نگرانی روستائیان زلزله‌زده است تلاش برای زنده نگاه‌داشتن تنها دارایی باقی‌مانده آن‌ها از زمین‌لرزه است.

روستائیان هنوز نتوانسته‌اند سرپناهی برای دام‌های خود تهیه و آماده کند لذا بیم آن رادارند که با سرد شدن هوا و برودتی که در این منطقه حاکم می‌شود دام‌های آن‌ها نیز تلف شود.

اقدامات مسئولان

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در این رابطه بابیان اینکه تعداد واحدهای تخریبی و تعمیری بسیار زیاداست و لذا بازسازی این حجم خرابی مستلزم صرف زمان است اظهار می‌کند: تاکنون ۳۰۰ خانوار زلزله‌زده استان درخواست کانکس یا اتاقک پیش‌ساخته کرده بودند که به همه آن‌ها تحویل داده شد.

حافظ بابا پور بابیان اینکه تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار دیگر نیز متقاضی دریافت تسهیلات اسکان موقت ۱۰ میلیون تومانی بوده‌اند افزود: سه میلیون  تومان اولیه آن پرداخت‌شده است و خانواده‌هایی نیز که تا امروز چادر خود را تحویل دادند مابقی رقم هفت میلیون پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تخریب ۱۰۰ درصدی سه هزار واحد مسکونی روستایی در شهرستان‌های میانه و سراب در زمین‌لرزه آبان ماه امسال می‌گوید که علاوه بر این، یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی نیز نیازمند تعمیر هستند و ۲ هزار واحد دامی نیز در این حادثه آسیب‌دیده‌اند.

وی اذعان می‌کند:  در همین راستا آواربرداری بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد از ۳ هزار واحد تخریب‌شده انجام‌شده است.

بابا پور می‌افزاید: با مساعد شدن شرایطی جوی، آواربرداری خانه‌ها برای احداث محل نگهداری دام و واحدهای اسکان دائم ادامه می‌یابد و لذا اطمینان خاطر می‌دهد که بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار زلزله‌زدگان خواهد بود.

پرداخت کمک های بلاعوض

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی  با اشاره به تشکیل بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده از بین ۳ هزار واحد مسکونی تخریب‌شده برای پرداخت کمک‌های بلاعوض ادامه می‌دهد:  صدور بیش از ۸۰۰ پروانه ساختمانی، معرفی ۷۴۳ سرپرست خانواده به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات و انعقاد قرارداد ۳۱۶ پرونده از سوی بانک‌ها را از اقدامات این بنیاد در مناطق زلزله‌زده است.

بابا پور با اشاره به اینکه بر اساس آمار جهاد کشاورزی ۲ هزار واحد دامی در شهرستان‌های میانه و سراب ۱۰۰ درصد تخریب‌شده‌اند، یادآوری کرد: یک هزار واحد دامی در سراب و یک هزار واحد در میانه از سوی این بنیاد احداث می‌شود و هم‌اکنون پرونده آن‌ها تکمیل و به سیستم بانکی ارسال‌شده و در حال انعقاد قرارداد هستند.

وی همچنین با اشاره به آواربرداری یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب‌شده در زلزله تشریح می‌کند: پی‌ریزی ۱۲۰ واحد و  نصب اسکلت ۱۰ واحد دائمی پایان‌یافته است و از مجموع ۳۰۰۰ واحد مسکونی تخریب‌شده در زمین‌لرزه ۲۶۰۰ واحد به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.