خوزستان- پنج روز پس از زیر آب بودن خانه های مردم صحبت شهردار درباره بیهوده بودن هزینه کرد آبگرفتگی ها به جای مرهم؛ داغ دل بسیاری از مردمی که تمام دسترنج زندگی شان در آب شناور است را تازه کرده...

زیر آب رفتن خانه های مردم و زیرآبی شهرداری اهواز

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ در بسیاری از همایش های پرخرجی که طی سال گذشته برای پیشگیری از وقوع سیل برگزار شد خیلی از کارشناسان مدعی بودند اما و اگر ندارد و قطعا سیل امسال نیز به شهرهای ایران به خصوص خوزستان سرک می کشد همه این موضوع را می دانستند اما سه روز باران باز هم متولیان استانی را غافگیر کرد و پیش از سیل شهر اهواز را آب برد، تلاش هایی که چاشنی سردرگمی داشت شروع شد.

درباره اینکه شهرداری اهواز از مقصرین اصلی اوضاع امروز شهر است یا خیر به سراغ دو کارشناس رفته ایم؛ علی کریمی یکی از مهندسین سازمان آب و برق که سابقه خدمت در اداره آبفای اهواز را دارد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: مسئله مهم این است شرکت آبفا چند سالی است که فاضلاب را از شهرداری جدا کرده و از حدود ۲۳ سال پیش با این توافق قرار شد شرکت آب و فاضلاب اهواز، جمع کننده فاضلاب شهری باشد و جمع آوری روان آبها و آبهای سطحی بر عهده شهرداری باشد.

وی  با بیان اینکه با این حساب آب باران نباید وارد سیستم فاضلاب شود و شهرداری باید برای آن سیستم دفع آب های سطحی را اندازی کرده تا آب از شهر و خیابان خارج شود؛ تشریح می کند: این که قسمتی از شهر مشکل فاضلاب دارد بی شک بر عهده آبفاست اما وقتی باران مشکل فاضلاب را افزایش می دهد مقصر شهرداری است.

او با اشاره به اینکه تفیک این دو در تابستان به راحتی قابل شناسایی است و کار پیچیده ای نیست، تاکید می کند: هر دو ارگان آمار دارند که تابستان چه مناطقی مشکل فاضلاب دارند اما جاهایی که خشک بوده و حالا بارندگی آن را به این روز درآورده مشکل شهرداری است و این ارگان باید پاسخگو باشد.

این مسئول اضافه می کند: در نهایت مقصر اصلی کسی است که به ارگان ها اعتبار پرداخت می کند و کار از آنها نمی خواهد.

مهدی قمشی رییس دانشکده مهندسی علوم آب نیز درباره ترکیب شبکه فاضلاب و آب های سطحی معتقد است این کار اشتباه بزرگی است و بیان می کند: اهواز فاقد شبکه دفع آبهای سطحی است و همین باعث می شود این آبها وارد سیستم فاضلاب شده و سرریز کنند و وارد خانه های مردم شوند.

موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانید با وجود اینکه در حال حاضر مشخص شده که ورود آب به خانه مردم بر اثر کم کاری ارگان شهرداری اتفاق افتاده است و لذا شهردار مدعی شده هزینه کرد درباره آبگرفتگی ها بیهوده و احداث شبکه ی مجزا صرفه اقتصادی نداشته  و عقلانی نیست.

این صحبت شهردار به جای مرهم؛ داغ دل بسیاری از مردمی که تمام دسترنج زندگی شان در آب شناور است را تازه کرده و یکی از آنها که بوی نم و جای آب روی دیوارها و کف خانه اش هنوز باقیست ما را به انباری خانه برده و می گوید: "این کارتن های خراب شده را ببینید تمامش وسایلی است که پسر سربازم برای تشکیل زندگی خریده همه زیر آب رفت، دو روز دلم نمیاد جواب تلفنش و بدم وبگم چی سر آرزوهاش آمده!

یکی از اهالی هم عنوان می کند: بعد از اولین سیلی که رفیع را گرفت همه مسئولان خوزستان می دانستند که آمدن سیل قطعی است وفقط جلسه گرفتند اما کاری نکردند، خیلی از ادارات حتی واحد پدافند غیر عامل خود را منحل کردند، اگر کاری نکنند سالهای بعد وضع بدتر از امروز شده و در حقیقت برای آینده نیز به آب و سیل بفرما زده اند که بیاید و اهواز را ببرد.

با همه اینها شهردار در ادعای دیگری بیان کرده؛ برای ایجاد شبکه فاضلاب ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بعید می‌رسد که پرداخت این هزینه درتوان شهرداری و آب و فاضلاب باشد، از این موضوع که آیا شهردار ی می تواند به همین راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند یا نه، بگذریم، دیگر همه می دانند ایجاد شبکه فاضلاب از سیتم دفع روان آبها جداست و بحث کمبود برای آن یک فرافکنی بیشتر نیست و ثانیا اعلام این اعتبارها و ادعای کمبود آن برای پاسخگو نبودن تکراری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.