بجنورد- معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده منطقه حفاظت شده پارک ملی «ساریگل» تنها در طی ۱۰ روز گذشته ۳ حادثه غم انگیز را تجربه کرده است که این حوادث از ابتدای سال تاکنون جان ۶ نفر از افراد محلی را گرفته است.

معدن ممنوعه «آلبلاغ اسفراین» قربانگاه حفاران محلی/کارگرانی که مرگ استخراج می کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است کشف یک معدن سرب و روی در این منطقه که هنوز استخراج آن توسط دولت و یا سازمان معادن آغاز نشده است افراد محلی را بر آن داشته تا به صورت غیر مجاز به این معدن هجوم آورده و به صورت سنتی و غیر مجاز از ان سنگ استخراج کنند.

اگر چه که از اواخر اردیبهشت ماه امسال با ورود شورای تامین خراسان شمالی این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.

بسیاری از مردم محلی که به قصد تهیه لقمه نانی دست به حفاری غیر مجاز و البته خطرناک در محدوده این معدن می زنند تاکنون به دلیل ریزش تونل های حفر شده و یا پرت شدن از ارتفاعات جان خود را از دست داده و یا زخمی شده اند.

گفتنی است ریزش تونل های حفر شده غیر مجاز از ابتدای سال تاکنون جان ۶ نفر از افراد محلی را گرفته و با وجود این حوادث هنوز اقدام جدی برای حفاظت ازاین منطقه توسط نیرو های انتظامی و یا سایر متولیان امر صورت نپذیرفته است.

 فقط در ماه جاری، سه حادثه  در فاصله کمتر از ۱۰ روز  از یکدیگر در این معدن بر اثر ریزش تونل های دستی حفر شده از سوی برداشت کنندگان غیرمجاز، رخ داده و هر سه موجب جان باختن یا مصدومیت شماری از افراد شده است.

گفتنی است مردم محلی با استفاده از قاطر و الاغ  سنگ های معدنی استخراج شده را به روستاهای نزدیک از جمله «پرکانلو» و« برسطو» حمل کرده  و هنگامی که به اندازه یک کامیون رسید به دلالان می فرشوند و سپس این سنگ های معدنی به کارخانه‌ای در زنجان منتقل می شوند.

سوالات مردم

اما سوالی که برای بسیاری از مخاطبان بی پاسخ مانده است این موضوع است که اگر این معدن دارای ارزش اقتصادی است چرا از آن بهره برداری نمی شود؟ اگر این معدن قرار نیست که بهره برداری از آن صورت بپذیرد چرا به افراد محلی واگذار نمی شود و اصلا مسئول حفاظت از این معدن با چه سازمانی است؟ چگونه به همین راحتی برخی افراد سنگ های استخراج شده را با کامیون از این استان خارج می کنند و هیچ مقامی قدرت بازدارندگی ندارد؟ و تا چه زمانی باید شاهد کشته شدن مردم در این معدن باشیم ؟

پاسخ مسئولان

در این راستا معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می گوید:  حفظ این معدن بر عهده محیط زیست است و این اداره کل تمام امکانات از جمله محیط بان را در اختیار دارد و باید از برداشت‌های غیر مجاز این معدن جلوگیری کند.

رضا زاده بیان می کند: با اداره کل محیط زیست بارها مکاتبه کردیم تا این منطقه را از منطقه حفاظت شده آزاد کند تا بتوانیم  آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کنیم  تا بتوان از برداشت‌های غیر مجاز آن جلوگیری کرد.

صنعت و معدن اعلام جرم کند

مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در این رابطه توضیح می دهد: طبق ماده ۱۹ قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه‌ای اعلام جرم کند.

علی اصغر مطهری، اظهار می کند: تاکنون ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابجایی غیر مجاز ماده معدنی با کوله پشتی و الاغ می‌کردند دستگیر و تحویل مراجع قضائی دادیم و علاوه بر آن ۱۰۰ رأس الاغ نیز طی گشت زنی‌های محیط بانان این اداره کل توقیف شده اند اما این علاج واقعه نیست!

ضرب الاجل ضربی نداشت

با افزایش حوادث و شمار جانباختگان معدن آلبلاغ  درماه های اخیر شورای تامین شهرستان مصوب کرد تا صنعت و معدن خراسان شمالی تونلهای حفر شده در این منطقه را برای جلوگیری از تکرار حوادث  تخریب کند اما با اجرایی نشدن این مصوبه  از سوی صنعت و معدن  دادستان  شهرستان اسفرین علیه محیط زیست و صنعت  ومعدن اعلام جرم کرد.

واکنش ها به افزایش شمار کشته شدگان در معدن آلبلاغ  با انتقاد تند امام جمعه اسفراین نیز منجر شده است.

تشکیل تیم حفاظتی

گفتنی است در همین حال فرماندار اسفرین از تشکیل یک تیم حفاظتی برای جلوگیری از هجوم مردم به این معدن خبر می دهد.

طاهر رستمی اظهار می کند: تیم حفاظتی از سه هفته آینده کار محافظت از محدوده معدن آلبلاغ را تا پایان زمان مطالعه و اکتشافات اولیه  انجام خواهد داد اما تا زمان حضور تیم حفاظتی، کار حفاظت از  این منطقه  بر اساس مصوبات پیشین  شورای تامین به طور مشترک بر عهده ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی است.

وی می افزاید: اولویت ما اکنون بحث حفاظت است و با مساعد شدن هوا در این منطقه کار مطالعه و اکتشاف اولیه در این منطقه آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.