مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با تولید حدود ۲۶ هزار تن گیاه دارویی، این استان به قطب تولید این محصول در کشور تبدیل شده است.

خراسان رضوی قطب تولید گیاهان دارویی کشور

به گزارش قدس آنلاین،  محمدرضا اورانی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همایش ملی گیاهان دارویی در کاشمر با بیان اینکه باید در توسعه کشت گیاهان دارویی به تمام نیازها توجه شود، گفت: مشکلی که به صورت رفتاری در بخش کشاورزی داریم همین است که وقتی برای تولید محصولی براساس مصرف استان سقف تعیین می‌شود کشاورزان بیش از آن کشت می‌کنند.

او تصریح کرد: باید در انتخاب نوع و سطح کشت همه به هم کمک کنیم، زیرا الان در زمینه زعفران با ماشین آلات کشت کردیم، اما باید با دست جمع‌آوری و تمیز ‌شود که روزانه نزدیک به ۳۷۲ هزار کارگر و نیروی کار می‌ خواهد بنابراین در این سطح شدنی نیست.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در توسعه کشت گیاهان دارویی در ابتدای راه قرار داریم و باید سطحی را انتخاب کنیم که بتوانیم کارگر مورد نیاز را تامین کنیم.

اورانی از کشاورزان و تولید کنندگان خواست هر نوع گیاه دارویی که برای کشت انتخاب می‌ کنند ابتدا به فکر آب مورد نیاز و زمینی که اختصاص می‌دهند باشند، زیرا باید زمین از نظر اکولوژیکی متناسب با گیاه دارویی مورد نظر باشد.

او تصریح کرد: در اولین گام نیاز به تربیت نیروی ماهر است و باید سازمان نظام مهندسی، مدیران جهاد کشاورزی در هر شهرستان کارشناسان با انگیزه را شناسایی کنند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حوزه گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی به تعداد انگشتان دست متخصص نداریم، به همین خاطر ابتدا باید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص همزمان با توسعه کشت همت کند.

اورانی افزود: باید بیمه محصولات گیاهان دارویی را در لیست گیاهان تحت پوشش بیاوریم، همچنین ضروری است تعاونی تولید و بازاریابی گیاهان دارویی تشکیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.