دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که در سند راهبرد امنیتی آمریکا از چین، روسیه و ایران به عنوان دشمن نام برده شده است که به ما سه کشور دیکته می کند که آمریکا بدخواه ماست، تاکید کرد: قصد و هدف آمریکا مدیریت ناامنی و ایجاد دردسر در مرزهای این سه کشور است.

شمخانی: قصد ‌آمریکا مدیریت ناامنی در مرزهای ایران، چین و روسیه است

قدس آنلاین: «علی شمخانی» روز چهارشنبه در نشست خبری دومین نشست گفت و گوهای امنیت منطقه ای افزود: این دومین اجلاسی است که به ابتکار ایران تشکیل شده و مورد تایید کشورهای موثر در منطقه واقع شده است. امسال هم دو همسایه افغانستان یعنی ازبکستان و تاجیکستان برای شرکت در نشست امسال دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: سطح مشارکت‌کنندگان قابل قبول و عالی بود چرا که عالی‌ترین مقام‌های امنیتی در آن شرکت کرده بودند و هر کدام مسائل خوبی را مطرح و در نهایت مقرر شد موضوعات مطرح شده صورتجلسه شود و برای اجلاس سوم توسط معاونان دبیران پیگیری شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان این که نشست امروز دو دستاورد داشت، اضافه گرد: نخستین توافق این است که اجلاس گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای سالیانه باشد و دوم اینکه مسائل مطرح شده پیگیری اجرایی و عملیاتی شود و برای آن ساختاری طراحی شود. همچنین مقرر شد گردهمایی میان اجلاس امروز و اجلاس سوم توسط معاونان دبیران برگزار شود وآنها بررسی کنند چه مسائلی پیگیری و اجرا شده است.

شمخانی با اشاره به تحریم های‌ آمریکا تصریح کرد: این اجلاس همزمان با  سیاست فشار حداکثری آمریکا برگزار می‌شود که علاوه بر تروریسم اقتصادی، انزوای ایران را هم دنبال می‌کند ولی حضور چین، روسیه، افغانستان، هند و دیگران نشان داد که همانطور که ما در عرصه داخلی با ایستادگی فعال مقابل فشار حداکثری مقابله کرده‌ایم در عرصه منطقه‌ای هم به دلیل جایگاه تاریخی و نقشی که داریم مقابل این سیاست قرار گرفته و تسلیم و منزوی نمی‌شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بعد همکاری‌های امنیتی و جمعی از فرصت‌ها سخن گفته شد، خاطرنشان کرد: همچنین در این اجلاس از دغدغه‌های مربوط به کتب و سندهای امنیتی نیروهای فرامنطقه ای مطرح شد.

شمخانی تاکید کرد: به‌طور مثال در سند راهبرد امنیتی آمریکا از چین، روسیه و ایران به عنوان دشمن نام برده شده که به ما سه کشور دیکته می کند که آمریکا بدخواه ماست و باید با یکدیگر همکاری کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دغدغه عملیاتی کشورهای حاضر در نشست امروز ابراز داشت: آمریکا در تولید پرورش و انتقال داعش شکست خورده، نقش داشته و می‌خواهد آنها را از عراق و سوریه به افغانستان منتقل کند که باید کشورها با یکدیگر در این چهارچوب اقدام عملیاتی انجام دهند.

این مقام عالیرتبه کشورمان افزود: همچنین در اجلاس امروز این نکته مورد اشتراک همگان بود که‌ آنچه در منطقه در حال خونریزی، تروریسم و افراط گرایی است، هیچ نسبتی با اسلام ندارد . از طرفی این اجلاس نشان داد ایران انزوا پذیر نیست و تسلیم هم نمی‌شود بلکه با سیاست مقاومت فعال در منطقه نقش آفرینی می‌کند .

 وی درباره گفت و گوهای طالبان با آمریکا هم گفت: ما به دو دلیل با مذاکره ‌آمریکا و با طالبان مخالف هستیم؛ دلیل‌ اول این است که هر نوع راهبرد و تصمیم گیری بدون مشارکت دولت افغانستان غلط و نادرست است.
 شمخانی با اشاره به همکاری‌های پیشین ایران‌ و آمریکا در افغانستان یاداورشد: دلیل دوم تجربه "بن" در خصوص مشارکت ‌آمریکا در افغانستان است که پس از اقدام تحسین شده ایران آمریکا تهران را محور شرارت نامید و به همین خاطر ما در فرمت آمریکایی‌ها شرکت نکردیم.
 دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: حتما باید محور هر تصمیم گیری در خصوص افغانستان، مردم و دولت این کشور باشند و این تصمیمات در جهت تولید دردسر و مدیریت ناامنی نباشد در حالی که قصد ‌آمریکا  مدیریت ناامنی و ایجاد دردسر در مرزهای چین روسیه و ایران است.
وی درباره مذاکرات ایران و طالبان هم عنوان کرد: ایران خواهان مذاکرات بین‌الافغانی است ما در این رابطه برنامه‌ای داریم و آن را به دولت افغانستان گفته‌ایم و امروز هم مورد تاکید ما قرار گرفت.
 این مقام عالیرتبه کشورمان خاطرنشان کرد: مذاکره ایران و طالبان برای تسهیل گفت و گوهای افغانی به صورت‌ عام است.
شمخانی در پاسخ به اتهامات مطرح شده مبنی بر کمک نظامی به طالبان از سوی ایران هم گفت: ایران هر کجا کمک نظامی کرده آن را کتمان نکرده است ایران در عراق، سوریه و یمن کمک مستشاری کرده است. ایران هیچ نیازی به کمک تسلیحاتی در درون افغانستان ندارد سلاح هم از هر نوعی که شما بخواهید به وفور وجود دارد که قابل تامین باشد.
وی اضافه کرد: این اتهام با مشی ایران که در جهت کمک به دولت و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است همخوانی ندارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که مذاکره با طالبان آیا به این گروه مشروعیت نمی‌دهد، اظهار داشت: طالبان بخشی از مردم افغانستان است ولی همه مردم افغانستان نیست یکی از تفاوت‌های مذاکرات ایران و طالبان با آمریکا هم در همین مساله است که طالبان همه افغانستان نیست.
شمخانی درباره برنامه همکاری ایران و روسیه در افغانستان هم تصریح کرد: یکی از پایه‌های اصلی اجلاس امروز روسیه است ما با روسیه هم همکاری سیاسی داریم و هم با تروریسم مقابله می‌کنیم و هم در توانمندسازی دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم ارتباط داریم و هم دغدغه مشترکی در رابطه با ناامن سازی مرزهای مشترک از سوی آمریکا داریم

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.