رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه این استان قطب نخست تولید گیاهان دارویی کشور است، افزود: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و شرکت‌های زیادی به این بخش ورود پیدا کرده اند.

خراسان رضوی قطب نخست تولید گیاهان دارویی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در همایش ملی و تخصصی امنیت غذایی و رونق تولید، که صبح امروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی، ۳۳۸ هزار نفر تولید کننده و حدود یک میلیون هکتار سطح زیر کشت داریم. از میان محصولات تولیدی، چهار محصول زراعی گندم، جو، زعفران و پسته، ۶۰ درصد محصولات بخش زراعی استان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در حوزه ورود تکنولوژی جدید به بخش کشاورزی، تاسال ۹۲ ضریب ورود تکنولوژی استان، ۴۲/۱ درصد بود اما در پایان سال ۹۷، این میزان به ۶۴/۱ درصد رسید. در زمینه کشت گیاهان دارویی نیز، استان ما قطب نخست تولید گیاهان دارویی کشور است. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و شرکت‌های زیادی به این بخش ورود کردند. ما به پیشرفت و توسعه گیاهان دارویی استان امیدوار هستیم. اما در بخش زراعت، مشکلاتی داریم که در ادامه عرض خواهم کرد.

اورانی تصریح کرد: باید برخی از وظایف حاکمیتی در حوزه زراعت از استان تهران به باقی استان‌ها تفویض شود. برای مثال سالانه حجم یک میلیون تن، مواد مورد مصرف کشاورزی برای استان ما، از بندر بوشهر به کشور وارد می‌شود، که برای هر تن مبلغ ۳۵۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل ایجاد می‌کند. درحالی که می‌توانیم از مرز سرخس این مواد را وارد کنیم، که هزینه‌های ما به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، ولی برای تخصیص ارز در این حوزه، باید به سراغ استان تهران برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ما مدیران اگر متوجه مسئله‌ای نشویم، حکم به انجام پذیر نبودن آن، می‌کنیم و همین امر تفاوت ما با دانشگاهیان است، بنابراین باید از تحقیقات علمی، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. اگر بخواهیم کشاورزی را به مقصد برسانیم باید تشکل‌ها را به نتیجه برسانیم و از آنها بهره ببریم.

وی افزود: اگر پنجاه نفر از افراد حاضر در جلسات، این چنینی را تولید کننده و کشاورز تشکیل دهد، می‌توان به نتایج این جلسات امیدوار بود. در فرهنگ دفاع مقدس صداقت، روحیه کار جمعی، همکاری و همراهی مردم سهم ۹۹ درصدی در پیروزی داشت. در این جنگ اقتصادی نیز همین امورات ما را کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در انتها بیان کرد: ما می‌توانیم موانع را از پیش پای کشاورزان برداریم و امنیت غذایی را برای مردم امروز و آیندگان کشور تضمین کنیم؛ به این شرط که منافع ملی را بر منافع شخصی اولویت دهیم.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.