امیرعلی ابوالفتح گفت: همانگونه که دیدار آقای آبه از تهران تأثیری بر روابط ایران وامریکا برجای نگذاشت، سفر آقای روحانی نیز تغییری در روند مذکور بر جای نمی‌گذارد.

رسانه‌ها دربارۀ سفر رئیس جمهور به ژاپن انتظارات غیر واقعی ایجاد کرده‌اند

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص هدف سفر آقای روحانی به ژاپن گفت: سفر آقای روحانی به ژاپن را می‌توان از منظر تداوم روابط دو جانبه دو کشور مورد نقد و بررسی قرار داد چرا که هدف از این سفر بررسی روابط بین دو کشور ایران و ژاپن بوده است. دیدارهایی در این سطح که با حضور مقامات بلند پایه انجام می‌شود، مقامات ارشد دو کشور تلاش می‌کنند تا روابط دو کشور را در کلیه سطوح سیاسی، سرمایه گذاری و اقتصادی تقویت کنند. ارتباط با ژاپن به عنوان کشوری صنعتی و پیشرفته  وعقد تفاهم نامه‌هایی در زمینه همکاریهای علمی و صنعتی حائز اهمیت است.

وی دراین باره افزود: هر چند سفر آقای روحانی به ژاپن با چنین اهدافی تنظیم شده است اما حساسیت موضوع برجام و تنش های بین ایران و آمریکا که موضوع مهمی برای اکثر کشورهای جهان، بخصوص کشورهایی که بیش از دیگران به امنیت  و انرژی درخلیج فارس وابسته هستند؛ موجب شده تا سفر آقای آبه به ایران یا سفر آقای روحانی به ژاپن تلاشی در راستای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلقی شود.

کارشناس مسائل آمریکا تصریج نمود: نه تنها آقای آبه شینزو بلکه برخی از مقامات کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان و کشورهای اروپایی چون فرانسه درصدد کاهش تنش میان ایران و آمریکا بوده‌اند. بی‌تردید مشکل ایران و آمریکا را نمی‌توان به فقدان میانجی نسبت داد؛ چرا که مواضع و خواسته‌های ایران و آمریکا کاملاً روشن و آشکار است؛ در عین حال در چهل سال گذشته سفارت سوئیس به عنوان کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا رد و بدل کننده پیام های دو کشور بوده است، لذا بنابراین نمی‌توان انتظار داشت مشکل ایران و آمریکا از طریق میانجری گری‌ها یا پا درمیانی رهبران کشورها حل شود؛ هر چند در برخی جهات می‌تواند کمک کننده باشد اما به این معنا نیست که سفرهای رهبران کشورها به ایران الزاما به دنبال باز کردن گره ارتباطی بین ایران و آمریکاست.

ابوالفتح گفت: همانگونه که دیدار آقای آبه از تهران تاثیری بر روابط ایران وامریکا برجای نگذاشت، سفر آقای روحانی نیز تغییری در روند مذکور بر جای نمی‌گذارد. مشاهده کردیم حتی حضورهمزمان آقای روحانی و آقای ترامپ در یک ساختمان به فاصله چند متر هم نتوانست گشایشی بین دو کشور ایجاد کند؛ قطعاً هنگامی که حضور همزمان روسای ایران و آمریکا در سازمان ملل نتواند به حل مسائل فی مابین دو کشور کمک کند، نمی‌توان  انتظار داشت سفر آقای روجانی به توکیو یا بالعکس  بتواند حلال مشکلات باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  آنچه این روزها بر این مسأله تاکید می‌کند انتظارات غیر واقعی است که رسانه‌ها از  سفر آقای روحانی به ژاپن ایجاد کرده‌اند. همانطور که سفر وزیر خارجه عمان به تهران یا مکالمه تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور فرانسه موجب به انتشار چنین اخباری توسط رسانه‌ها می‌شود؛ اما آنچه به عنوان تلاش برای حل مسائل بین  ایران و آمریکا صورت گرفته اعم از رایزنی در دیدارها و سفرها دور از انتظار و نتیجه بخش نبوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.