معاون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی هزار ۸۰۸ کانون وجود دارد که هزار و ۳۶ مورد آن در سطح روستاها فعالیت دارند و در مجموع ۹۰ هزار نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان می باشند.

۹۰ هزار نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی می باشند

حجت الاسلام رحیم ولی زاده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در بردسکن گفت: ۲۶ کانون فرهنگی هنری مساجد نیز در مناطق عشایری استان  راه اندازی شده است و خوشبختانه خراسان رضوی به لحاظ تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور  رتبه اول را دارا است.

وی همچنین گفت: کانون های استان در فعالیت ها و با اجرای ۱۶ هزار و ۴۰۰ برنامه در حوزه اوقات فراغت جایگاه اول کشور را به خودش اختصاص داد.

وی با بیان اینکه در سال جاری مجوز هیچ کانون جدیدی در استان صادر نمی شود گفت: تا ساختار و ساماندهی کانون های فعلی  هیچ مجوزی صادر نخواهد شد و  از سال آینده مجوز های جدید  برای تاسیس کانون ها را صادر خواهیم کرد.  

معاون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی به اجرای طرح فهما در استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به یکسال است  که نظام فعالیتی کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور تغییر پیدا کرده است و این مهم در استان خراسان رضوی ۲۵ دی ماه  همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)  به عنوان پایتخت فهما معرفی خواهد شد.

وی اظهار داشت: فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در ۸ شاخص در حوزه قرآن و عترت، فضای مجازی، اوقات فراغت، کتاب و کتابخوانی، خلاقیت و نوآوری و دیگر مباحث فرهنگی در طرح فهما ثبت و تخصیص هر گونه اعتبار و یا تجهیزات براساس فعالیت های انجام شده در طرح فهما به کانون ها اختصاص داده می شود.

 وی بیان کرد: فعالیت های ثبت شده  براساس امتیازات  حداقل هزار تا ۲۰ هزار می باشد و خوشبختانه طی سال جاری ۷۰۰ میلیون تومان در قالب تجهیزات برای کانون ها خریداری شده است و برای سال آینده این مهم نیز ادامه دارد.

 حجت الاسلام ولی زاده افزود: از مجموع کانون های فرهنگی هنری مساجد استان  بیش از ۵۰ درصد آن به لحاظ تجهیزات  وضعیت مناسبی دارند و برخی از کانون ها که قدمت آنها به سال ۷۲ برمی گردد نیاز است که به لحاظ تجهیزات بروز رسانی شوند.

وی عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه  می بایست ۲۵ درصد از مساجد کل کشور کانون فرهنگی هنری داشته باشند که خوشبختانه این رقم در خراسان رضوی بالای ۳۰ درصد است و در برنامه ششم توسعه نیز این ۲۵ درصد نیز در استان تکمیل شده است.  

وی از تشکیل شورای سیاست گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد  در  مرکز استان و شهرستان های استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت:  ریاست این شورا در مرکز استان برعهده حضرت آیت الله علم الهدی  و دبیری آن استاندار است که در شهرستان ها رئیس آن ائمه جمعه و دبیری آن برعهده فرمانداران می باشد.

وی هدف اصلی از راه اندازی این تشکل را هماهنگی و حمایت از کانون های فرهنگی هنری و استفاده از ظرفیت های ادارات و خیران  برشمرد.

 وی داشتن اختلاف سلیقه در برخی از مساجد استان را یک مشکل در کانون ها بیان کرد و گفت:  متاسفانه برخی از ائمه جماعات مساجد  و هیات امناء  با فعالیت های کانون ها طبل مخالفت می زنند که دراین رابطه مرکز رسیدگی به امور مساجد  مکلف کرده است که  مدیر کانون ها نیز به عنوان یکی از اعضای هیات امناء مساجد  انتخاب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.