عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: طبق آنچه تعهد شده است پروژه تونل الله اکبر در شهرستان درگز باید در سال ۱۴۰۰ به طور کامل به بهره برداری برسد.

افتتاح تونل الله اکبر در سال ۱۴۰۰/ لزوم توجه دولت به توسعه جاده های مرزی

عبدالله حاتمیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  تونل الله اکبر در محور درگز - قوچان از تونل‌های بزرگ کشور است که مطالعات آن از  سال ۱۳۸۱ آغاز شده است.

وی تصریح کرد: از طریق این تونل مسیر ۱۵۰کیلومتری فعلی به ۸۵کیلومتر کاهش پیدا می کند و ۶۵کیلومتر گردنه و مسیر پر خطر را از مسیر حذف می کند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز جاده درگز به لحاظ ترانزیتی از محورهای مهم کشور محسوب می شود و حتی از حیث تعداد  تریلی های ترانزیتی از مرزهای دیگر بیشتر  است، همچنین گمرک لطف آباد یکی از مناطق صادرات محور کشور است که  در بین مناطق گمرکی و آزاد در خراسان رضوی با فاصله بسیار زیادی رتبه اول را در اختیار دارد اما به دلیل اینکه محورهای مواصلاتی درگز از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و در بیشتر موارد پایین ترین استاندارد ها را دارا می باشند قابلیت های تجاری و اقتصادی منطقه تحقق پیدا نمی کنند.

حاتمیان  با بیان اینکه تا ۴سال قبل پروژه  تونل الله اکبر دارای ردیف بودجه شهرستانی بود، اظهار کرد:  در حال حاضر این پروژه دارای ردیف بودجه ملی است و طی سال گذشته ۱۳.۵میلیارد تومان به این پروژه پرداخت شد و  امسال در حدود ۴۵میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرده است  که ۲۰میلیارد تومان آن در مرحله پرداخت قرار دارد  و برای سال ۹۹نیز دولت حدود ۵۴میلیارد برای این پروژه در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه در شرایط اقتصادی فعلی به خوبی در حال اجرای پروژه است ، ادامه داد:این پروژه به طول  ۴۲۰۰متر در سه فاز اجرا خواهد شد که فاز اول آن از شهر درگز تا دو راهی داغدار است که در حدود ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، فاز دوم از کیلومتر ۵ دو راهی داغدار تا ضلع شمالی تونل الله اکبر است که ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون داشته است و فاز سوم آن نیز هنوز شروع نشده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آنچه تعهد شده است این پروژه در سال ۱۴۰۰باید به طور کامل به پایان برسد، تصریح کرد: توسعه تونل الله اکبر نقش تاثیرگذاری بر پیشرفت اقتصادی درگز و کشور خواهد داشت و باید کشور به توسعه جاده های مرزی اهمت ویژه ای قائل شود. 

وی افزود: همچنین یک خط راه آهن بین المللی در درگز وجود دارد که یک بخش آن در گمرک لطف آباد قرار داشته که این خط راه آهن قابلیت   بسیار خوبی در توسعه تجارت و بازرگانی کشور با آسیای میانه ، چین ، روسیه و اروپا  دارد. فاز بعدی توسعه راه اهن در این منطقه راه آهن درگزبه قوچان و سپس به بجنورد و خراسان شمالی می باشد.

حاتمیان ادامه داد: درگز به عنوان یک کریدور ترانزیتی نقش موثری   در  ترانزیت کشور دارد، از این رو انتظار می رود دولت در انجام پروژه های نیمه‌تمام و مسیرهای مواصلاتی این منطقه از جمله تونل الله اکبر و  تونل گلخندان در محور حادثه‌خیز درگز - لطف‌آباد سرعت عمل داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.