دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با محوریت بحران در افغانستان، صبح امروز چهارشنبه با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان آغاز شد.

بحران افغانستان و تروریسم در کانون مذاکرات چند جانبه تهران

قدس آنلاین: دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان صبح روز چهارشنبه در تهران آغاز شد.

این نشست یک روزه که با ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، بر موضوع افغانستان و مبارزه همه جانبه با اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد.

سایه 40 سال اشغالگری و تروریسم بر سر افغانستان

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  کشورمان در مراسم افتتاحیه این نشست  منطقه‌ای  گفت: تروریسم و افراط گرایی بلایی است که هنوز در منطقه ما ادامه دارد و صلح، امنیت و رفاه مردم را در کنار سایر عوامل زیان بار تحت تاثیر قرار داده است.  

وی افزود: به جز همکاری و همراهی و شناخت درست ریشه های پیدایش و ترویج تهدیدات منطقه‌ای مسیر دیگری برای مقابله موثر با آن وجود ندارد.
شمخانی عنوان کرد: در کنار تروریسم، شاهد تداوم حضور زیان بار برخی طرف های فرامنطقه ای هستیم که هم بخشی مهم از دلایل ایجاد تروریسم و افراطی گری در این منطقه است و هم بر شدت آن افزوده است.

وی بیان کرد:بیش از ۴۰ سال است که ثبات و توسعه در افغانستان تحت تاثیر اشغال خارجی، جنگ داخلی و جنگ با تروریسم است.  
وی گفت: بعد از شکست داعش در عراق و افغانستان، یکی از دغدغه های امنیتی، انتقال عناصر شکست خورده داعش از عراق و سوریه به افغانستان برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات تروریستی در داخل این کشور و همسایگان آن است.

استانداردهای دوگانه در مقابله با تروریسم

معاون دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان هم در این نشست تاکید کرد: برخی کشورها در مقابله با تروریسم قائل به استاندارد دوگانه هستند که این رویکرد خطری جدی در مقابله واقعی به تروریسم و محکوم است.  

«بابر شاه یعقوب‌اف» در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای که امروز چهارشنبه با موضوع افغانستان در تهران برگزار شد، با بیان اینکه برقراری صلح در افغانستان باید مطالبه جهانی شود، گفت: کشورهای عضو این نشست مواضع مشترکی در مورد امنیت منطقه‌ای دارند و می‌شود از این فرصت برای کاهش چالش‌های امنیتی موجود بهره گرفت.

وی ثبات در افغانستان را موجب افزایش امنیت در آسیای مرکزی و خاورمیانه آسیای دور دانست و اظهار داشت: ازبکستان همه مساعی خود را برای همکاری منطقه‌ای به منظور ایجاد صلح و امنیت در افغانستان به کار خواهد گرفت.  

معاون دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان ادامه داد: از مشارکت همه گروه‌ها و مردم حمایت می‌کنیم.  باید از توسعه تروریسم در افغانستان جلوگیری کنیم.

یعقوب‌اف توجه به توسعه افغانستان و احیای اقتصاد ضربه دیده این کشور را در ایجاد امنیت در این کشور ضرورتی برشمرد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در افغانستان برای ایجاد شغل می‌تواند اولین گام برای رونق اقتصادی در این کشور باشد.  

وی افراط‌گرایی بین‌المللی را خطری جدی برای صلح و ثبات جهانی دانست و خاطرنشان کرد: برخی کشورها در مقابله با تروریسم قائل به استاندارد دوگانه هستند که این رویکرد خطری جدی در مقابله واقعی به تروریسم و محکوم است.  

چالش یکجانبه گرایی

وزیر امنیت ملی چین با بیان اینکه استقلال، امنیت و توسعه اصلی‌ترین نیازهای امروز افغانستان است، تاکید کرد: یکجانبه‌گرایی، قلدری و زورگویی یکی از مهمترین چالش‌های امروز در محیط امنیت بین‌المللی است.

«چین ونگ چین»  وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین صبح امروز در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران گفت: یکجانبه‌گرایی، قلدری و زورگویی یکی از مهمترین چالش‌های امروز در محیط امنیت بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه افغانستان با چالش‌های داخلی و ملی مهمی برای دستیابی به صلح روبه‌رو است، اظهار داشت: چالش‌های امنیتی در افغانستان بسیار پیچیده و چند وجهی بوده و دارای ابعاد سیاسی، نظامی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

وزیر امنیت ملی چین با تاکید بر اینکه استقلال، امنیت و توسعه اصلی‌ترین نیازهای امروز افغانستان است، تصریح کرد: کشور افغانستان قلب آسیا و محل تقاطع تمدن اروپایی و آسیایی بوده و برای ایجاد امنیت پایدار در این کشور باید به توسعه همه‌جانبه در افغانستان توجه جدی شود.

ونگ چین ادامه داد: گفت‌وگوی بین‌الافغانی و پایان حضور و دخالت کشورهای خارجی در افغانستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دستیابی به صلح فراگیر و پایدار در این کشور است.

فرصت سرمایه گذاری مشترک منطقه‌ای

«راجیندر کانا» معاون مشاور امنیت ملی هند پیش از ظهر امروز در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران گفت: سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار، فرصتی استثنایی برای توسعه اقتصادی افغانستان است.

وی ادامه داد: مذاکرات صلح در افغانستان باید با محوریت دولت قانونی این کشور به پیش برود و کشورهای دیگر باید در این مسیر نقش تسهیل‌گر داشته باشند.

معاون مشاور امنیت ملی هند از قاچاق مواد مخدر و تروریسم به عنوان تهدید مشترک همه کشورهای منطقه یاد کرد و اظهار داشت: غلبه بر تهدیدات امنیتی موجود بدون همکاری مشترک و ایفای نقش فعال همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.  

راجیندر کانا با اشاره به حضور گسترده و نگران‌کننده گروه‌های نیابتی تروریستی در افغانستان تصریح کرد: برای پیشبرد فرایند صلح پایدار باید از نقش‌آفرینی طرف‌هایی که هدفی به غیر از ثبات و امنیت در افغانستان دارند، جلوگیری شود.

وی از انتخابات و مراجعه به آرای عمومی به عنوان راهکاری تعیین‌کننده برای جلب مشارکت مجموعه گروه‌های افغانستانی در فرآیند صلح یاد کرد و خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در افغانستان رخداد مهمی بود که امیدواریم نتایج آن زودتر اعلام شود.  

این مقام امنیتی هند هر گونه مشارکت دولت‌های خارجی در فرآیند صلح در افغانستان را نیازمند هماهنگی با دولت افعانستان دانست و ابراز داشت: برای حراست از امنیت در افغانستان باید تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در اولویت جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.