وزیر امور خارجه انگلیس در یک پیام توییتری با تأکید بر پایبندی کشورهای اروپایی عضو برجام به حفظ این توافق هسته‌ای مدعی شد که گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ما، فرانسه و آلمان همچنان به برجام پایبند هستیم

قدس آنلاین:  «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) در یک پیام توییتری به دیدار خود با «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان درباره ایران و حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری با تأکید بر حمایت سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان از سیاست حفظ برجام نوشت: «عصر امروز، گفت‌وگوی خوبی با ژان ایو لودریان و هایکو ماس درباره ایران، هنگ کنگ و لیبی داشتیم. انگلیس، فرانسه و آلمان، همچنان به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند هستند اما ایران گام‌هایی برداشته که آینده آن (توافق هسته‌ای) را در معرض خطر قرار داده است. باید خیلی فوری به این مسئله رسیدگی شود.».

وزیر امور خارجه انگلیس در حالی مدعی است  گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق را در معرض خطر قرار داده که بیش از یکسال پیش، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم انتقادات بین‌المللی و پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تروئیکای اروپایی عضو این توافق با وجود تعهد یازده بندی خود برای تامین منافع اقتصادی ایران و باز نگه داشتن مسیر تجارت و فروش نفت ایران تا کنون حتی یه یکی از این تعهدات خود عمل نکرده است.

اینستکس یا سازوکار تبادل مالی بین ایران و اتحادیه اروپایی هم که جایگزین مکانیزم SPV شد تا اتحادیه اروپا قول خود برای مبادله مالی و ارز و پرداخت پول نفت ایران را به یک خط اعتباری تهاتری تنزل دهد نیز تاکنون حتی یک یورو تسویه حساب مالی با ایران نداشته است.

این درحالیست که با ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا برای محاصره اقتصادی ایران اکثر کشورهای طرف تجاری با کشورمان حالا اعلام می کنند که حتی برای فروش اقلام انداندوستانه دارویی و غذایی نیز به ایران با مشکل و اقدامات تنبیهی و تحریمی آمریکا مواجه هستند.

روز گذشته نیز «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه چینی درباره کاهش تعهدات ایران ذیل برجام گفت که تهران تلاش می‌کند با کاستن از میزان پایبندی به برجام، توازن را به این توافق بازگرداند. 

علی شمخانی بیر شورایعالی امنیت ملی کشور نیز امروز در دیدار «نیکلای پاتروشف»  همتای روس خود تاکید کرد که اگر مسیر عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا تداوم یابد،  ناگزیر هستیم برای ایجاد موازنه در تعهدات، گام های بعدی را برداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.