حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی و ارائه راهبردهایی همچون طرح ابتکاری صلح هرمز از سوی آن، می‌تواند مسیری نو برای بهبود اوضاع مسلمانان، برقراری صلح و ثبات کشورهای اسلامی و نیز مبارزه با افراط گرایی و اقدامات تروریستی دشمنان باشد.

ناکامی سیاست انزوای ایران در اجماع سران اسلامی

قدس آنلاین: اجلاس سران کشورهای اسلامی امسال در شرایطی برگزاری می شود که جهان اسلام تحولات و مسائل متعدد و حساسی را پشت سر می گذراند. این اجلاس قرار است با حضور ۴٠٠ نفر از  رهبران، مقام‌ها، شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان از ۵۲ کشور جهان و حضور احتمالی سران چند کشور مسلمان از جمله ایران، ترکیه، پاکستان و قطر ۱۸ تا ۲۱ دسامبر (۲۷ تا ۳۰ آذرماه) برگزار شود و به بحث و بررسی پیرامون مهمترین مسائل جهان اسلام بپردازد.

حضور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس نیز به عنوان یکی از کشورهای تأثیر گذار در معادلات دنیای اسلام و نیز تحولات منطقه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است. حضور فعال مقامات ایرانی و ارائه راهبردهایی همچون طرح ابتکاری صلح هرمز از سوی آنان، می تواند مسیری نو برای بهبود اوضاع مسلمانان، برقراری صلح و ثبات و نیز مبارزه با افراط گرایی و اقدامات تروریستی دشمنان باشد.

آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفتگو حل و فصل کنیم

از سوی دیگر، این اجلاس می تواند فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران برای بیان مواضع اصولی خود پیرامون مسائل مختلف از جمله برجام، تحریم های آمریکا و اقدامات ظالمانه غربی ها، تمایل به وحدت آفرینی و گسترش ارتباطات با دولت های اسلامی باشد، چنانکه رئیس جمهور در دیداری که با ایرانیان مقیم مالزی داشت، اظهارکرد: در ذهن برخی ها در داخل و خارج از کشور اینگونه مطرح بود که یا ایرانی ها یا طرف مقابل اهل گفت و گو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می‌خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفتگو حل و فصل کرده و روابط نزدیک تری با کشورها داشته باشیم.

از آنجایی که کشورهای اسلامی پتانسیل بالایی را از بعد فرهنگی، اشتراکات دینی، منابع و جمعیت زیادی دارا هستند، می توانند از این ظرفیت برای اتحاد و ایجاد بلوکی از دولت های مسلمانان در برابر اسلام ستیزان و قدرت های استکباری بهره ببرند و سیاست های تفرقه افکنانه و یکجانبه گرایانه دولت هایی همچون آمریکا را در بین مسلمانان به حاشیه برانند و  خنثی کنند.

همچنین به نظر می رسد مقامات جمهوری اسلامی در این اجلاس، استراتژی نگاه به شرق را دنبال و هدف آمریکا در انزوای ایران را با شکست مواجه کنند.

ایران بر موضوع خلیج فارس و تأمین امنیت آن تمرکز کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ظرفیت ها و فرصت های حضور ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: امروز جهان اسلام با مشکلات زیادی روبروست و بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مناقشات متعددی وجود دارد، گرچه جمهوری اسلامی همواره دولت های اسلامی را به مذاکره و گفتگو برای حل و فصل مناقشات دعوت کرده است. بنابراین باید از این فرصت برای  برقراری همکاری و اتحاد در جهان اسلام استفاده کرد.

سید حسین نقوی حسینی به «قدس آنلاین» گفت: نشست کشورهای اسلامی فرصتی است که ایران می تواند در آن دیدگاه های خود و ظرفیت های جهان اسلام را مطرح کند و از کشورهای اسلامی بخواهد که از دخالت قدرت های سلطه گر و خارجی در امور آنان جلوگیری کنند و از وابستگی و نفوذ غربی ها رهایی یابند. قطعاً مناقشات منطقه ای با لشکرکشی و حضور قدرت های سلطه گر حل نخواهد شد، زیرا این قدرت ها در هر کشوری که حضور یافته اند آن کشور دیگر روی امنیت و آرامش را ندیده و حتی برعکس ناامنی ها افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در چنین اجلاسی همواره حضور فعالی داشته و در بیانیه ها و جهت دهی خود به اجلاس تلاش کرده نقش خوبی را ایفا کند. به نظرم جمهوری اسلامی بایستی در این اجلاس بر روی موضوع حوزه خلیج فارس و تامین امنیت آن توسط کشورهای منطقه تمرکز کند. همچنین مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری که معمولاً ساخته دست قدرت های بیرونی هستند، موضوع دیگری است که باید بر آن تاکید شود.

گردهمایی سازنده برای مقابله با جریانات انحرافی و افراطی

همچنین دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر این باور است که سفر رئیس جمهور به مالزی می تواند با هدف معرفی ظرفیت های کشورهای اسلامی، بحث دشمن شناسی این کشورها، برقراری روابط دو یا چند جانبه و اتحاد دولت‌های منطقه مورد توجه قرار گیرد.

شهروز برزگر کلشانی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» تاکید کرد: درشرایطی که کشورهای اسلامی با تفکرات انحرافی اسلام آمریکایی و انگلیسی و تفکرات افراطی روبرو هستند که به نام اسلام  به پیکره آن ضربه می زنند؛ این اجلاس می تواند همگرایی و ائتلاف سازنده ای برای مقابله با چنین جریاناتی باشد.

نماینده مردم سلماس در مجلس گفت: علاوه بر این، در حالی که آمریکا به عنوان یک قدرت مداخله گر و دشمن اصلی جهان اسلام عمل کرده ایران همیشه پرچمدار مقابله با این کشور بوده است، بنابراین مقامات ایرانی باید به روشنگری درباره اقدامات آمریکایی ها و مقابله با یکجانبه گرایی آنان بپردازند.

وی اظهار داشت: نظام سرمایه داری با ایجاد تفرقه در جامعه مسلمین و حمایت از تروریست ها، به اسلام ضربه می زند، در این صورت اگر کشورهای اسلامی با گردهمایی و گسترش ارتباطات در چنین اجلاسی  در برابر اقدامات آمریکا متحد شوند قطعاً جلوی نفوذ آن گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.