شاید خیلی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که تجملات به حوزه کودک هم وارد شده و این مساله می‌تواند بسیار آسیب زا باشد.

نوزادانی که لاکچری به دنیا می آیند/ پستونک طلا چقدر در پرورش نوزادان اثرگذار است؟

به گزارش قدس آنلاین، آیا نوزادانی که با شرایط لاکچری به دنیا می‌آیند، حتی عکس جنینی آن‌ها قاب طلا گرفته می‌شود و پس از تولد عکس نوزادی آن‌ها و حتی رد پایشان قاب طلا گرفته می‌شود و یا پستونک طلا آویزه‌ی گردن آن‌ها می‌شود نشان دهنده شخصیت آنهاست؟ آیا چنین رفتارهای تجملاتی در آینده طلایی آن‌ها تاثیرگذار است؟

  

رد پای طلا

در این رابطه با یک خانواده‌ی متمکن و سرمایه دار مشهدی گفت  وگو می کنیم تا ببینیم نظر آن‌ها در این مورد چیست؟

 مادر این خانواده می‌گوید: با توجه به فرهنگ خانواده‌ای که در آن پرورش یافتم هزینه‌های گزاف و میلیونی از شب عروسی گرفته تا سیسمونی جشن‌های فرمالیته میلیونی کاملا امری طبیعی  است.

او بیان می‌کند:  من به عنوان مادر خانواده و یک عضو تاثیرگزار در رشد و تربیت فرزندانم از همان ابتدا تصمیم به سنت شکنی در مورد بدعت‌هایی گذاشتم که هیچ پایه و اساس عقلانی نداشت و صرفا جهت چشم و هم چشمی  انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه مهم‌تر از گرفتن پستونک طلا و یا اثر پا طلا روی دیوار مباحث تربیتی است افزود: بیش از آنکه به جشن‌های میلیونی همچون تعیین جنسیت فرزند، و جشن پاگرفتن، دندونی، جشن اولین صدا  بها دهم کتاب تربیتی و سی دی‌های آموزشی و تربیتی را در سبد خرید منزل قرار می‌دهم.

البته مصاحبه گرفتن از فرزند این خانواده که از همان ابتدای تولد درخوان ناز نعمت پرورش یافته و با بصیرت مادرش یکی از شاگردان ممتاز مدرسه است هم خالی از لطف نیست.

فرزند ۱۵ ساله این خانواده‌  متمکن مشهدی  می‌گوید: احساس می‌کنم با دختران همسن و سال خودم در فامیل فرق دارم و این تفاوت حاصل بینشی است که از زندگی کسب کرده ام.

او می‌گوید: دختران همسن و سال من در فامیل به هر بهانه‌ای جشن‌های میلیونی می‌گیرند و هدایای با هزینه‌های بالا می‌خرند، ولی من نیازی به دیده شدن ندارم، چون در درونم به اندازه‌ کافی بزرگ هستم.

او تصریح می‌کند: با اینکه در خانواده‌ای با سطح مالی بسیار بالا بزرگ شده ام، ولی به یاد ندارم لباسی خرید کرده باشم که از سطح متعارف جامعه خیلی بالاتر بوده و یا خواسته باشم از آداب و رسوم و چشم و هم چشمی فامیلی نوعا الگوبرداری کنم.

او می‌گوید: مادرم از همان ابتدا با سنت شکنی و آداب و رسوم‌های غلط ما را با فرهنگ اهل بیت پرورش داده است.

  

 والدین تجملگرا

حلاج، روانشناس بالینی می گوید: رفتارهای تجمل گرایانه والدین در قبال کودکان در سرنوشت و آینده آن‌ها تاثیر گذاراست.

او تصریح می کند: رفتارهای تجمل گرایانه مانند طلا کردن عکس سونوگرافی، رد پای طلای نوزاد، تصویر طلای کودک و پستونک طلا همگی ناظر بر آمال و آرزوها و عقده‌های درونی والدین در قالب این موارد است.

روانشناس بالینی می گوید: چنین اقداماتی نه تنها هیچ تاثیری بر شخصیت و روان و حتی تربیت کودک ندارد که بسیار مخرب هم خواهد بود.

حلاج می افزاید: اینکه هر فرد می خواهد به صورت متمایز از دیگران باشد کاملا طبیعی است، اما اینکه خواسته باشند از طریق فرزندش توجهات را جلب کنند به روان بنه خانواده بر می‌گردد.

روانشناس بالینی می گوید: وقتی در دوران کودکی توجه افراطی می‌شود فرد در بزرگسالی با کمترین توجه و تایید محیط دچار سرخوردگی می‌شود و همیشه از جامع اطراف خودش انتظارات و توقعات بیجا داردکه این مساله حتی در ازدواج او هم مشکل ایجاد می‌کند.

حلاج گفت: چنین کودکی هیچ موقع باهوش نمی‌شوند، زیرا هیچ نیازی به تطبیق خود با محیط نمی‌بینند.

نذر طلا

حجت السلام مهدی نظر نژاد کارشناس مذهبی در مورد نذر طلا می‌گوید: خرید کالاهایی همچون پستونک طلا و یا شیشه شیر طلا و یا اثر پا طلا جزء تجملات و تشریفات است و قطعا مورد تایید اهل بیت  نیست.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: فرهنگ ساده زیستی را از کودکی آموزش دهیم تا انشالله در آینده شاهد کودکان متوقع نباشیم.

پیروی از فرهنگ غلط

باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد می گوید: متاسفانه فرهنگ غلطی است که مردم اینگونه از مصارف طلا جهت پیشبرد چشم و هم چشمی  استفاده می‌کنند.

او تصریح می کند: بعضی خانواده‌ها علاوه بر پستونک طلا از شیشه شیر طلا هم برای سیسمونی نوزادان استفاده می‌کنند البته فرهنگ مصرف گرایی و تجملات مذموم است، اما چون با استقبال مردمی مواجه می‌شود طلافروشان هم به این حوزه‌ها روی می‌آورند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد می گوید: گاها در خانواده‌ها دیده می‌شود نذر طلا هم می‌کنند به این صورت که برای فرزندان نذر می‌کنند اگر تا سن سه تا پنج سالگی سالم و سلامت ماندند به وزن موهای فرزندشان طلا صدقه می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.