همزمان با روز بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه، نشستی با عنوان «تحلیل نقش مکمل حوزه و دانشگاه در تربیت مربیان دین مدار» در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

نشست «تحلیل نقش مکمل حوزه و دانشگاه در تربیت مربیان دین مدار» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مقصود امین خندقی دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی استاد حوزه علمیه مشهد و جمعی از طلاب جامعه‌المصطفی‌العالمیه در دانشگاه امام رضا(ع) واحد اسرار برگزار شد، عنوان کرد: در متون کلاسیک در داخل و خارج از کشور، بحث تربیت دینی از موضوعات بسیار مهمی است که این مقوله اختصاص به کشور خاصی ندارد.

وی ابراز کرد: در متون کلاسیک تربیتی و تربیت اسلامی، مربی به کسی گفته می‌شود که متربی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... از طریق شناخت نظام ارزشی تعالی بخشد.
این استاد دانشگاه ویژگی مربی دین مدار را التزام به ارزش‌های دینی دانست و ادامه داد: تربیت زمینه‌سازی برای تحول درونی و باطنی در فهم است که از طریق التزام و شناخت‌های دینی صورت می گیرد.
وی افزود: سه سطح زندگی عمومی، آموزش و پرورش رسمی و آموزش و پرورش عالی از سطوح زندگی در جامعه است؛ اگر نگاهمان را بخواهیم نسبت به مربی دین مدار تغییر دهیم، باید نگاهمان به تجربه علم و دانش تغییر یابد.
خندقی گفت: اگر قرار است نگاهمان را نسبت به مربی دین‌مدار تغییر دهیم، باید از نگاه محدود صرف نظر کرده و به سراغ کسی که مربی دین مدار را در منظومه معرفتی می‌بیند برویم.
وی با بیان اینکه، دنیای امروز دنیای سازمان‌ها و نهادهاست که سرنوشت جامعه را تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید نظریاتی که در کلاس تدریس می‌شود ماهیت دینی داشته باشد، اگر این مهم اتفاق نیفتد با دو مقوله جدا از هم مواجه می‌شویم.
 دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، در ادامه بیان کرد: بخشی از گسست‌هایی که در آموزش عالی اتفاق می افتند ناشی از گسست هنجارهایی است که مرتبط با دین است.
وی با بیان این نکته که تربیت نقطه اساسی تحول در درون است و این مهم وقتی اتفاق می‌افتند که نظام آموزشی مبتنی بر دین باشد در این میان نقش حوزه و دانشگاه قابل تحلیل است، ابراز کرد: حوزه و دانشگاه نقش مکمل یکدیگر را دارند از این رو سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات نظامات آموزش عالی دانشگاه و حوزه باید مبتنی بر نظریه دینی باشد.

ضرورت توجه به فرهنگ در تربیت

حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد نیز در ادامه این نشست با اشاره به چند نظریه در خصوص تربیت مربی دین مدار گفت: توقع ما از تربیت اسلامی این است که اهداف اسلامی داشته باشیم. یعنی در این نظریه ما هم حرمت دین و هم حرمت دانش را در نظر گرفته‌ایم.
استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی در ادامه با بیان اینکه دین اهداف و جهت‌گیری‌های کلان را می‌سازد و دانش وسیله نیل به این آرمان‌ها را فراهم می‌آورد، گفت: تصویرهای دیگری از تربیت اسلامی وجود دارد، اگر بخواهیم محیط کار تربیتی را محیطی موثر قرار دهیم، باید سرچشمه فرهنگ را معیار قرار دهیم. در این بین، میزان سهم علوم اسلامی در حد ساحت فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: ما اگر اجازه دهیم علوم اسلامی فرایند تولید خود را توسعه دهند، با ایجاد فضای اجتماعی رقابتی در حوزه معرفت و مشاهده بازخوردها، شاید بتوان خلا موجود در جامعه را شناسایی کرد.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.