سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یلدای خانواده را با فضاسازی ویژه شب یلدا با هدف تداعی کننده دورهمی‌های خانواده در ۱۶ مرکز حمایتی منتخب شهر تهران اجرا می‌کند.

«یلدای خانواده» در مراکز حمایتی شهر تهران

به گزارش قدس آنلاین، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی به مناسبت بلندترین شب سال با نام «یلدای خانواده» از ۲۵ تا ۳۰ آذر در مناطق ۲۲گانه تهران خبر داد.

فاطمیان‌پور در تشریح این برنامه‌ها گفت: یلدا، آیینی ایرانی و خانوادگی است به همین دلیل دو ویژه‌برنامه این سازمان بر اساس خلا اجباری خانواده شکل گرفته است. ویژه‌برنامه «به بلندای یلدا» که در ۱۶ مرکز حمایتی منتخب شهر تهران اجرا می‌شود. در این طرح، کانون‌های فرهنگی در مناطق منتخب، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی موجود در فرهنگ‌سراها و با یاری گرفتن از نهادهای اجتماعی و حمایتی، در قالب گروه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری به مراکز حمایتی شهر تهران از قبیل مراکز نگهداری کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست، بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان، گرمخانه‌ها و ... رفته و با فضاسازی ویژه شب یلدا، تلاش می‌کنند این جشن، تداعی کننده دورهمی‌های خانواده باشد.

وی اضافه کرد: «خانه دور نیست» نیز ویژه‌برنامه‌ای است که با هدف ایجاد فضایی برای برگزاری آیین سنتی شب یلدا در بین دانشجویانی که به خاطر تحصیل در شب یلدا، کنار خانواده‌های خود به سر نمی‌برند در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب شاهنامه‌خوانی، قصه‌خوانی و حافظ‌خوانی، ۳۰ آذر در خانه فرهنگ دانشجو برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: یکی دیگر از سرفصل‌های اصلی در برگزاری این آیین، توجه به خانواده‌ شهداست. در این راستا دو ویژه برنامه طراحی شده است. «مهرآیین» که به منظور ارج نهادن به مقام شامخ خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در ۳۲ خانه خانواده شهید برگزار می‌شود. به مناسبت همزمانی شب‌های یلدا با آغاز سال نو میلادی برگزار کنندگان این برنامه با ۸ خانواده شهید اقلیت‌های مذهبی دیدار خواهند داشت. ویژه‌برنامه «چله خوبان» نیز شنبه، ۳۰ آذر در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

وی توجه به اقشار کم درآمد را از دیگر نکات مهم در طراحی برنامه شب یلدا برشمرد و ادامه داد: ویژه‌برنامه «میقات خانواده» با هدف تکریم از همکاران زحمتکش در سازمان بوستان‌ها و خانواده‌ ایشان برنامه‌ریزی شده است تا فرصتی برای حضور این بخش فعال جامعه در سالن‌های نمایش فیلم‌ها در سینما فراهم شود. به همین منظور پردیس‌های سینمایی راگا، تماشا و رازی روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذر میزبان این خانواده‌های محترم است. همچنین ویژه‌برنامه «لبخند یلدا» با هدف ایجاد فرصت تماشای انیمیشن‌های در حال اکران برای کودکان کار، ۲۹ آذر در محل پردیس تئاتر تهران به نمایش در می‌آید.

فاطمیان‌پور افزود: از دیگر برنامه‌های حمایتی سازمان می‌توان به «ارمغان یلدایی» اشاره کرد که به توزیع اقلام ویژه شب یلدا، توسط کانون‌های مردمی با مشارکت فروشگاه شهروند در مراکز حمایتی شهر تهران و مناطق کم برخوردار اختصاص دارد.

مسابقه «پازل شب یلدا»، دورهمی اهالی رسانه و فرهنگ در فرهنگ‌سرای رسانه با عنوان «گرم‌ترین جلوه پاییز»، مجموعه ۱۱۵ «جشن روشنا» در ۱۱۵ خانه کودک و خانه فرهنگ مشارکتی، تولید کلیپ ویژه شب یلدا برای انتشار در فضای مجازی، تولید بسته فرهنگی «شاد و بلنده یلدا»، محصولی با موضوع خانواده و شب یلدا برای کودکان مهد و پیش دبستانی و همچنین مشارکت در تولید ویژه‌برنامه یلدایی شبکه یک سیما با عنوان «فرمول یک» ، با اجرای علی‌ضیا از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در استقبال از بلندترین شب سال است.

«یلدای خانواده» به مناسبت بلندترین شب سال با ۱۳ عنوان برنامه و بیش از ۱۷۰ اجرا در مناطق ۲۲گانه تهران میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.