رئیس اتحادیه صادرات خدمات فنی مهندسی خراسان رضوی گفت: ما در استان خراسان نمی‌توانیم آمار دقیقی از صادرات خدمات فنی مهندسی ارائه دهیم، زیرا بسیاری از صادرکنندگان استان به دلیل اینکه تشویق‌ها و حمایت‌های لازم از فعالیت‌های آنان صورت نمی‌گیرد، تلاش می‌کنند تا پنهانی صادرات خدمات فنی مهندسی را انجام دهند و آمار دقیقی از صادرکنندگان این استان در دسترس نیست.

تلاش برای صادرات پنهانی خدمات فنی مهندسی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حمید بابازاده  با اشاره به اینکه ما از سال ۷۰ صادرات خدمات فنی مهندسی را به شکل واقعی آن آغاز کردیم و شرکت‌های محدودی به این حوزه وارد شدند، اظهار کرد: سرآغاز صادرات این شرکت‌ها به ترکمنستان، پاکستان و برخی از شرکت‌های CIS که جزو کشورهای آزاد شده از شوروی بودند، برمی‌گردد و به همین واسطه توانستیم خدمات فنی مهندسی را توسعه دهیم.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی، خاطرنشان کرد: انتقال برق، کشاورزی و صنایع، برخی از حوزه‌های فعالیت صادرات خدمات فنی مهندسی هستند و پروژه‌های انجام شده در این حوزه بیشتر در بخش راهسازی، ساختمان‌سازی و تاسیسات مانند احداث منابع آب و تصفیه‌خانه‌ها است.

رئیس اتحادیه صادرات خدمات فنی مهندسی خراسان رضوی اضافه کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی در گذشته بیشتر انجام می‌شد، به این دلیل که جایزه صادراتی بیشتری به فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گرفت، می‌دادند؛ یعنی اگر جایزه صادرات کالا ۲ تا ۳ درصد بود، جایزه این صادرات حدود ۷ تا ۸ درصد بود.

بابازاده تصریح کرد: صادرات فنی مهندسی، دانش فنی و مدیریت را انتقال می‌دهد و در این پروسه محصول و کالایی که داخل کشور است، مصرف نمی‌شود، مگر پروژه‌هایی که قصد داشته باشیم، تامین کالای آن از ایران انجام شود، به همین دلیل صادرات خدمات فنی مهندسی را یک صادرات باکیفیت می‌دانند؛ یعنی وقتی قراردادی در حدود ۱۰ یا ۱۰۰ میلیون دلار منعقد می‌شود؛ آورده و سود بسیار بالایی نسبت به صادرات کالا دارد.

وی ادامه داد: دولت، آیین‌نامه‌ای در خصوص حمایت از صادرات فنی مهندسی به جهت افزایش این حمایت تبیین کرد، اما متاسفانه با تحریم دوم آمریکا در سال ۹۰، کشورهای هدف، ضمانت‌نامه‌های ایران را نمی‌پذیرفتند و محدودیت ایجاد شد، در نتیجه صادرات خدمات فنی مهندسی ما که اولین نیاز آن ارائه ضمانت‌نامه به کارفرمایان خارجی است، به دلیل عدم قبول ضمانت‌نامه توسط کارفرمایان خارجی کاهش یافت، با کم شدن درآمدهای نفتی، جایزه‌های صادراتی از برنامه کاری نیز حذف شد و صادرات ما که به ۶ میلیارد دلار در سال رسیده بود، به ۲ و نیم میلیارد در سال و اخیرا به کمتر از یک میلیارد دلار در سال رسید.

رئیس اتحادیه صادرات خدمات فنی مهندسی خراسان رضوی در خصوص کشورهای هدف صادرات این خدمات، عنوان کرد: کشورهای هدف در زمان اوج کار در تمام نقاط فعال بودند و ما به کشورهای آفریقایی نیز صادرات داشتیم، اما به دلیل مشکلات ایجاد شده، محدوده فعالیت ما بسیار کم شد و اخیرا تنها به افغانستان و عراق صادرات داریم که با توجه به مشکلات آرین‌بانک و عدم پذیرش ضمانت‌نامه ایران توسط افغانستان در صادرات به این کشور نیز دچار مشکلاتی شده‌ایم.

بابازاده ادامه داد: تنها کشور هدف ما در حال حاضر عراق است که با توجه به آمارهایی که به دست آوردیم، ۶۰ شرکت در حوزه‌های مختلف خدمات صادرات مهندسی در اقلیم کردستان و مناطق داخلی ایران فعالیت می‌کنند و امیدواریم اغتشاشات اخیر این کشور تاثیری بر صادرات ما به آنها نداشته باشد.

وی بیان کرد: مشکل این است که کشورهای هدف ما غالبا کشورهای با ریسک بالا هستند و هر زمان ممکن است به دلیل التهابی که در این کشورها وجود دارد، صادرات ما دچار مشکل شود، مانند اتفاقی که حدود ۴ سال پیش در کشور عراق افتاد، شرکت‌های صادرات خدمات فنی مهندسی در عراق به مشکل خوردند و ایران مجبور شد ۲۰۰ میلیون دلار برای مطالبات پیمان‌کاران اختصاص دهد. ما می‌توانیم از لحاظ توانمندی علمی در بسیاری از کشورها فعالیت کنیم، اما به دلیل نداشتن ضمانت‌نامه موثق این امکان برایمان فراهم نیست.

رئیس اتحادیه صادرات خدمات فنی مهندسی خراسان رضوی در خصوص محدودیت‌های موجود در استان خراسان برای صادرات خدمات فنی مهندسی، گفت: ما دراستان خراسان نمی‌توانیم آمار دقیقی از این صادرات ارائه دهیم، زیرا بسیاری از صادرکنندگان استان به دلیل اینکه تشویق‌ها و حمایت‌های لازم از فعالیت‌های آنان صورت نمی‌گیرد، تلاش می‌کنند تا پنهانی صادرات خدمات فنی مهندسی را انجام دهند و آمار دقیقی از صادرکنندگان این استان در دسترس نیست.

بابازاده افزود: ما کمیته راهبردی پیشنهاد کردیم که اعضای این کمیته همگی از اعضای تصمیم‌گیر و تصمیم‌گذار هستند و اگر این کمیته شکل بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که صادرات خدمات فنی مهندسی در خراسان سازوکار لازم را داشته باشد و بتوانیم آمار دقیقی از صادرات در این حوزه را به استاندار ارائه دهیم.

وی در خصوص پیشنهادات ارائه شده در زمینه رفع مشکل صادرات خدمات مهندسی استان، تصریح کرد: ما در جلسه کمیسیون هماهنگی‌های استان پیشنهاد دادیم که بانک‌های ملی مستقر در کشورهای هدف با کمک سفارت‌خانه آن کشورها تلاش کنند تا مجوز و پذیرش ضمانت‌نامه‌های ایران را به دست آورند یا حداقل ضمانت‌نامه بانک‌های ایرانی خارج از کشور را بپذیرند، اگر این اتفاق بیفتد ۶۰ درصد از خواسته‌های ما برای صادرات خدمات فنی مهندسی برآورده خواهد شد، البته تا زمانی که ما تحریم هستیم نمی‌توانیم با کشورهای زیادی همکاری داشته ‌باشیم و همین مشکلات وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.