عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تأکیدات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بالا رفتن آگاهی مردم در ارتباط با گذشته مسلمانان و توانایی‌های آنها است، بخش دوم نیز در ارتباط با چگونگی مقابله با دشمنان است.

ضرورت آگاهی و توجه مسلمانان به گذشته پر افتخار خود

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از آستان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل و ایده‌پردازی بزم اندیشه با موضوع فرهنگ در گام دوم و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل تالار همایش مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر گفته سیاحان و جهانگردان غرب و شرق در قرن‌های گذشته کشورهای اسلامی مرکز ثروت و علم بوده اند، اساتید دانشگاه‌های کمبریج و نظایر آنها شیوه تدریس خود را از دانشگاه‎‌های اسلامی تقلید کرده اند.
وی تصریح کرد: برخی از دانشجویان آنها برای درس خواندن به کشورهای اسلامی آمده بودند، به گفته یکی از اساتید دانشگاه کمبریج معماری‌های موجود در کشور آن ها برگرفته از کشورهای اسلامی است، در بسیاری از جنگ‌های صلیبی کشورهای اسلامی پیروز می‌شدند، بسیاری اوقات غربی‌ها از مسلمانان الگو می‌گرفتند و آنها را به قتل می‌رساندند تا اثر را به نام خود ثبت کنند.
وی تصریح کرد: دریا نوردی و تجارت جهانی را مسلمانان آغاز کردند، غربی‌ها و اروپایی‌ها از گرد بودن زمین و وجود افرادی در پشت این کره خاکی اطلاعی نداشتند، آنها با کشورهای مختلفی آشنا شدند و پس از آن به دنبال برقراری ارتباط با ما بودند، اروپایی‌ها برخی از حیوانات را نمی‌شناختند؛ این در حالی است که مسلمانان تمام حیوانات موجود در جهان را دسته بندی کرده بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از افراد آداب و رسوم ملت‌های مسلمان و مدل‌های لباس آنها را تقلید می‌کردند، اروپایی‌ها با سلاح گرم آشنا نبودند و نخستین مرتبه در جنگ‌های صلیبی با آن آشنا شدند، مسلمانان به غربی‌ها روش تجارت را آموختند، آنها ریاضیات را وارد جهان کردند و به دنیا آموختند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از گام‌های موسیقی در غرب از موسیقی‌های ایرانی تقلید می‌شد، در ارتباط با دکور خانه و ظرف‌های غذا نیز غربی‌ها تحت تأثیر مسلمانان قرار گرفتند، خیابان‌های اصلی شهرهای اسلامی آفتابگیر داشتند، در زمان گذشته تنها یک کتابخانه در پاریس وجود داشت که بخش کمی از کتاب‌ها علمی بودند.

رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد: ناوگان بازرگانی مسلمانان دارای بالغ بر هزار کشتی بازرگانی بود، همچنین بیش از ۱۰۰ بندر تجاری بزرگ در پنج قاره اسلامی وجود داشت، رنسانس از جنوب آغاز شد؛ چرا که ایتالیا و این کشورها اوایل اسلامی بودند.

وی اظهار داشت: در کشورهای اسلامی سازمان عظیم پستی به وجود آمده بود که نامه‌های مردم را جا به ‌جا می‌کردند، غربی‌ها توانایی ساخت یک سوم از کشتی‌های ما را نداشتند، همچنین آنها کشتی‌های خود را به نقاط دوردست نمی‌فرستادند؛ چرا که مقصد را گم می‌کردند اما ایرانیان برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کتاب‌های متعددی در ارتباط با علم زراعت وجود داشت و انواع خاک در این کتاب‌ها معرفی می شد، طریقه کشت ۵۰۰ نوع گیاه جدید، علائم بیماری گیاهان و راه علاج آنها نیز در این کتاب‌ها نوشته شده بود، علوم جدید و قدیم و همچنین بسیاری از کارهای غربی توسط مسلمانان آغاز شد.

رحیم پور گفت: پزشکی مدیون تمدن اسلامی است و حوزه ریاضیات توسط مسلمانان ابداع شد، یکی از تأکیدات بیانیه گام دوم بالا رفتن آگاهی مردم در ارتباط با گذشته مسلمانان و توانایی‌های آنها است، بخش دوم نیز در ارتباط با چگونگی مقابله با دشمنان است.

وی تصریح کرد: انقلاب فرهنگی بزرگ در کل جهان رخ داد و فرهنگ معجزه ماست، تمامی آموزه‌ها توسط امامان و پیامبران محقق شد، فرهنگ‌های جاافتاده کنونی ضرب دست امامان بود، مانند سنگی که کسی در آب می‌اندازند و موج‌های زیادی پس از آن ایجاد می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.