قم- آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به تصویب کلیات طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی، گفت: با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده ‌است، با این کیفیت مخالفیم.

به گزارش قدس آنلاین؛  به نقل از خبر حوزه، وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانکداری، افزود: بارها گفته‌ایم گرفتن دیرکرد حرام است و نباید با حیله های شرعی آن را قانونی کرد.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: بنده ۲ هفته قبل اعلام کردم که گرفتن دیرکرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و درباره ربا بحث کردیم.

وی ادامه داد: بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل‌حل نیست.

وی ضمن بیان حرمت ربا در قرآن، با اشاره به تفسیر المیزان، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) در تفسیرشان ۲ گناه را بزرگ‌ترین گناهان ذکر کرده‌اند که یکی زیر بار استکبار رفتن و دوم رباست.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که در هفت جای قرآن نیز به موضوع ربا اشاره‌شده است، گفت: امام(ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

وی با تاکید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانکداری، بیان کرد: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آن‌ها نگران دیرکرد هستند و چقدر افراد زندگی خود را ازدست‌داده‌اند؛ البته ما به این طرح اشکالات متعدد داریم و در نامه‌ فضلا که منتشر هم شد نیز اشکالات ذکرشده است.

وی بیان کرد: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود؛ به‌هرحال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده ‌است، با این کیفیت مخالفیم.

نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات طرح بانکداری اسلامی را با ۱۳۲ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر تصویب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.