سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از برگزاری مراسم شب چله در بیش از ۱۲۰ تاسیسات گردشگری استان خبر داد.

برگزاری مراسم شب یلدا در تاسیسات گردشگری استان

به گزارش قدس آنلاین، یوسف بیدخوری گفت: برگزاری مراسم شب یلدا یک آئین سنتی است که نه تنها در سراسر ایران؛ بلکه در بسیاری از کشورهای همسایه نیز برگزاری می‌شود.

وی ادامه داد: امسال در بیش از ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی استان برگزاری مراسم شب چله برنامه‌ریزی شده است.

بیدخوری بیان کرد: با توجه به این که ۷۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعال است که دارای امکانات و شرایط مطلوب اسکان، اقامت و پذیرایی هستند و در همه شهرستان‌های استان این واحدها فعال است، توصیه ما این است که بوم گردی‌ها به کانون مراسم شب چله تبدیل شوند.

وی یادآورشد: با توجه به فضای داخلی و معماری بوم‌گردی‌ها، این شرایط در اقامتگاه‌ها فراهم شده است تا مانند گذشته خانواده‌ها دور کرسی جمع شوند و غذاهای سنتی و بومی نیز سرو می‌شود. هم چنین در بسیاری از  رستوران‌ها و مجتمع های گردشگری شهرهای طرقبه و شاندیز، این مراسم سنتی برگزار می شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این برنامه برای احیای آداب و رسوم و فرهنگ پیشینیان و تکریم بزرگان و ریش‌سفیدان است و باید مورد توجه تمامی خانواده‌ها قرار بگیرد تا از طریق این مراسم فرهنگی زمینه نشاط اجتماعی فراهم شود.

بیدخوری تاکید کرد: تمام تاسیسات گردشگری که مهمانان خارجی در آن‌ها مقیم هستند، حتما نسبت به برگزار این مراسم اقدام و شب یلدا را به مهمانان معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در فرهنگ و رسوم ایرانی، مراسم‌های اصیلی داریم که کمتر در دنیا وجود دارد و لذا قصدا داریم آن‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که برگزاری باشکوه این مراسم می‌تواند به جذب گردشگر  کمک کند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآورشد: با توجه به این که شب چله (یلدا) شنبه شب است، مراسم طی سه شب از پنج‌شنبه آغاز شده و تا شنبه در تاسیسات گردشگری استان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.