مهندسان کارخانه آلومنیوم جنوب که پس از دو ماه اعتصاب غذا، اکنون ده روز است در تجمع به سر برده و از ورود آنها به کارخانه ممانعت شده است، معتقدند تمام عجله‌ها برای افتتاح شتابزده این کارخانه با حضور رئیس‌جمهور تا پیش از انتخابات، با اهداف سیاسی است.

رئیس‌جمهور مراقب افتتاح نمایشی آلومینیوم جنوب باشد/ بوگاتی را با پراید مقایسه می‌کنند!

قدس آنلاین: به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، چندی پیش تعدادی از متخصصان و مهندسان «سالکو» که با نام «آلومینیوم جنوب» در شهرستان لامِرد فارس در حال احداث است، با ثبت سوژه‌ای در سامانه مردمی «فارس من» خواستار پیگیری خبرگزاری فارس درباره مشکلات این کارخانه و شائبه افتتاح زودهنگام آن با اهداف سیاسی شدند. 

در این کمپین که بیش از 600 نفر آن را امضاء کرده و از آن حمایت کرده‌اند، آمده است: «یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های در حال ساخت کشور، کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد (جنوب فارس) است. این پروژه این روزها حال خوشی ندارد، اما در این ناخوش‌احوالی هستند کسانی که سیاست را بر همه‌چیز ترجیح داده و می‌خواهند هرطورشده آن را تا قبل از انتخابات مجلس افتتاح کنند. جالب آنکه برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود می‌خواهند پای رییس‌جمهور را هم به این بازی باز کنند و با استفاده از نفوذ خود در هیئت دولت در تلاش‌اند تا این افتتاح نمایشی بدست حجت‌الاسلام روحانی انجام شود. اما بنظر می‌رسد این افتتاح تنها برای چند روز خواهد بود و بعد از انتخابات، مشکلات عدیده باعث تعطیلی کارخانه خواهد شد.»

در ادامه این کمپین می‌خوانیم: «اکنون دو سال از جذب ۹۰ نفر از بهترین مهندسان و نیروهای نخبه در این کارخانه می‌گذرد، اما عدم توجه به وضعیت معیشتی و حقوقی و مسکن این افراد که موتور محرکه کارخانه خواهند بود، همچنان ادامه دارد. نیروگاهی که قرار بود برق کارخانه را تأمین کند و همزمان با آلومینیوم توسط شرکت شانگهایالکتریک ساخته شود، حتی هنوز از زمین سر درنیاورده! این در حالی است که خوراک کارخانه‌های آلومینیوم، برق است و برق کارخانه هرگز نباید قطع شود، وگرنه باعث خسارت‌های سنگین میلیاردی خواهد شد. برق فعلی تنها برای مرحله ساخت تأمین‌شده و منبع مطمئنی برای تولید پایدار در مرحله راه‌اندازی نیست. این برق از شبکه سراسری تأمین‌شده که بارها مردم شهرستان شاهد قطعی آن در ماه‌های اوج مصرف بوده‌اند. همه این مشکلات در مرحله اول به گوش مسئولان محلی و استانی رسانده شده است، اما چون در سال انتخابات هستیم افتتاح آن بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد؛ ظاهراً مهم نیست سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری که از پول بیت‌المال در این کارخانه شده در چه وضعیتی است، بلکه آنچه اهمیت دارد انتخابات است! امیدواریم در افتتاح شتابزده این کارخانه با این وضعیت مبهم بازنگری صورت گیرد تا به سرنوشت کارخانه‌هایی همچون ایرالکو و المهدی دچار نگردد.»

در باغ سبز را نشان دادند؛ اما خشک بود!

خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر موضوع پای صحبت دوطرف ماجرا نشست. ابتدا با برخی از مهندسان این کارخانه که در دانشگاه‌های مطرح و بزرگ کشور تحصیل کرده، اما این روزها مجبور شده‌اند که به دلیل مشکلات مالی به فکر ترک شغل خود باشند گفتگو کردیم و سپس پاسخ‌های مدیران این کارخانه به این شبهات را جویا شدیم.

یکی از نیروهای جوان این کارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه دو سال است که در این کارخانه مشغول به فعالیت هستیم و 3 ماه نیز دوره آموزشی در کشور چین را طی کردیم، اظهار داشت: از حدود 80 روز پیش بدلیل عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی و حقوق و مزایای پایین اعتصاب غذا کردیم، اما به این مطالبات رسیدگی نشد و گفتند تا در اعتصاب غذا باشید مدیرعامل کارخانه گفتگویی با شما نخواهد داشت. با ادامه این روند از حدود 15 روز پیش مجبور شدیم دست از کار بکشیم و تجمع کنیم تا صدای ما به گوش مسؤولان کارخانه برسد.

وی افزود: چند روز تجمع را ادامه دادیم و فقط صبح سر کار می‌رفتیم و پس از انگشت زدن، به خارج از محوطه آمده و کاری نمی‌کردیم تا اینکه مدیرعامل کارخانه حاضر به جلسه با مهندسان شد. وی از پشت میز خود در تهران به لامرد آمد، اما در جلسه‌ای که با همکاران گرفت آب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت فعلاً امکان افزایش حقوق را نداریم و در سال آینده به این مشکلات رسیدگی می‌کنیم.

این مهندس جوان اظهار داشت: ما حدود 80 متخصص بودیم که حدود 2 سال پیش جذب کارخانه شدیم تا ستون فقرات این صنعت را شکل دهیم. متخصصان این کارخانه فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های کشور همچون صنعتی شریف و دانشگاه تهران هستند و از ابتدا به ما نگفتند وضعیت اینگونه است؛ به ما در باغ سرسبزی را نشان دادند و گفتند همه‌چیز مهیا است؛ تا آنجا که برخی همکاران در بهترین شرکت‌ها و کارخانه‌های مربوط به صنعت و نفت کار خود را رها کردند و به آلومینیوم جنوب آمدند، اما اکنون در فیش حقوقی ما حتی برخی مسائل جزیی همچون حق مسکن، حق بدی آب و هوا، حق سختی کار و ... هم پرداخت نمی‌شود و حقوق ما تقریباً نصف سایر کارخانه‌های آلومینیوم کشور است. بعد از دو سال تلاش برای راه‌اندازی کارخانه، حالا که اعتراض کردیم هم خیلی راحت می‌گویند هرکس می‌خواهد می‌تواند برود!

ورود ممنوع؛ حتی شما مهندس عزیز!

یکی دیگر از مهندسان این کارخانه از پیگیری‌های خود در سطوح بالاتر خبر داد و گفت: پس از اعتصاب غذای دوماهه که منجر به تجمع 15روزه شد، دوشنبه‌شب هفته جاری (26 آذرماه) به درخواست علوی نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس جلسه‌ای برگزار شد.

وی افزود: قرار بود علوی پای درددل مهندسان کارخانه بنشیند، اما وی حاضر به شرکت در جلسه نشد و رئیس‌دفتر خود را به جلسه فرستاد. نمایندگانی از کارخانه آلومینیوم و منطقه ویژه اقتصادی لامرد و حتی شخصی که گفته شد رئیس ستاد انتخاباتی علوی است هم در جلسه حضور پیدا کردند و پس از 4 ساعت گفتگوی پرچالش که از ساعت 6 عصر تا 10شب به‌طول انجامید، خروجی جلسه آن شد که یک صورت‌جلسه تنظیم و آقای علوی قول پیگیری دادند.

این نیروی جوان کارخانه سالکو افزود: پس از پایان جلسه نیروهای شیفت شب از ساعت 12 در محل کار خود حاضر شدند و این اقدام به احترام نماینده و توافقی که با وی انجام شد صورت گرفت. اما صبح روز سه‌شنبه (27 آذرماه) سرویس حمل‌ونقل بدنبال مهندسان نیامد و همکاران با وسیله شخصی خود به سمت کارخانه آلومینیوم حرکت کردند و در کمال تعجب درب ورودی منطقه ویژه اقتصادی لامرد از ورود همه 80 مهندس کارخانه که نقش ستون فقرات این صنعت را دارند جلوگیری شد.روز چهارشنبه هم این اتفاق تکرار شد و با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه، مشخص نیست فردا (شنبه) نیز این روند ادامه پیدا کند یا خیر؟

افتتاح با کارگر خدماتی!

وی به اتفاقی که همزمان با این اعتراضات انجام شد اشاره کرد و گفت: شامگاه سه‌شنبه تمام مهندسان این کارخانه سرخورده از این اتفاقات بودند و انتظار داشتند نماینده آنها در مجلس که فرزند وزیر اطلاعات هم است، مشکلات آن‌ها را از طریق مجلس و دولت پیگیری کند، اما ناگهان دیدیم آقای علوی در صفحه اینستگرام خود تصاویری را با تیتر «راه‌اندازی فاز اول آلومینیوم جنوب» منتشر کرد که در واقع این پیام را به مدیران کارخانه می‌داد که با همین فرمان کار را به جلو ببرند و به مطالبات این مهندسان متخصص و بومی توجهی نکنند.

این مهندس سالکو درباره تصاویر منتشرشده توسط سیدمحسن علوی افزود: این عکس‌ها نشان می‌داد بعد از جلوگیری از ورود مهندسان به کارخانه، مدیرعامل و تعدادی دیگر بعدازظهر همان روز از تهران به لامرد آمده و در فضایی آرام و ساکت وارد کارخانه شده و در مراسم «عملیات راه‌اندازی کارخانه احیاء» شرکت کرده‌اند. جالب آنکه در تصاویر این مراسم هیچ‌کدام از 80 مهندس کارخانه که قرار است راه‌اندازی کارخانه بدست آنها انجام شود و 3 ماه در چین آموزش این کارها را دیده‌اند حضور نداشند، اما برای اینکه تصاویر این مراسم خوب از آب در بیاید، نیروهای خدماتی و حراست و چینی کلاه ایمنی به سر کرده و عکس یادگاری گرفته‌اند!

وی تصریح کرد: ما انتظار زیادی نداریم؛ می‌گوییم به نیروهای متخصص بومی که همه فرصت‌های شغلی خود را به عشق آینده‌ای روشن برای خود و شهرشان از دست داده‌اند بها دهید.

حقوق کارگر خدماتی از ما بیشتر است

یکی دیگر از مهندسان معترض که غیربومی است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: انتظار داریم مدیران کارخانه و مسؤولان شهرستان از مطالبات به‌حق ما دفاع کنند. امروز یک کارگر خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد حقوقش از ما بیشتر است و این منصفانه نیست. ما یک‌سوم حقوق خود را باید برای اجاره خانه بدهیم و مجبور شدم برای کاهش هزینه‌ها خانواده خود را به شهر خودمان بفرستم و دور از خانواده زندگی کنم.

افتتاح نمایشی است

وی با انتقاد از سیاسی‌کاری‌ها و تلاش برای افتتاح زودهنگام کارخانه تا پیش از انتخابات اظهار داشت: نماینده شهرستان می‌گوید قرار است رئیس‌جمهور به لامِرد بیاید و مدیران کارخانه زیر فشار مسؤولان سیاسی مجبورند هرطور شده تا قبل از انتخابات این کارخانه را افتتاح کنند. این در حالی است که آلومینیوم جنوب در فاز نخست خود بیش از 250 دیگ دارد و در بهترین حالت اگر تمام مهندسان به سر کار خود برگردند، هر دو روز یک دیگ وارد مدار می‌شود. آیا مسؤولان دفتر رئیس‌جمهور بازیچه دست انتخابات می‌شوند و متوجه نیستند افتتاح یک کارخانه ظرف یک‌ماه آینده مثلاً با یک‌دهم ظرفیت چه لطمه‌ای به جایگاه ریاست‌جمهوری می‌زند؟

وی با ذکر مصداقی دیگر از سیاسی شدن مطالبات صنفی گفت: فردی که گفته میشود رئیس ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهاست، در جلسه به ما می‌گفت این اعتراضات شما هزینه سیاسی زیادی داشته و باید هرچه سریعتر به کار خود برگردید تا رقبای انتخاباتی ما نتوانند از این مسائل بهره‌برداری کنند. در حالی که موضوع ما صنفی است و کاری به هیچ‌طرف انتخابات نداریم. نماینده مجلس باید مطالبات بهترین متخصصان بومی منطقه را پیگیری کند و نمی‌توان با انگ سیاسی زدن به اعتراضات، مانع شنیده شدن آن شد. ما کاری به مسائل سیاسی نداریم و له یا علیه هیچ کاندیدایی در انتخابات نیستیم.

وی با اشاره به آزمون استخدامی اخیر کارخانه آلومینیوم جنوب برای جذب نیرو گفت: در تلاش هستند تا به‌سرعت و پیش از انتخابات 1200 کارگر را جذب کارخانه کنند. این کارگران قرار است پای دیگ‌های آلومینیوم با حرارت نزدیک به 900 درجه سانتیگراد کار کنند! در آلومینیوم هرمزال و المهدی بندرعباس بسیاری از کارگران از پس این کار طاقت‌فرسا برنیامدند و فرار کردند و اکنون عمده این کار توسط بلوچ‌هایی که توان جسمی بالایی دارند انجام می‌شود. ما نگران هستیم همان بلایی که سر مهندسان آمد و با نشان دادن درب باغ سبز وارد شدیم و دیدیم داخل باغ خشک است، اکنون بر سر این کارگران بیاید و پس از افتتاح زودهنگام و نمایشی کارخانه تا قبل از انتخابات، ما بمانیم و میلیاردها تومان هزینه‌ای که برای ساخت کارخانه‌ای غیرفعال شده است.  

باید دندان روی جیگر بگذارند

خبرنگار فارس برای آنکه یک‌طرفه به قاضی نرفته باشد، چندین‌بار تلاش کرد تا با «شهریار طاهرپور» مدیرعامل شرکت الومینیوم جنوب گفتگو کند که بی‌فایده بود و درنهایت نجفی رئیس روابط عمومی سالکو به نمایندگی از وی پاسخگوی سوالات شد.

وی در ابتدا درخصوص مراسم سه روز پیش که با تیتر «راه‌اندازی فاز اول آلومینیوم جنوب» توسط نماینده لامرد در مجلس رسانه‌ای شده بود، اظهار داشت: هنوز شمشی تولید نشده؛ اما یک‌ذره شلوغ کردند! اصلاً افتتاحیه‌ای در کار نبوده و فقط بحث راه‌اندازی و تست بود؛ اکنون فقط در دو سلول (دیگ) پودر ریختند تا دستگاه را روشن کنند و برق و سلول و آنود و ... را تست کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه کارخانه در فاز نخست خود دارای 256 سلول است و مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور انجام خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال، 86 سلول را پس از تست و راه‌اندازی وارد مدار کنیم و در سال 99 نیز مابقی سلول‌ها وارد چرخه شوند تا بتوانیم در مجموع شاهد تولید 300 هزار تن شمش آلومینیوم باشیم.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به اعتراضات مهندسان این کارخانه اظهار داشت: معترضان دیگر راهی جلوی ما نگذاشتند. ما در سه ماه اخیر جلسات مختلفی داشتیم که همه آنها می‌گویند حقوق ما کم است، مدیرعامل هم گفت اجازه دهید به راه‌اندازی برسیم تا بعد افزایش حقوق دهیم، چون الان دستمان در جیب دولت است و هنوز خودمان یک گرم شمش هم تولید نکرده‌ایم تا به درآمدزایی برسیم.

وی با اشاره به سوابق طاهرپور مدیرعامل این کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت کشور گفت: مدیرعامل شرکت ایرالکو، معاون پارلمانی وزیر صنعت و نمایندگی مجلس ازجمله سوابق وی است و این فرد باتجربه که برخی از او با عنوان «مرد آلومینیوم سال» یاد می‌کنند، توسعه کارخانه‌های آلومینیوم المهدی و جاجرم را برعهده داشته است و می‌توان به وی اعتماد کرد.

رئیس روابط عمومی سالکو با تبعات انعکاس این اعتراضات در رسانه‌ها هم گریزی زد و گفت: رسانه‌ای شدن اعتصاب مهندسان باعث میشود شرکتهای پاییندستی که قرار است در کنار این کارخانه سرمایهگذاری کنند دیگر بترسند از اینکه جوانان لامرد را جذب کنند. باید دندان بر روی جگر گذاشت تا کارخانه راه بیفتد و شرکت‌های پاییندست آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد مستقر شوند.

پراید کجا؛ بوگاتی کجا؟!

نجفی با اشاره به ریشه اعتراضات مهندسان آلومینیوم جنوب گفت: اشتباه بزرگ این افراد این است که حقوق خودشان را با حقوق مهندسان شرکت نفت مقایسه میکنند که این کار همانند مقایسه بوگاتی با پراید است! نفت خودش یک وزارتخانه دارد با بودجه و درآمدزایی مشخص و این قیاس زود است.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش یک سرمایه‌گذار به منطقه آمد که مجبور شدیم وی را از جایی دیگر منتقل کنیم تا اعتراض مهندسان را نبیند، چون این اتفاق بار منفی دارد. کارخانه برای این نیروها هزینه کرده و دوماه آنها برای آموزش به چین فرستاده است. ان‌شاءالله بچه‌ها سر عقل بیایند و افتخار راه‌اندازی کارخانه به نام آنها تمام شود.

نجفی در ادامه تصریح کرد: مدیرعامل می‌گوید حقوق شما را بعد از راه‌اندازی کارخانه افزایش می‌دهیم، اما معترضان می‌گویند باید تعهد مکتوب بدهید؛ خب این حرف باعث شده به مدیرعامل بربخورد! هرچه می‌گوییم برگردید سرکارتان میگویند اول باید تعهد بدهید؛ این بچه‌ها عجول هستند و اعتصاب آنها جوّ منفی ایجاد کرده برای پروژه؛ مدیرعامل هم گفته شرایط در حال حاضر همین است و هرکس می‌خواهد برود ما رضایت میدهیم (سفته آنها را پس می‌دهیم).

نباید تلفات جانی دهیم

وی در پاسخ به شائبه سیاسی بودن استخدام‌ها و افتتاح زودهنگام، تصریح کرد: آدم‌های سیاسی می‌خواهند همه چیز را به نفع خودشان تمام کنند و برخی‌ها بدنبال سیاسی کردن موضوع هستند. ما جناحی نیستیم و فقط بدنبال افزایش توان اقتصادی مردم و فقرزدایی از منطقه هستیم. حتی در آزمون استخدامی اخیر هم هیچ چیز را رسانه‌ای نکردیم تا سیاسی نشود؛ چراکه کار کردن در کنار 430 کیلوآمپر کار هرکسی نیست. الان برای ما مهم این است که تلفات جانی ندهیم که این کار مستلزم رعایت مسائل دقیق آموزشی و ایمنی است.

رئیس روابط عمومی سالکو با اشاره به اینکه مدیران کارخانه تمرکز خود را بر روی تامین مواد اولیه گذاشته‌اند، افزود: اگر بعد از راه‌اندازی کارخانه مواد اولیه نرسد یعنی تمام هزینه‌ها می‌رود روی هوا! اکنون مواد خام به‌طور اتوماتیک در حال واردات است و مشکلی نداریم؛ با هند در حال همکاری هستیم و 90 هزارتن آولومینا در اوج تحریم‌ها خریداری شد. همچنین در مالزی معدن بوکسیت هست و با روسیه هم رایزنی‌هایی شده تا کارخانه زمین نخورد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نیروگاه 930 مگاواتی که قرار بود برق کارخانه را تامین کند و احداث نشد، گفت: نیروگاه باید آماده می‌شد که مشکلاتی داشت و پروژه به عقب افتاد. طبق قرارداد غدیرانرژی تامین‌کننده برق است و آنها در حال فعالیت برای تامین برق از راه‌های دیگر هستند که خودشان باید به این سوال پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که «طبق قرارداد و نیز گفته اکبر ترکان رئیس هیئت‌مدیره سالکو، در شهریور 97 کارخانه باید راه‌اندازی می‌شد»، از علت تاخیر چندماه در افتتاح سالکو اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت در مهرماه 94 که آغاز عملیات احداث کارخانه بوده است من مسئولیتی در کارخانه نداشتم و از این صحبت رئیس هیئت‌مدیره بی‌اطلاع هستم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.