رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اکتفا و راضی شدن به مزیت نسبی در حوزه ترانزیت منجر به این می‌شود که گوی رقابت‌ها را به رقبای منطقه‌ای واگذار کنیم و از گردونه خارج شویم.

اکتفا به مزیت نسبی ترانزیت، گوی رقابت را به رقبای منطقه‌ای واگذار می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان یزدی روز گذشته، ۲۸ آذرماه، در همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان، اظهار کرد: جای بسی مباهات است که توانستیم برای اولین بار همایشی در سطح ملی در حوزه یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی تحت نام ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی برگزار کنیم.

وی افزود: گرچه با توجه به جایگاه ارزشمند و موقعیت ممتاز ترانزیت کشور و حضور بیش از ۱۲۰۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی ترانزیت میلیون‌ها تن کالا در سال، برگزاری چنین همایشی در طول سال‌های گذشته ضرورت بوده‌ که مغفول مانده، اما اینک برگزاری اولین همایش ملی می‌تواند آغازی باشد که طی سال‌های آینده‌ متولیان، دست‌اندرکاران و فعالان بخش خصوصی این حوزه در برگزاری چنین همایشی که در توسعه و افزایش ترانزیت تاثیر به سزایی دارد، برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.

زمانیان یزدی با بیان اینکه تاثیر مزیت جغرافیای سیاسی در حوزه ترانزیت نسبی است، نه مطلق، عنوان کرد: چنانچه با اتخاذ سیاست‌هایی این مزیت نسبی به مزیت رقابتی بدل نشود، تاثیرگذاری خود را به مرور از دست خواهد داد و نهایتا محکوم به حذف خواهد شد. امروزه کشورهای منطقه با تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و برگزاری همایش‌ها و سمینارها در حال ایجاد مزیت‌های رقابتی و نهادینه‌سازی آنها در حوزه‌های حمل ونقل و ترانزیت هستند و انواع مشوق‌ها و تسهیلات را برای رونق این صنعت تاثیرگذار در اقتصاد وضع می‌کنند.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: اکتفا و راضی شدن به مزیت نسبی در حوزه ترانزیت منجر به این خواهد شد که گوی رقابت‌ها را به رقبای منطقه‌ای واگذار کنیم و از گردونه خارج شویم. تلاش‌های رقبای منطقه‌ای برای کامیابی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با هدف و نیت اقتصادی است اما نیت هرچه باشد نهایتا منجر به کاهش توان رقابت‌پذیری ما در ترانزیت خواهد بود. چه باید کرد که در این وضعیت همچنان سلامت باشیم؟ با نگاه به داخل کشور می‌توان تاثیرگذاران متعددی را برشمرد که بر جریان ترانزیت و رونق و سرعت آن اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه حضور تاثیرگذاران در حوزه حمل و نقل بین‌المللی یقینا با آفت‌هایی همراه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که به جان ترانزیت افتاده، نگاه بخشی به منافع ترانزیت است، به نحوی که اگر ترانزیت مغایر و تهدیدکننده اهداف سازمانی هر بخش باشد، خروجی آن ایجاد اختلال در مسیر ترانزیت است. اعمال سلیقه شخصی مسئولان در نهادهای مختلف بر فرایندهای حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و وجود تضاد در نظرات، مانعی جدی برای نقش‌آفرینان در حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت است. نکاه امنیتی به ترانزیت از دیگر چالش‌هایی بوده که جریان ترانزیت در کشور ما با آن روبه‌رو است.

زمانیان یزدی اضافه کرد: به واسطه شرایط منطقه لازم است تا کنترل‌هایی برای عبور کالا از کشور اعمال شود اما باید توجه داشت که اعمال نظرات و کنترل موجب کندی و توقف و افزایش هزینه‌های ترانزیت نگردد. امروز که تحریم‌ها در جریان ترانزیت مشکلاتی ایجاد کرده، لازم است بیش از پیش و با اتخاذ سیاست‌های یکپارچه فرابخشی و تدوین نقشه‌های راه کلان برای رفتار با ترانزیت گره‌گشای مسایل حوزه ترانزیت باشیم.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری این همایش دست یافتن به نقشه‌های راه کلان برای رونق و افزایش میزان ترانزیت بوده که در چهار محور تعریف شده با حضور اساتید دانشگاه، دولتمردان و فعالان بخش خصوصی در پنل‌های چهارگانه همایش مورد بررسی قرار گرفته است. از مقامات و مدیران دولتی گله‌مندیم که علیرغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده قبلی و ارسال دعوتنامه شاهد حضور آنها در این همایش نیستیم. امیدواریم اهمیت این همایش برای آنها نیز مشخص شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.