وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان صادرات و واردات امسال تاکنون نشان می‌دهد در مجموع تجارت خارجی ایران از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

 وزیر اقتصاد در بوشهر: تجارت خارجی ایران از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، فرهاد دژپسند صبح امروز در  بدو ورود به بوشهر در فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران با تاکید بر سیاست‌های رونق تجارت و بنادر اظهار داشت: خوشبختانه به‌رغم همه محدودیت‌هایی که وجود دارد و به جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند تجارت خارجی ما در مجموع وضعیت قابل قبولی امسال داشته است.

وی با اشاره به صادرات 31 میلیارد دلاری تاکنون در سال جاری خاطرنشان کرد: تا 24 آبان‌ماه افزون بر 31.4 میلیارد دلار صادرات و 31.1 میلیارد دلار واردات ثبت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: میزان صادرات و واردات امسال تاکنون نشان می‌دهد در مجموع تجارت خارجی  ایران از 60 میلیارد دلار فراتر رفته است و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران  توانسته مشکلات را پشت سربگذارند و مانع شود که تحریم‌های ظالمانه به مردم فشار وارد کند.

دژپسند با اشاره به وجود رونق در بنادر خاطرنشان کرد: در بازدید از بنادر نشان می‌دهد که کشتی‌های تجاری برای تخلیه در صف انتظار قرار دارند و یکی از انتقاداتی که صورت می‌گیرد که چرا  کشتی‌ها باید در صف انتظار باشند به هر حال طبیعی بود که بر اساس برنامه‌ریزی واردات کالاهای اساسی در مبادی خودش صورت بگیرد که هیچ موقع بازار با کمبود کالاهای اساسی روبه‌رو نشود.

وی با اشاره به رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور تصریح کرد: شاید عنوان رسوب صحیح نباشد چون رسوب پس از اظهار گمرکی معنی‌دار می‌شود ولی موجودی کالا در بنادر خوشبختانه مطلوب است که بر اساس برنامه‌ریزی تلاش می‌شود که این کالاها ترخیص شود و موجودی کالاها در بنادر کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه موجودی کالاها در بنادر نسبت  به چند مدت قبل کاهش قابل توجهی یافته است افزود: چون ترخیص و بارگیری کالا در بنادر روان یافته، موجودی کالاها در بنادر کاهش یافته است.

دژپسند به  لایحه بودجه سال آینده پرداخت و بیان کرد: در بودجه سال آینده منابعی که برای جایگزینی فراهم شده بخشی از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آنها و بخشی هم باید از طریق منابع درآمدی مانند افزایش مالیات، واگذاری دارای‌های دولت و افزایش اوراق محقق می‌شود که با همه ابزارها مشکل برطرف می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل مجوزهای کسب و کار خاطرنشان کرد: مجوزهای کسب و کار در بخش‌هایی مانند واحدهای صنفی تکمیل شده و با کمترین مشکل در حال انجام  است و مابقی هم با همکاری دستگاه‌ها جلو می‌بریم و اکنون وزارت جهاد کشاورزی همه مجوزها را بارگذاری کرده و همکاران در حال بررسی هستند تا بدون مشکل عبور کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مقررات‌زدایی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یکی از اولویت‌های این وزارتخانه همین موضوع است که در یکسال گذشته مقررات‌زدایی خوبی انجام شده و در آینده نزدیک مصوبه‌ای که در 2 جلسه هیئت مقررات‌زدایی در مورد تسهیل شرایط زمین شد در آستانه ابلاغ است که اوائل هفته بعد ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.