احسان علیخانی قرار است در اولین شب میهمان برنامه رضا رشیدپور شود؛ علی پروین و اکبر عبدی هم با یلدای شبکه پنج سیما گفت‌وگو می‌کنند.

همه چیز درباره ویژه برنامه‌های شب یلدا در رادیو و تلویزیون

قدس آنلاین: "دورهمی" یلدایی شبکه نسیم برپا است، برنامه‌ای که بعد از غیبت چند ماهه با پایان پاییز ۱۳۹۸ به آنتن برمی‌گردد و فردا شنبه روی آنتن خواهد رفت. گفته می‌شود سروش صحت، کامبیز دیرباز، محمدرضا علیمردانی و پژمان بازغی در جمع میهمانان ویژه برنامه "دورهمی" خواهند بود.

همچنین از امشب "شب آرام" شبکه سه با اجرای رضا رشیدپور پخش می‌شود که اولین شگفتانه‌اش حضور احسان علیخانی به عنوان مهمان برنامه‌اش است؛ این برنامه روزهای جمعه و شنبه روی آنتن می‌روند.

شبکه یک قرار است با ویژه‌برنامه "فرمول یک" را با اجرای علی ضیاء به استقبال این شب برود؛ این برنامه هم همچون "شب آرام" دو قسمته است و جمعه و شنبه روی آنتن می‌رود. در نخستین قسمت از این ویژه برنامه، علی صادقی میهمان "فرمول یک" می‌شود. همچنین در این قسمت جواد انصافی بازیگر شخصیت عبدلی و پیشکسوت سیاه بازی به یلدای شبکه یک می‌آید. عمو قناد دیگر مهمان شب یلدای این ویژه‌برنامه است و مصطفی راغب خواننده نیز در این برنامه به اجرای موسیقی می‌پردازد و چهره‌های دیگری نیز به برنامه خواهند آمد. البته چهره‌های مردمی هم در شب یلدا، میهمانان دیگر شبکه یک خواهند بود. ویژه برنامه شب یلدا "فرمول یک" جمعه شب ساعت ۲۳ به مدت سه ساعت روی آنتن خواهد رفت.

شبکه ۲ هم ویژه‌برنامه‌ای با نام "روشن‌ترین شب" را به مدت سه شب از فردا روی آنتن می‌رود که قرار است محمد سلوکی اجرای آن را برعهده بگیرد.

برنامه ویژه شبکه پنج هم "ورزشگاه" است؛ برنامه‌ای که به تعبیر پژمان ماندگاری تهیه‌کننده‌اش یلدای ورزشی امسال تلویزیون است و با بقیه برنامه‌ها تفاوت می‌کند. بهداد سلیمی، مهران رجبی، مادر شهید مدافع حرم "دهقان"، سحر زکریا، بازیکن مطرح استقلال و پرسپولیس،‌ حمید گودرزی، دو ورزشکار مطرح خانم و گفت‌وگویی با اکبر عبدی و علی پروین را مخاطبان از این ویژه‌برنامه خواهند دید.

البته در کنار آیتم‌های ضبط شده و حضور خواننده‌های محلی، محمد دلاوری مجری تلویزیون که چندی در بیمارستان به سر می‌برد هم میهمان دیگر یلدای ورزشی شبکه پنج سیما خواهد بود.

در کنار مجری ثابت "ورزشگاه" که حافظ کاظم‌زاده است و هیراد حاتمی هم این برنامه را اجرا می‌کند. احمدرضا موسوی در "ورزشگاه" استندآپ کمدی می‌کند.

البته در این میان شبکه چهار سیما دست به ابتکارعملی زد و برنامه‌ای به نام "انار و برف" را با اجرای سه بازیگر پیشکسوت خانم، برای روز شنبه ۳۰ آذرماه تدارک دید؛ جایی که آنتن در اختیار رابعه مدنی، آفرین عبیسی و صدیقه کیانفر برای اجرا قرار می‌گیرد تا آنها خاطراتشان را در شب یلدا روایت کنند.

نقالی‌گری و شاهنامه‌خوانی کودکان به صورت زنده در استودیو، میز شعر با اجرای محمد اکرامی‌فر و اجرای موسیقی با اشکان کانگری از خوانندگان جوان کشورمان از دیگر بخش‌های ویژه برنامه یلدایی شبکه چهار با عنوان "انار و برف" است.

یلدایی‌های تلویزیون برای ایرانیان خارج از کشور 

جمع ایرانی" شنبه ۳۰ آذر ماه برابر با ۲۱ دسامبر ، تصمیم دارد تا یلدای به یاد ماندنی را برای بینندگان شبکه جهانی جام جم به تصویر بکشد، بر همین اساس از بزرگان ادب و هنر و جمعی از سالمندان عزیز وطن دعوت کرده تا همه ، در کنار هم خاطره‌ساز شوند.

در این شب الهامی، از اساتید ادبیات فارسی مهمان برنامه است و حافظ‌خوانی می‌مند و همچنین غلامحسین مراقبی در خصوص جایگاه و فلسفه گرامیداشت شب یلدا در فرهنگ ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد.

در ادامه عبدالرسول کارگشا از خوانندگان سنتی کشور به همراه گروه نوازندگان، قطعاتی به صورت زنده اجرا می‌کنند.

دعوت از گروه کر سالمندان، با حضور مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها، اجرای زنده قطعات دلنشین فرهنگ لری توسط گروه بزرگ موسیقی لری و اجرای شهرام زندی بخش‌های دیگری از این برنامه است.

"جمع ایرانی" با تهیه‌کنندگی امیر عباس حدسنی، در شب یلدا به صورت ویژه و با بیش از دو ساعت و نیم برنامه زنده در ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه به وقت تهران برابر با ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه به وقت وین، ۱۲:۱۵ دقیقه به وقت مرکز آمریکا و ۰۵:۴۵ دقیقه به وقت سیدنی از جام جم پخش می‌شود.

تدارک رادیو فرهنگ برای شب یلدا 

همزمان با فرارسیدن شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال نامیده می‌شود، شبکه رادیویی فرهنگ ویژه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است.

ویژه برنامه "شب انار" شنبه ۳۰ آذر از ساعت ۲۱ تا ۲۴ برنامه‌ای شاد و مفرح دارد که با تکیه بر فرهنگ و سنت ایرانی در شب یلدا تدارک دیده شده است.

در این برنامه بخش‌های متنوعی از جمله تفال به حافظ، قصه‌گویی و نقالی و شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی سنتی و پاپ در نظر گرفته شده است رادیو فرهنگ در این برنامه با فال و انار همراه شنوندگان می‌شود.

"چهارباغ" یکی دیگر از این برنامه‌ها است که در این شب ساعت ۲۴ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود، شعرخوانی مخاطبان و شعرا، موسیقی و ترانه‌خوانی و شاعرانه‌ها در "دریای جان" از بخش های مختلف این برنامه است.

همچنین از ساعت ۰۱:۴۵ پاییز خوانی این شبکه جای خود را به اشعار زمستانی می‌دهد و شب شعری با یلدا مهمان خانه شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود.

برنامه "صبح به وقت فرهنگ" که شنبه ۳۰ آذرماه روی آنتن می‌رود نیز به سراغ موضوع یلدا رفته و از مردم سوال شده که معمولاً شب یلدا کجا می‌روند و چه می‌کنند؟ این برنامه نیز ساعت ۰۶:۳۰ صبح پخش می‌شود.

برنامه "هفت کوچه" نیز در همین روز ساعت ۹ صبح در اجرای مشترکی با مرکز سیستان و بلوچستان از شب یلدای زاهدانی‌ها می‌گوید و در برنامه "مجله نیمروز" نیز ساعت ۰۱:۳۰ تاریخچه شب یلدا بیان می‌شود.

همچنین برنامه "ترانه باران"‌ که هرروز ساعت ۱۲:۳۰ با موضوع فرهنگ و آداب و رسوم پخش می‌شود شنبه با موضوع آداب شب یلدا در گوشه‌گوشه کشورمان روی آنتن می‌رود. این برنامه با پرداختن به فرهنگ اقوام مختلف، لهجه‌های مختلف، موسیقی‌های مختلف نواحی ایران و همه آنچه که مربوط به سراسر ایران است، نشانه‌ای از وحدت ملی و زندگی صلح آمیز اقوام ایران است.

علاقه‌مندان می‌توانند روی موج اف.ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و یا موج ای.ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز با رادیو فرهنگ همراه شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام.باتشکر از برنامه خوبتان می خواستم یه‌ دوبیتی تقدیم‌برنامه شما کنم. شب یلدا شب طولانی سال/نشستن پای کرسی باکهن سال/گرفتن درس عبرت از زمانه/زمردان غیور وجاودانه/----قدرت الله غلامی (عارف)از اصفهان شهر دیزیچه
  • احمد ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام خسته نباشی به برنامه خوبتون ..فقط این اپلکیشن ستاره یک هرکاری میکنم نصب نمیشه کد میاد فقط نصب نمیشه دویست بار امتحان کردم لطفا پیگیرکنید