پایتخت مالزی از امروز چهارشنبه به مدت دو روز میزبان نشست پنج جانبه اسلامی است که مسئولانی از کشورهای مالزی، قطر، اندونزی، ترکیه، پاکستان، ایران بدون مشارکت عربستان سعودی است.

زنگ خطر نشست اسلامی مالزی برای عربستان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «کوالالامپور» پایتخت مالزی از امروز چهارشنبه به مدت دو روز میزبان نشست پنج جانبه اسلامی است که مسئولانی از کشورهای مالزی، قطر، اندونزی، ترکیه، پاکستان، ایران و نمایندگانی از بیست و پنج کشور در آن حضور دارند.

«مهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی اعلام کرده است این نشست که تحت عنوان «نقش توسعه در تحقق حاکمیت ملی» برگزار می شود، اولین گام به منظور ایجاد راه حل برای بحران های دنیای اسلام و درخواست حمایت بین المللی برای این تلاش هاست و مهمترین موضوعاتی که در این نشست بررسی می شود، مسئله پناهجویی و آوارگی مسلمانان در سراسر دنیا به دلیل مشکلات موجود در کشورهای اسلامی در نتیجه اختلاف ها، درگیری های داخلی و وخامت اوضاع اقتصادی و نیز مسئله امنیت غذائی، هویت ملی، فرهنگی، اسلام هراسی و تبلیغات روز افزون علیه اسلام خواهد بود.

مهاتیر محمد می افزاید: می خواهیم با همکاری رهبرانی که دیدگاه های مشابه ای از اسلام دارند، روندی را برای حل مشکلات مسلمانان آغاز کنیم.

در این نشست که رئیس جمهور ایران نیز حضور دارد، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که مشارکت در آن را لغو کرده است. اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که در سفر اخیر او به عربستان مقامات سعودی در این راستا بر او فشار آورده و خواسته اند که سفر به مالزی را لغو کند.

تحلیلگران با اشاره به عدم دعوت از مسئولان سعودی برای شرکت در این نشست معتقدند که یکی از اهداف آن پایان دادن به نقش زعامتی عربستان در بین کشوهای اسلامی است. برخی نیز معتقدند که هدف این نشست آن است که جایگزین سازمان همکاری اسلامی که طی سال های اخیر جایگاه واقعی خود را از دست داده شود؛ هرچند دفتر نخست وزیر مالیزی این موضوع را رد کرده است.

هدف از برگزاری این نشست اسلامی هرچه که باشد، غیاب عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهای اسلامی که همیشه سعی داشته زعامت دنیای اسلام را به خود نسبت دهد مهم و درخور توجه است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور عرب معتقد است با برگزاری این نشست کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی به حاشیه رانده شده و زعامت دنیای اسلام در راستای مرجعیت و رهبری جدید اسلامی از آن سلب می شود. شاید لغو حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در این نشست پس از سفر به پایتخت عربستان به دلایل نامعلوم و احتمالا به دلیل وعده مالی اندکی از وزن این نشست کاست اما حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران به آن وزنی دوباره بخشید و نمود وحدت اسلامی را با مشارکت هر دو طیف شیعی و سنی تعمیق کرد.

در نشست اسلامی مالزی شش کشور حضور دارند که پنج تای آن جزء پرجمعیت ترین کشورهای اسلامی غیر عرب یعنی مالزی، اندونزی، ایران، ترکیه وپاکستان هستند و جمعا حدود 600 میلیون نفر جمعیت و 6 میلیون کیلومتر مربع  مساحت دارند. «قاسم اقطای» مشاور رئیس جمهور ترکیه می گوید یکی از وجوه مشترک میان این کشورها اتکای بیشتر آنها به منابع غیرطبیعی و تولیدات آنهاست و چه بسا به همین دلیل عنوان آن «نقش توسعه در تحقق به حاکمیت ملی» نام گرفته است.

یاسین اقطای از کشورهای عربی مثل عربستان انتقاد کرده و می گوید: سران این کشورها کجا هستند، آنها به خطری که اسلام و مسلمانان را تهدید می کند و عداوت و کینه توزی علیه اسلام را اشاعه می دهد، توجه ندارند؛ هر وقت خواستیم برای مقابله با این تهدید راه حلی بیابیم آنها را نیافتیم و بلکه برعکس، اقداماتشان دشمنی ها علیه اسلام را تقویت می کند.

عبدالباری عطوان با ابراز تاسف می گوید: آری این سخن سنگین اقطای حقیقت دارد و سران کشورهای اسلامی عربی بدترین روزگار خود را سپری می کنند؛ روزگاری پر از اختلاف، جنگ، فساد، دیکتاتوری، سرکوبگری، پیروی کامل از استعمار غرب و به ویژه آمریکا و بدتر ازهمه رفتن تحت لوای رژیم صهیونیستی و تلاش برای عادی سازی با این رژیم.

مهاتیر محمد که کشورش را به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای آسیایی از طریق طرح های اقتصادی توسعه ای به پشتوانه یک نظام دموکراتیک تبدیل کرده و حتی اجازه ورود یک اسرائیلی را به این کشور نداده درست گفته است که مسلمانان در سراسر دنیا سرکوب و به عنوان تروریسم خطاب می شوند؛ اسلام هراسی رواج دارد و همه می دانند که شرایط روز به روز بدتر می شود.

سران کشورهای عربی نباید پاسخشان به نشست اسلامی کوالالامپور تحریک سایبری و سرزنش کشورهای شرکت کننده در آن باشد که این شیوه درماندگان است، بلکه به جای آن به ویژه عربستان سعودی باید در کارهای خود تجدیدنظر کنند تا دلایلی که باعث شده اینگونه به حاشیه رانده شوند را بشناسند و اشتباهات خود را اصلاح کنند.

این تحلیلگر مشهور عرب تاکید می کند که عربستان سعودی باید بیشتر سیاست های کنونی خود از جمله جنگ علیه یمن، وابستگی مطلق به آمریکا و اختلاف با کشورهای اسلامی را تغییر دهد و با قدرت در سنگر مسائل به حق اسلامی و دررأس آن مسئله فلسطین و مقدسات آن بایستد.

سازمان همکاری اسلامی که نشست مالزی درصدد عبور از آن و ایجاد جایگزین برای این سازمان است، اکنون چیزی جز یک اسم از آن باقی نمانده و هیچ ارتباطی با همکاری اسلامی ندارد؛ چراکه به صورت یکجانبه به طرفدار کشور مقر آن یعنی سعودی و به یکی از ادارات وزارت خارجه این کشور تبدیل شده است. کسی که می خواهد زعامت جهان اسلام را برعهده داشته باشد باید در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، توسعه ای، احترام به حقوق بشر، عدالت اجتماعی، پرهیز از طائفه گرایی، مبارزه با فساد، تلاش برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر و کمک به آنها الگو باشد. نشست کوالالامپور زنگ هشداری برای سران کشورهای عربی مسلمان و به ویژه عربستان سعودی است تا از خواب غفلت بیدار شده و در سیاست های خود تجدید نظر کنند.    

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.