گیلان- مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان چشم انداز موزه دفاع مقدس را اقتصادی دانست و اضافه کرد: موزه دفاع مقدس مکمل صنعت گردشگری گیلان خواهد بود.

موزه دفاع مقدس مکمل گردشگری گیلان خواهد بود

سرهنگ عباس بایرامی در پنجاه وسومین نشست ماهانه توسعه که با عنوان «موزه دفاع مقدس» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، با اشاره به وجود دغدغه احداث موزه دفاع مقدس در استان، اظهار کرد: دوران دفاع مقدس مصداق «ایام الله» است و باید پاس داشته شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه هشت هزار شهید و ۲۵ هزار رزمنده سرباز و ۷۲ هزار رزمنده غیر سرباز و ۲۴ هزار جانباز و ۲۶۴۰ آزاده و ۲۲ شهید مدافع حرم تقدیم اسلام و انقلاب کردیم، گفت: از سال ۶۲ مطالعات موزه جنگ در دستور کار اندیشمندان مجموعه های علمی و نظامی قرار گرفت که از آن به عنوان «طرح هادی» یاد می شود.

بایرامی با بیان اینکه موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس در تهران احداث شده است، تصریح کرد: اغلب موزه ها را در مرکز شهر می سازند تا قابل دسترسی بوده و امکان اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی  و علمی را داشته باشد لذا زمین مشکل جدی موزه دفاع  مقدس گیلان بود که با مساعدت سپاه قدس استان ۱۰ هکتار زمین به این کار اختصاص یافت.

وی بخشی از محوطه موزه دفاع مقدس را غیر مسقف دانست که مناسب ابزار نظامی است و یادآور شد: در موزه های دفاع مقدس وقایع جنگ، آثار عینی جنگ، انقلاب اسلامی، دین اسلام و مذهب و... به نمایش گذاشته می شود لذا در موزه دفاع مقدس گیلان به حکومت های شیعی همچون علویان و آل بویه، نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، مبارزان انقلاب اسلامی، علمای بزرگ گیلان، اندیشمندان و مشاهیر و فرهیختگان استان و وقایع پرداخته خواهد شد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ موزه دفاع مقدس داریم و ۱۰ موزه در دهه فجر به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: گیلان جزو پنج استان آخر است که کار را آغاز کرده و اکنون طرح مطالعات این موزه در دو جلد با محوریت جغرافیا و اقلیم و معماری و گردشگری تدوین شده است.

وی با اشاره به وجود جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی در گیلان، افزود: جای خالی حماسه و شجاعت مردم گیلان در هشت سال جنگ تحمیلی حس می شود. با توجه به وجود نیروی دریایی ارتش در گیلان و مرکز آموزش آبی – خاکی سپاه، باید از این نقش آفرینی بیشترین بهره برداری را در موزه داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان حدود ۱۵ هزار مترمربع از محوطه موزه دفاع مقدس را ابنیه دانست و گفت: کتابخانه علمی این موزه حداقل به ۷۰۰ جلد کتاب نیاز دارد. اسناد مربوط به شهدا نیز باید به موزه منتقل شود. بخش علمی کار نیز در قالب مطالعات دانشنامه استانی دفاع مقدس با ۱۰۲۵ مدخل توسط سه گروه علمی و با نظارت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در حال انجام است.

بایرامی از شناسایی ۴۰ سوژه دفاع مقدس گیلان برای نمایش در موزه مذکور خبر داد و اظهار کرد: استان گیلان تنها استانی است که کمک های ۱۵۰۰ کامیونی به جبهه ها داشته و کوچکترین رزمنده متعلق به گیلان است. همچنین تنها وزیر دفاع شهید کشور و تنها استاندار شهید گیلانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.