سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس در خصوص توطئه افکنی‌های آمریکا در عراق و خباثت با ایران درموضوع بحران آفرینی در عراق گفت: با نگاهی عمیق به تحولات دوماه‌ونیم گذشته می‌توان متوجه واقعیت‌هایی در پس پرده اغتشاشات عراق شد که  با وضوح کامل قابل تأمل است.

سناریوی آمریکا برای عراق، احیای دوباره تروریست‌هاست

ساحل عباسی/

 سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس در خصوص توطئه افکنی‌های آمریکا در عراق و خباثت با ایران درموضوع بحران آفرینی در عراق گفت: با نگاهی عمیق به تحولات دوماه‌ونیم گذشته می‌توان متوجه واقعیت‌هایی در پس پرده اغتشاشات عراق شد که  با وضوح کامل قابل تأمل است. یکی از مهم‌ترین این مسائل به هم ریختن امنیت عراق با کشاندن مردم به  خیابان‌ها و قرار دادن مردم در مقابل حشد الشعبی یا رهبری و راهبری مرجعیت شیعه در عراق بوده است. در حقیقت آمریکایی‌ها پس از اخراج توسط مردم عراق، با تولید، تکثیر و حمایت از داعش به دنبال ایجاد ناامنی در عراق هستند تا مردم عراق و مسئولان عراقی دست نیاز به سمت آمریکا دراز کنند.

آمریکا مسبب همه مشکلات عراق

وی در این باره افزود: موفقیت‌های مردم، حشد الشعبی و مرجعیت شیعه در عراق منجر به خنثی شدن توطئه‌های آمریکایی‌ها شد. از این رو سناریوی آمریکایی بر ناامن کردن عراق قرار گرفت تا با زنده کردن گروه‌های تروریستی داعش در عراق و تحمیل تروریست‌های تکفیری وهابی داعشی به مردم عراق اقدامات خصمانه خود را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و بهانه هایی برای افزایش حضور نظامی خود در عراق رقم زنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: موفقیت‌های آقای دکتر عادل عبدالمهدی در حوزه‌های داخلی و به خصوص بین‌المللی با درایت هر چه تمام‌تر منجر به ارتباط مطلوب اقتصادی عراق با ایران در تأمین نیازهای عراق از طریق جمهوری اسلامی و عدم پذیرش تحریم علیه جمهوری اسلامی دنبال شده است. آمریکایی‌ها با نارضایتی از این دست سیاست‌های آقای عادل عبدالمهدی تلاش کردند با سوار شدن بر موج مطالبات اقتصادی مردم که ناشی از تحریم‌های آمریکا در ۴۰ سال گذشته از دوران صدام تا زمان اشغال عراق بوده است و تحمیل داعش به مردم عراق که مانع از ایجاد اصلاحات اقتصادی و ساخت زیر ساخت های اقتصادی شد، مردم را بر علیه دولت بشورانند.

سید رضا صدرالحسینی گفت: در حقیقت مردم عراق وارث تخریب‌هایی هستند که در طول ۴۰ سال گذشته آمریکا به طور مستقیم یا غیر مستقیم براین کشور تحمیل کرده است. تشدید درخواست‌ها و مطالبه‌های اقتصادی مردم از دولت عراق، آمریکا را سوار بر این موج کرده است تا با به هم ریختن ساختارهای سیاسی و نابودی کشور عراق به اهداف خباثت‌بار خود نائل شوند. موفقیت‌های راهبردی مرجعیت در عراق در جلوگیری از تجزیه این کشور، آمریکا را بر آن داشت تا با استفاده از دو راهبرد به دنبال تخریب باورها و سیاست‌های عراق برآیند.

عمق ارتباط ایران و عراق ناگسستنی است

وی دراین باره افزود: موضوع قطع وابستگی سیاست خارجی عراق به ایران و ایجاد ناامنی‌هایی در حوزه‌های جغرافیایی عراق با حمایت از داعش وحزب بعث، دو توطئه‌ای بود که آمریکا دنبال می‌کرد. در حقیقت آمریکایی‌ها به دنبال ناامنی مجدد عراق بودند، همان‌گونه که درطول ۱۰ روز داعش با حمایت آمریکا دست به اقداماتی درعراق زد؛ اقداماتی که با بسیج امکانات آمریکایی در این کشور، به دنبال آن است تا شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی ایران برجسته شود. آمریکا با توجه به این دو دستاویز دنبال ایجاد آشوب نه تنها درعراق بلکه در منطقه اسـت؛ هر چند آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا بین مردم ایران و عراق جدایی ایجاد کنند، اما واقعیت این است که مردم عراق با مردم ایران پیوندها و علقه‌های فرهنگی اعتقادی و اجتماعی فراوان دارند که در طول تاریخ به اثبات رسیده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح نمود: حتی جنگ تحمیلی نتوانست علقه‌ها و روابط صمیمانه بین مردم ایران و عراق را از بین ببرد، براین اساس آمریکایی‌ها براساس عوامل خود و بعضاً توسط رسانه های تحت نظر خود به دنبال این مسئله هستند که به گونه‌ای هویت و شخصیت مردم عراق را تحت تأثیر قرار دهند و به آن‌ها این‌گونه القاکنند که دولتمردان کنونی عراق وابستگی‌هایی بیش از تعامل و روابط حسنه همسایگی و حسن همجواری به جمهوری اسلامی ایران دارند؛ واقعیت این است که عراق کشوری مستقل و توانمند است که قادر به تأمین مصالح خود است، آمریکایی‌ها باید بدانند مردم عراق و دولتمردان عراق روابط طولانی حسنه با جمهوری اسلامی را با داشتن هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.